• aikidoaasa

3½ månaders bebis som inte vill sova på dagen.

Min lilla son sover ganska så bra på natten mellan ca 21 - 8. (vaknar för att ammas 2 - 4 ggr per natt) Dagtid vägrar han sova! Han kan somna men sover då endast i 5 - 20 minuter och tycker sedan att han är jätte pigg. (en stund, sedan märks det tydligt att han är supertrött igen.) Jag har testat vagnen, i famnen, i sin säng, bredvid mig i soffan/ sängen etc... han somnar på dem alla men vaknar snabbt igen. 
    Han sover på rygg, mage totalvägrar han så det är inget för oss.

Några tips på vad jag kan testa? För det märks att han egentligen behöver sova mycket mer.

• Svar på tråden 3½ månaders bebis som inte vill sova på dagen.
  • Marren38

Sätt in honom i bärsjalen och sätt dig och studsa på en pilatesboll samtidigt som du ser på tv för att underhålla dig själv. Han kommer att sova som en liten gris.

• aikidoaasa

Han gör det den stunden som jag sitter och studsar. (även med honom i famnen)... men max 20 minuter. Sen vaknar han igen. Och då är det istället en rolig lek istället för att vara sövande. *suck*

Hoppas verkligen att det endast är en utvecklingsfas och att han är "som vanligt" igen om några dagar... men tills dess är jag redo att testa ALLT!

• Lisa med barn

Sover han i vagnen om du går ut med honom? Kanske en timmes promenad eller så? Fast å andra sidan så får ju inte du vila under tiden.

Funkar det om ni båda ligger och gosar i din säng så att han får närhet? I så fall får du också vila under tiden.  

• aikidoaasa

Är vi ute på promenad så sover han i ca 20 minuter och sen vaknar han. Då är han oftast nöjd över att ligga där tills man är klar med promenaden, men som sagt vaken.

Tidigare på morgonen kunde jag lyfta över honom till min säng och efter att ha ammat så somnade vi båda två mysigt tillsammans. Nu kanske han sover i en tjugo minuter innan han vaknar och sprattlar. Så de tjugo minuterna räcker i princip till att jag precis hinner somna och sedan vaknar helt groggy av den korta tiden... vilket gör mig helt trött en bra stund efter det. Men mysigt är det, så somnar jag inte så är den tjugo minutaren helt ok.

• skogsvitter

Det är inte alls ovanligt med bebisar som sover kortisar. Ibland kan man lyckas få dem att sova över "skarven" genom att vara där och "söva om" precis innan de börjar vakna till. De flesta bebisar sover dock automatiskt längre pass när de blir äldre, tom mina har gjort det

Svar på tråden 3½ månaders bebis som inte vill sova på dagen.