• Anonym (anställd)

Mobbar min chef mig?

Vet inte om jag blir mobbad eller om min chef bara skämtar med mig eller bara ber mig växa upp....

Har jobbat för honom i 2 år nu och i början kunde han säga sådant som "åh, du låter precis som min dotter" som sen visar sig vara 3 år. Jag är 150 cm lång så han har sagt att jag är så liten så jag kan få plats i hans hanskfack i bilen.

Idag stog jag och pratade med en kollega som frågade mig om en vi skulle fika och då svarade jag "jo vi ska göra det snart" och liksom gjorde en tonhöjning på snart så det lät sådär glatt. Min chef gick förbi precis då och sa själv på ett töntigt sätt "snart" med jättehög ton. Sen flinade han och gick vidare.

Mobbar han mig eller är det bara ett skämt??

• Svar på tråden Mobbar min chef mig?
  • Anonym (Peppe)

Det är en hårfin gräns ibland, mellan humor och hån. Du uppfattar det som ett hån, och då är det det. Ta genast upp det hela med din chef! Han kanske inte vet hur du känner, han kanske tror att han är asrolig?

• Baby Firefly

Det verkar som att han stör sig på dig tillräckligt mycket för att inte kunna hålla tyst om det.

• Harmagedon

Svårt att säga utan att ha varit med. Kan ju vara åt båda hållen. Men känner du dig stött är det nog bäst att du säger det till honom innan det blir ett stort problem för dig.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Peppe) skrev 2012-10-24 18:39:11 följande:
    Det är en hårfin gräns ibland, mellan humor och hån. Du uppfattar det som ett hån, och då är det det. Ta genast upp det hela med din chef! Han kanske inte vet hur du känner, han kanske tror att han är asrolig?
    Håller med Peppe. Om du uppfattar det som hån så är det det. Det är inte andra som avgör om det är mobbing det är mottagaren.

Prata med chefen. Om du inte vill göra det ensam så kan du kontakta arbetsledaren eller skyddsombudet på din arbetsplats.
  • Harmagedon

Det är självklart mottagaren dvs ts som definierar sin känsla. Vad jag menar är att chefen kan tro att han bara är jätterolig. Därför är det bäst för ts att bara säga till om hur hon upplever det. Var han bara klumpig lär han sluta med det. Annars vet hon ju var han står...

• Anonym (anställd)
    Anonym (Lisa) skrev 2012-10-24 18:43:36 följande:
    Håller med Peppe. Om du uppfattar det som hån så är det det. Det är inte andra som avgör om det är mobbing det är mottagaren.

Prata med chefen. Om du inte vill göra det ensam så kan du kontakta arbetsledaren eller skyddsombudet på din arbetsplats.

Jag och han har haft ett skämtsamt sätt att vara på har jag tänkt förut. Han har ju varit och ätit lunch och så med mig så har aldrig uppfattat de som han ogillat mig och har ju trots allt fått förlängt kontrakt. Men det var när jag berätta de för min sambo som han sa att han inte vill vara vänlig utan han pikar mig bara och säger de inte för att vara rolig utan mer för att säga åt mig att skärpa till mig på ett fint sätt..... Jag bryr mig inte om han gör det som ett skämt men skulle han göra det med tanke på att jag var dum i huvudet så hade de inte varit så kul. Men samtidigt vill han ha kvar mig för jag gör ett bra arbete. Men han kanske bara tycker de är trivsamt med en vuxen människa som talar som en 3 åring???
  • Anonym (anställd)
    Baby Firefly skrev 2012-10-24 18:47:02 följande:
    Eller så vill han bara munnhuggas. Det är bara att ge igen ;-P

Ja alltså jag har uppfattat de som vi har haft en sådan jargong emot varandra. Jag brukar ju berätta för honom att jag kan hjälpa honom att skriva in sig på äldreboendet snart och liknande.
  • Baby Firefly
    Anonym (anställd) skrev 2012-10-24 18:50:29 följande:

Ja alltså jag har uppfattat de som vi har haft en sådan jargong emot varandra. Jag brukar ju berätta för honom att jag kan hjälpa honom att skriva in sig på äldreboendet snart och liknande.
    haha, du behöver nog inte ta hans kommentarer på allvar. Jag är övertygad om att han skämtar efter det här inlägget.
  • Harmagedon

Låter som ni gått o skaffat er en jargong. Det är er grej... Om han vill att du ska ändra dig så är inte pikar sättet det ska göras på. Han får som chef ta upp det vid ett utvecklingssamtal. Du kan ju fråga honom om han tycker du borde förbättra något.

• Anonym (anställd)
    Harmagedon skrev 2012-10-24 18:55:09 följande:
    Låter som ni gått o skaffat er en jargong. Det är er grej... Om han vill att du ska ändra dig så är inte pikar sättet det ska göras på. Han får som chef ta upp det vid ett utvecklingssamtal. Du kan ju fråga honom om han tycker du borde förbättra något.

Ja alltså det är min sambo som sagt att min chef bara säger så för att kommentera att han tycker jag ska tala vuxnare. Han tycker inte om att han kallar mig "lillis" "gumman" eller "stumpan" och att jag är en nykläck baby. Han säger det bara för att på ett fint sättt säga åt mig att växa upp. Alltså vi kan skicka mail där jag skämtar med honom eller kritiserar på ett fint sätt något han gjort och då kan han svara "Borde inte du jobba nu va lilltjejen!!!! Lillis" Men sen skickar han efter de en skämtbild på hur han sitter med fötterna på bordet och tar det chill och så skriver "jag älskar mitt arbete".
  • Anonym (liknande)

när jag var ganska nyanställd så fick jag en ny chef efter nåt år, jag var då ca 25 år och yngst i arbetsgruppen. Han var en jättebra chef men jag märkte efter ett tag att om jag sa nåt på ett möte så kommenterade han inte det utan gick vidare, men om en kollega tog upp exakt samma sak så lyssnade han och svarade. Efter några såna tillfällen började jag känna att det här var inte ok. Tyckte det var svårt så jag frågade mina närmsta kollegor om de hade lagt märke till nåt och jag bad dem lyssna nästa gång vi hade möte och de bekräftade att det nog var så. En av dem sa till honom enskilt sen och efter det blev det mycket bättre. Troligen hade han ingen aning om att han gjorde så.

vi pratade aldrig om det men jag antar att det berodde på min ålder och att jag bara hade jobbat där ett år

Svar på tråden Mobbar min chef mig?