• junjul

Produkter under graviditeten???????

Hej!

Är gravid med första barnet, så jag "förläser" mig lite på saker som skrivs på nätet.

Det sista jag läst nu, är att man bör använda milt shampoo och balsam under graviditeten, och byta ut hudprodukter/hårprodukter/smink till naturligare produkter, utan kemikalier.. Är det verkligen många som gör det? Är det farligt att inte göra det? Jag använder sällan hudprodukter, men antar att de jag använder inte är de mest "naturliga"... Någon som kan ge råd? :(

• Svar på tråden Produkter under graviditeten???????
  • SuzR

Jag bytte inte ut något och känner ingen som gjort det. Byt ut om du vill men jag vet inte om jag går på att min mascara påverkar barnet i magen.

• La Lola

Har aldrig bytt ut nåt eller hört talas om nån som gjort så.
    Jag tänkte på vad jag åt, det är allt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • saga1984

Nä, har inte bytt ut något.
    Däremot använder jag mer sällan hårspray nu, då man liksom andas in det.
    När bebis är född, har vi kört parfymfritt tvätt/sköljmedel. Och inte använt parfym, utan endast vanlig (parfymerad) deo.
    Men, alla gör som de vill. Nu blir de nog att tvätta bebis kläder och amningskläder parfymfritt, och resten i vanligt. Är tyvärr väldigt svag för tvätt som doftar....

• alice72

Jag bytte ut hudvårdsprodukterna till parabenfria, eftersom parabener har östrogenliknande struktur och kan verka hormonstörande - och eftersom fuktighetskrämer o dyl stannar på och sugs in i huden (till skillnad från schampo som man rätt fort sköljer bort). I Danmark har parabener förbjudits från barnprodukter av den anledningen, medan svenska läkemedelsverket inte avråder från dem, utan avvaktar resultat av ytterligare forskning. Men så länge forskningen inte är helt klarlagd tycker jag det känns bättre att låta bli.

• Knyttan
    alice72 skrev 2012-10-24 18:52:53 följande:
    Jag bytte ut hudvårdsprodukterna till parabenfria, eftersom parabener har östrogenliknande struktur och kan verka hormonstörande - och eftersom fuktighetskrämer o dyl stannar på och sugs in i huden (till skillnad från schampo som man rätt fort sköljer bort). I Danmark har parabener förbjudits från barnprodukter av den anledningen, medan svenska läkemedelsverket inte avråder från dem, utan avvaktar resultat av ytterligare forskning. Men så länge forskningen inte är helt klarlagd tycker jag det känns bättre att låta bli.
    Jag är redan rätt noga med att det inte ska vara parabener i hudcreme mm, sedan ett par år tillbaka. Jag tänker mer på vad jag äter kanske och sedan har jag blivit nojig över att äta mat från konservburkar då jag läst att det kan finnas bisfenol A i plastskiktet på insidan som går över till fostret. Bisfenol A är också hormonstörande. Kommer definitivt kolla upp att det inte finns i nappflaskor o barnmatsburkar mm framöver!
    Däremot har jag varit tvungen att byta min hudlotion till en parfymfri pga lukten, fixar nästan inga parfymer och starka dofter just nu.
  • Pumpkin
    Knyttan skrev 2012-10-24 19:03:23 följande:
    Jag är redan rätt noga med att det inte ska vara parabener i hudcreme mm, sedan ett par år tillbaka. Jag tänker mer på vad jag äter kanske och sedan har jag blivit nojig över att äta mat från konservburkar då jag läst att det kan finnas bisfenol A i plastskiktet på insidan som går över till fostret. Bisfenol A är också hormonstörande. Kommer definitivt kolla upp att det inte finns i nappflaskor o barnmatsburkar mm framöver!
    Däremot har jag varit tvungen att byta min hudlotion till en parfymfri pga lukten, fixar nästan inga parfymer och starka dofter just nu.
    Just BPA-fria nappflaskor och sånt är rätt lätt att hitta, eftersom tillverkarna gärna gör det så uppenbart som möjligt med märkningar osv. 
  • alice72
    Knyttan skrev 2012-10-24 19:03:23 följande:
    Jag är också lite nojig med konservmat... tack och lov har bisfenol ändå förbjudits ur barnmatsburkar och nappflaskor. Men enligt den här artikeln ska man köpa glasflaskor (som knappast är så praktiska?)
    www.svd.se/nyheter/inrikes/nappflaskor-fortfarande-farliga_6910199.svd
Svar på tråden Produkter under graviditeten???????