• AmieAmie

Böcker om att växa upp med enbart en förälder?

Jag är ensam med min son som är 14 månader.
    Har letat överallt tycker jag efter böcker att läsa för honom, som handlar om att växa upp med bara en förälder, men hittar ingenting...
    Lite samma stuk som Alfons, men inte att den andra föräldern är död utan helt enkelt inte finns med i bilden.
    Gärna redan som pekbok och sen vidare som "riktig" bok.
    Tar gärna emot tips om det är nån som har några förslag :) 

• Svar på tråden Böcker om att växa upp med enbart en förälder?
  • Saarraa

Jag är också själv med sonen och har varit ensam sen jag blev gravid, och idag är sonen 4,5 år.. Och jag hittills inte hittat någon sån bok, tyvärr :/

Ensamstående mamma - dolphin.blogg.se
  • AmieAmie
    Saarraa skrev 2012-10-24 22:08:34 följande:
    Jag är också själv med sonen och har varit ensam sen jag blev gravid, och idag är sonen 4,5 år.. Och jag hittills inte hittat någon sån bok, tyvärr :/
    Så du har också letat?
    Tycker situationen är såpass vanlig nu att det borde finnas ett alternativ?

Får jag fråga om din son träffar sin pappa ibland? 
  • AmieAmie
    Insatt skrev 2012-10-24 22:28:12 följande:
    Är Alfons mamma död?
    Är hon inte det? Har jag drömt det?? Haha..
    Var är hon då? 
  • Insatt
    AmieAmie skrev 2012-10-24 22:32:36 följande:
    Är hon inte det? Har jag drömt det?? Haha..
    Var är hon då? 
    Jag har för mig att hon bara är icke-existerande. Att hon aldrig ens nämns. Men det kan ju vara någon bok jag inte läst som behandlar hennes frånfälle så jag kan inte vara helt säker på att hon bara inte finns med i böckerna.
  • AmieAmie
    Insatt skrev 2012-10-24 22:41:30 följande:
    Jag har för mig att hon bara är icke-existerande. Att hon aldrig ens nämns. Men det kan ju vara någon bok jag inte läst som behandlar hennes frånfälle så jag kan inte vara helt säker på att hon bara inte finns med i böckerna.
    Måste googla haha
  • Insatt

Enligt wikipedia: någon mamma eller fru nämns inte och någon sådan verkar heller inte vara saknad att döma av foton på väggarna i deras hem.

• AmieAmie
    Insatt skrev 2012-10-24 22:47:01 följande:
    Enligt wikipedia: någon mamma eller fru nämns inte och någon sådan verkar heller inte vara saknad att döma av foton på väggarna i deras hem.
    Nej läste precis samma...
    Då har jag bara tagit det för givet, dessa fördomar!!! ;) 
  • Insatt
    AmieAmie skrev 2012-10-24 22:49:10 följande:
    Nej läste precis samma...
    Då har jag bara tagit det för givet, dessa fördomar!!! ;) 
    Ja det är ju tyvärr så att man fastnar i normativt tänkande även om man inte vill det och även om man själv inte tillhör normen. Hoppas du får bra tips om böcker, den enda jag kan komma på är tyvärr Alfons Åberg. Du kan också testa att gå till ditt bibliotek och fråga dem om råd, de borde ha koll!
  • AmieAmie
    Insatt skrev 2012-10-24 22:51:47 följande:
    Ja det är ju tyvärr så att man fastnar i normativt tänkande även om man inte vill det och även om man själv inte tillhör normen. Hoppas du får bra tips om böcker, den enda jag kan komma på är tyvärr Alfons Åberg. Du kan också testa att gå till ditt bibliotek och fråga dem om råd, de borde ha koll!
    Att jag inte har tänkt på biblioteket, dit går jag imorgon :)
    Tack så mycket :) 
  • Zenitha
    vinterhund skrev 2012-10-31 14:30:26 följande:
    Jag har hört mycket bra om "Raising Great Kids on Your Own: A Guide and Companion for Every Single Parent"
    (www.amazon.com/Raising-Great-Kids-Your-Own/dp...)

Jag har dock inte läst den själv (ännu) 
    Hittade fler böcker på samma länk. Som denna; The Single Moms Little Book of Wisdom: 42 Tidbits of Wisdom To Help You Survive, Succeed and Stay
    Strong;
    www.amazon.com/Single-Moms-Little-Book-Wisdom/dp/0595397522/ref=pd_sim_b_3

Kul att jag hittade denna tråd,eftersom jag skrivit om mina egna erfarenheter både av att arbeta med
    utsatta  mammor med barn och som ensamstående själv, och nu står med ett manus som jag vill försökapublicera- om jag nu vågar....Har också saknat litteratur på området och är trött på fördomar och bemötandet av total oförstående-
    fler som har den erfarenheten? Nu är vi väl knappast en helt enhetlig grupp...men jag skulle önska att flervågade- och hade tid att berätta.
  • xenastina

Är också ensam med min 4 måndaders dotter. Jag är även förskolelärare och funderar kring vilka böcker vi läser där.. ska vara mångfald. Har ju haft både kärnfamiljer, regnbågsfamiljer som sett ut på olika vis.... adopterade barn i kärnfamiljer eller av ensamstående.. ÄNDÅ finns det så mkt böcker med "vanliga" familjen....

Den vilda bebin är ROLIG att läsa och där är bara en mamma... önskade mig den samlingsvolymen till min dotter nu på namngivningsmiddagen vi hade.
    Alfons då klart....
    Alfons är bra för är ju inte gott om ensamma pappor... varken i verkligheten (att mamman inte är med i bilden alls) eller i böcker. Hade på jobbet en flicka där mamman inte fanns med (på många år iaf)....

Min dotter är dessutom ett regnbågsbarn (pappan är med gay.. men han ändrade sig när jag väl blev gravid så hon har inte träffat honom- är mer som en privat donator nu).

vill ha boktips med!!!!!

fick förresten en bok av Minna-gruppen (för ensamma mammor)... de har gjort en egen om en pojke som är ensam med sin mamma och funderar kring vem pappan är för att alla i förskolan pratar om sina pappor.... underlag för diskussion med barnet! fick den ihop med en "handbok" till... för mamman... inte läst den än men antagligen lite hur man kan säga...

Svar på tråden Böcker om att växa upp med enbart en förälder?