• Anonym (Frilans)

Egen företagare, få SGI motsvarande anställd?

Hej! 
    Har en fråga.

När man läser erat faktablad om föräldrapenning fastnar jag på en mening;

"Om du saknar anställ­ning eller är egen företagare kan din sjuk­penninggrundande inkomst
    räknas om enligt konsumentprisindex"

Såg även i ett annat infoblad att om man är i ett uppstartsskede med sitt företag, alltså högst 24 mån gammalt, kan  man få SGI baserat på vad en motsvarande anställd skulle få?

Kan du reda det här? Det är lite otydligt när det står att man "kan" få. Vilka kriterier ska man uppfylla? Har det något med företagets omsättning och göra?

Och hur anmäler man isåfall att man vill få SGI beräknad på detta sätt?

Mvh
    Orolig med enskild firma!   
  • Svar på tråden Egen företagare, få SGI motsvarande anställd?
  • Försäkringskassan

Hej!
    Jag ser inte hela din fråga men om du tex är arbetslös efter en anställning kan man räkna om inkomsten en gång om året enligt konsumentprisindex.
    Ändra inkomst enligt konsumentprisindex för en egen företagare gör man om vi har betalat ut ersättning i ett år, tex föräldrapenning eller sjukpenning.

Hälsningar
    Britta, handläggare 

• Anonym (Frilans)

Hej igen!
    Konstigt att halva texten försvann utanför.
    Försöker förklara lite närmre.

Jag är egenföretagare, fotograf. Startat företag dec 2010.
    Har en bekant i samma situation som fick mammapenning baserad
    på vad en anställd normalt skulle tjäna för samma arbete.

Alltså att försäkringskassan tar hänsyn till att man under uppstartsfas
    har ovanligt låg inkomst.

Kan du berätta närmre vad som krävs?

• Försäkringskassan

Hej!

När du startar ett företag får du under 24 må­nader en sjukpenninggrundande inkomst som minst motsvarar vad en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha haft.

De 24 månaderna räknas från det att du gjort en skatte-och avgiftsanmälan till Skatteverket.

Jag skickar en länk till hemsidan där du kan läsa mer om egna företagare:

www.forsakringskassan.se/privatpers/egen_foretagare/sjukpenninggrundande_inkomst/!ut/

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

• Anonym (Frilans)

Kan man räkna bort tid då man varit mammaledig? Jag startade mitt företag dec 2010 och momsregistrerade i mars 2011. Men tog under våren ut föräldrapenning för första barnet. Och hur anmäler man förfrågan om detta ?

• Försäkringskassan

Hej,

När du ansöker om ersättning från oss så kan du själv ändra dina inkomstuppgifter på din ansökan samt fylla i uppgifterna om ditt företag. Om du har ett pågående ärende är du välkommen att kontakta vårt kundcenter så kan vi hjälpa dig att registrera ändringen. En handläggare kommer då att titta på ärendet samt fatta ett beslut utifrån dina uppgifter.

Hälsningar

Allan, Handläggare 

Svar på tråden Egen företagare, få SGI motsvarande anställd?