• Sweno

Våga sig till badhuset

Jag hade tänkt att prova att gå till badhuset då min dotter älskar att bada hemma. Hon är 1,5 år. Men jag är jätteosäker. Hur gör man, vad behöver man? Var köper man baddräkt. Kan pappan ta henne med in på herrarnas om de går själva? Badring? Armpuffar? Helt lost, men det kanske hade varit kul.

• Svar på tråden Våga sig till badhuset
  • lyckligmamma87

Lindex Ica osv har badkläder o glöm inte badblöjer .... Klart han kan... När vi badar med sonen så har vi haft badring o sitta i även vanlig badring o sen hängt på oss o sprungit sj....

• LilaRos

Köp riktig badblöja, sån badbyxa som håller bajset på platts. En del badhus godkänner inte att de små badar i engångs badblöja.

När sonen var såpass liten hade han inga simgejer. Nu är han 2,5 och har armpuffar. Där vi badar finns det att låna flytgrej till ryggen och armpuffar.
    Det kan vara bra med badskor eller liknande då golvet kan vara väldigt halt!

• lostinspace

Beror ju lite på hur djup bassängen är om man behöver armringar och sådant. Finns ju ofta en barn-pool som bara är någon dm djup, och där kan man bada och plaska tillsammans med barnet så mycket man vill

Det minsta man behöver ha med sig är en handduk och badbyx-blöjor eller vad man nu kallar dem. Sedan skulle jag varmt rekommendera att ta med lite vatten att dricka och lite mellanmål att äta efter man badat klart!

Hur man gör är inte så svårt, man byter om, duschar och går in i simhallen och badar för glatta livet, sedan går man ut, duschar och byter om igen

• Sweno

Jag har fixat badbyxa, men ska hun ha engångsblöja under den?

• LilaRos

Är det en sådan i lite tjockare material och dragsko i midja och ben? Om inte så behövs badblöja, men det är inte ok på alla badhus.

• Sweno

De hater svimpy och har resår runt mage och ben och är liksom plastade på insidan. Men jag även om de är för hennes kg så är benhålen extremt stora.

• Dr Mupp
    Sweno skrev 2012-10-27 12:01:08 följande:
    De hater svimpy och har resår runt mage och ben och är liksom plastade på insidan. Men jag även om de är för hennes kg så är benhålen extremt stora.
    Då behöver du en annan modell, byxan måste sitta tätt mot ben och midja för att hålla bajset inne. 

Det jag tycker man behöver ha med sig är:
     2 par badblöjor/badbyxor. Detta så man kan byta om det sker en olycka. Är ju inte så kul att behöva åka hem om barnet bajsar efter fem minuter och man vill ju inte gärna sätta på en bajsig byxa igen.  2-3 handdukar eller en badrock. SÅ att man alltid har en torr handduk/badrock att vira om barnet, små barn fryser lätt när de kommer upp ur bebispoolen som är varm. Armpuffar, det ger en sekund eller så extra ifall barnet sticker och faller i djupare vatten. Inget man ska lita på men som sagt sticker barnet så hinner man förhoppningsvis få upp det ur djupa poolen innan den faller som en sten till botten. (kolla viktangivelserna på puffarna) Mat och dryck. Det går åt mycket energi att bada och även om man inte stannar så jättelänge så kan iaf barnet behöva ladda med lite extra. Shampoo, två och nått att smörja in huden med. Klor torkar ut huden. 
    Vi använder ytterbyxor till tygblöjorna som badbrallor, det är supersmidigt. De sitter tätt så det håller olyckor inne, de är tunna så de suger inte vatten och så har vi flera par så vi behöver aldrig bekymra oss om att badbrallorna tar slut innan vi ska hem. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • vargaa

Badblöja går bra istället för badkläder också. Det har jag fö alltid under badkläderna på mina blöjbarn för deras badkläder håller inte tätt om de skulle bajsa.

Självklart kan dottern vara med pappa i killarnas omklädningsrum. Badringar och annat behövs inte. En 1,5åring leker antingen i barnpool med lite vatten eller i djup basäng med mamma/pappa. Jag hade börjat utan nåt, och sen kan man köpa sånt där när man upplever att det finns ett behov av det. Ibland går det att köpa på plats tom.

Ha med en handduk och badblöja. Badrock är smidigt också för den kan barnet ha på sig om det måste stå och vänta på mamma/pappa, för den ramlar inte av som en lindad handduk kan göra, men det är inget måste. Och så tvål att tvätta sig med efteråt. Svårare än så är det inte.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Våga sig till badhuset