• Anonym (Ovetandes)

Jobba fast sjukskriven?!

Hejsan! Är sjukskriven 100% då jag lider av hyperemesis! Är gravid i vecka 17 och min första graviditet hade jag besvär hela graviditeten! Därför tror jag att det kommer bli så denna gången också! Med mitt problem kommer det dagar då man faktiskt mår okej och kan gör saker ändå! Just dem dagarna känner jag att "oj jag jag hade verkligen kunnat jobba idag"! Skulle man då kunna gå in på timmar på sitt jobb och bara ringa fsk om just den dagen eller är det så att är jag sjukskriven så är jag det? Tycker ju att det bara vore bra om man jobbade när man kan men hur ställer ni er till det?

• Svar på tråden Jobba fast sjukskriven?!
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukpenning beroende på hur mycket du avstår från att arbeta.

För att få till exempel halv sjukpenning måste du avstå från att arbeta hälften av din normala arbetstid. Dock behöver ju inte halv arbetstid alltid innebära att du arbetar halva dagar.

Om det finns medicinska skäl kan du arbeta mer än halvtid vissa dagar och mindre vissa dagar så länge din totala arbetstid inte blir mer än halva din normala arbetstid. Detta ska även vara godkänt av din handläggare hos Försäkringskassan om du behöver lägga upp arbetstiden på annat vis.

Orkar du kan du arbeta deltid även om du är sjukskriven på 100 % men du kan bara få sjukpenning för den del du inte arbetar.

Om du vill prova på att arbeta delvis när du är helt sjukskriven och har funderingar på hur du kan lägga upp arbetstiden ska du kontakta din handläggare på Försäkringskassan. Vet du inte vem det är kan du kontakta oss på 0771-524 524 så kan vi lämna meddelande så ringer denne upp dig.

Hälsningar,

Gabriella, handläggare

Svar på tråden Jobba fast sjukskriven?!