• Anonym (Inneboende?)

Inneboende, katastrof eller toppen?

Jag är en student som för närvarande har det svårt ekonomiskt. Förhoppningsvis kommer det att bli bättre inom ett halvår men just nu är det tufft och jag oroar mig dagligen.

Jag bor själv i en liten tvåa och funderar på att ta in en inneboende. Eftersom jag inte känner någon som behöver boende just nu så kommer jag att sätta upp en annons på blocket. 

Finns det någon som har erfarenhet av detta? Både positivt och negativt är intressant.  

Tacksam för svar! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-24 23:33
    Jag tänkte bara förtydliga lite. Jag hade tänkt att ta sovrummet som har en dörr. Vardagsrummet har balkong men ingen dörr så därför tänkte jag lösa det med en rumsavdelare i form av en skärmvägg så att den inneboden får hela vardagsrummet och balkongen för sig själv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-24 23:34
    Funderade lite på om det är en säkerhetsfråga att ta in en nneboende. Hur gör man med alla sina känsliga papper så som kontonummer, bankuppgifter, kreditkort etc? Har inget lås till sovrumsdörren.

• Svar på tråden Inneboende, katastrof eller toppen?
  • Anonym (ja)

Jag och min pojkvän hade flera inneboende när vi var studenter. Fördel, trevligt att ha sällskap. Nackdel, de använder ens toalett och badrum... tex envisades en tjej som bodde hos oss ett tag med att ALLTID bli kissnödig när jag badade (hon blev kissnödig av ljudet) så efter att jag badat en stund stod hon och bankade på dörren och behövde in och kissa. Jag höll på att bli galen..

• Anonym (Inneboende?)
    Anonym (ja) skrev 2012-10-24 17:59:22 följande:
    Jag och min pojkvän hade flera inneboende när vi var studenter. Fördel, trevligt att ha sällskap. Nackdel, de använder ens toalett och badrum... tex envisades en tjej som bodde hos oss ett tag med att ALLTID bli kissnödig när jag badade (hon blev kissnödig av ljudet) så efter att jag badat en stund stod hon och bankade på dörren och behövde in och kissa. Jag höll på att bli galen..
    Haha förstår att det måste ha varit påfrestande..
  • Anonym

men va hemskt att dela i en 2a! sok bostadsbidrag!

• Fiona M

jag har haft inneboende, men då i en 3:a, skulle aldrig orkat det i en 2:a.

• hjertat

skulle aldrig dela en tvåa med en okänd människa, om det inte går att stänga dörren och skapa två sovrum av lägenheten, utan att den ena måste passera den andras säng hela tiden. det skulle för mig vara helt otänkbart att hela tiden behöva anpassa mig till någon okänd människas privatliv, sexliv, morgonfisar, sena nattliga tv-kvällar och så vidare.

• Anonym

Jag hade en inneboende för länge sen när jag var fattig och bodde i en 2:a. Hyrde ut vardagsrummet och bodde själv i sovrummet. Vi blev aldrig några bästisar men det va trevligt med lite sällskap ibland.

• Purpurbräcka
    Topcom skrev 2012-10-24 19:32:58 följande:
    Vill du verkligen sova i samma rum som en främmande?:/
    Varför skulle de sova i samma rum? Finns inget som säger att man måste ha ett vardagsrum. Däremot håller jag med hjertat om att det nog funkar dåligt om man måste passera genom varandras rum. Lite privatliv är skönt att ha.

Sedan är det alltid en liten risk att låta en främlig bo i ens hem. De allra flesta människor är helt okej att bo med, men man kan ju ha otur. Och har man ett avtal (muntliga avtal gäller också) så kan man inte slänga ut någon hur som helst.
  • Anonym (Inneboende?)
    Anonym skrev 2012-10-24 19:31:37 följande:
    men va hemskt att dela i en 2a! sok bostadsbidrag!
    Min hyra ligger på ca 4000 och jag tänkte ta ca 3000 kr i hyra och jag tror aldrig att jag skulle kunna få så mycket i bostadsbidrag dessvärre...
  • Anonym (Inneboende?)
    hjertat skrev 2012-10-24 19:36:50 följande:
    skulle aldrig dela en tvåa med en okänd människa, om det inte går att stänga dörren och skapa två sovrum av lägenheten, utan att den ena måste passera den andras säng hela tiden. det skulle för mig vara helt otänkbart att hela tiden behöva anpassa mig till någon okänd människas privatliv, sexliv, morgonfisar, sena nattliga tv-kvällar och så vidare.
    Jag håller egentligen helt med och är också rädd att jag kommer att känna så..
Svar på tråden Inneboende, katastrof eller toppen?