• Lilia

Här kan vi diskutera kattmat

Eftersom det blir en foderdiskussion i nästan varje tråd tänkte jag starta en mattråd. Vad är bra kattmat? Är det okej att köpa Wiskas eller Friskis på ICA? Är djuraffärernas foder t.ex Hill's eller Purina Pro plan bättre? Är alla foder på djuraffärerna lika bra? Ska man ge blötfoder eller torrfoder? Ska man rent utav göra egen mat? Och dör verkligen katten en långsam plågsam död av fel märke på maten?

• Svar på tråden Här kan vi diskutera kattmat
  • jimbo

Hänger på i denna tråd :)
    Kan vi inte dra in kattsand oxå , vilken är den bästa billigaste ?

• Nayshia

Torrfoder bör man köpa i djuraffärern. Blötmat kan man köpa i mataffären. Jag tycker det är bäst att ge antigen både ock eller bara blötmat. Självklart kan katter ta stor skada och utveckla sjukdommar av dålig kost precis som människor.

• Tutilure

Jag kan inte säga att jag vet vilket foder som är det bästa men min mamma har alltid (i stort sett) gett katterna ganska billigt torrfoder. Alla katterna har blivit väldigt gamla och mått jättebra fram tills att de har dött.

Själv ger jag min tjej Iam´s torrfoder och köper hem Mjau blötmat som hon får en gång om dagen utöver det. Hon har fri tillgång på vatten och torrfodret. 

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Tutilure

När det gäller kattsand så köper jag Everclean. Jag tycker om att det doftar så gott, viktigt för mig som avskyr lukten av kattpiss.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • jimbo

Everclean e klart bästa kattsanden , med lavendeldoft har vi !

• luspudel

Vi kör Iams torrfoder och de där pyttesmå burkarna blötmat som finns i mataffären. Bara laxmousse duger åt herrn nämligen... Everclean har vi med, super :)

• ForReal
    Nayshia skrev 2012-10-24 20:02:50 följande:
    Torrfoder bör man köpa i djuraffärern. Blötmat kan man köpa i mataffären. Jag tycker det är bäst att ge antigen både ock eller bara blötmat. Självklart kan katter ta stor skada och utveckla sjukdommar av dålig kost precis som människor.
  • EnGladPingvin

Jag tycker inte man behöver överdriva, men försök att hitta foder som innehåller så lite spannmål som möjligt. Läs på innehållsförteckningen, det som kommer först är det mest av. Friskies t.ex. är riktigt dåligt foder som kan göra djur sjuka i längden. Kan användas som godis, men inte mer. Vill man köpa billigt finns det andra sorter som är betydligt bättre. Vi ger ett spannmålsfritt torrfoder som heter Orijiens och som man kan köpa i djurbutiker. Sen får de även Mjau blötfoder ibland. Ger man bara torrfoder är det viktigt att katterna får i sig vätska. Våra katter är jätteduktiga på att dricka efter att vi en gång glömde en hög kanna med vatten på soffbordet. Sen dess har det blivit deras favorit att dricka ur. Fortfarande på soffbordet såklart. Vatten ska gärna finnas på flera platser och inte vid maten.

• RandaPanda

Vi har PeeWee-kattlåda med träpellets som går att spola ned direkt i toaletten och det luktar mycket bättre än vanlig kattlåda och man slipper all sand över allt.

I matväg köper vi Royal Canin Veterinarian Gastric som torrfoder då vi har en katt som ofta blir sjuk och han har blivit så mycket bättre med det fodret. Till och med pälsen har blivit bättre och mjukare.

Som blötmat varierar vi mellan ett tyskt blötfoder som enbart är kokt kyckling i (jag ska börja göra eget när jag inte är gravid längre) och Wiskas oxkött och Royal Canin Veterinarian Gastric blötfoder. Vi hade gärna bara kört på kyckling och Royal Canin-fodret med det blir lite väl dyrt så vi mixar mellan det och Wiskas.

Gällande det blötfodret som säljs i matbutik så är det ingen skillnad på dem mer än att de marknadsförs på olika sätt.

Svar på tråden Här kan vi diskutera kattmat