Anonym (Psyk) skrev 2012-11-02 00:20:25 följande:
Hur viktigt tycker du det är att ha en kontaktperson?
Undrar därför att jag själv jobbar inom psykiatrin på ett boende och vi precis tagit bort kontaktmannaskapet och jag tycker det är helt uppåt väggarna eftersom jag tror på att bygga upp relationer, skapa förtroende samt på kontunitet.
Det är otroligt viktigt!!! Jag hamnade här p.g.a att soc tog bort min kontaktperson. Jag hade innan en kontaktperson via socialtjänsten som fick mig motiverad till saker, så jag vågade ta mig till skolan, det var tungt för mig att ta mig dit och då kunde jag behöva ett sms på morgonen om att "du klarar det här" och ringa när paniken fanns i kroppen så jag inte skulle välja pillerna istället utan då kunde jag prata med henne. Med hennes otroliga stöd blev allt mycket bättre vilket socialtjänsten tyckte var bra. Jag hade då socialt liv, gick i skolan och gjorde inte längre dumheter...... Men det hade jag just för att jag hade mitt stöd. Hon gjorde att jag hamnade i rätt riktning och fick dröömmar och mål igen, livslust men jag behövde bara lite till för att klara mig själv. Men eftersom jag hade det så bra så tog dom bort henne och jag körde ner igen och därför är jag här nu.
Relationer är otroligt viktig och jag tror din fråga främst egentligen handla om kanske nu på behandlingshemmet att man har en egen kontaktperson som är "ens egna" som har hand om en mest. Och ja jag tror att det spelar otrolig roll. Hade en idiot här på hemmet som sa till mig i personalen att när jag bad om flera timmar med min psykolog då jag inte kan börja prata om jobbiga övergrepp och så direkt utan jag börjar prata om "trams" som vad jag ätit eller läst för något i tidningen för att se "lyssnar hon på mig" för att "testa" kan man säga. Jag vill ju inte öppna upp mig för någon jag inte känner. Den här behandlingspersonalen sa då åt mig att jag får börja prata seriöst från början så har jag tillräckligt med tid alltså en timme i veckan. Men det går inte bara att programera sig själv till att tala. Så att lita på personen som ska behandla än betyder mycket skulle jag säga.