Säljare som backar ur ett valpköp
Någon som varit med om detta. Hur och varför? Jag är säljaren här och har fått/tagit emot handpenning men känner mig tyvärr lite lätt tveksam till om detta verkligen är ett vettigt hem för min lilla valp.
Någon som varit med om detta. Hur och varför? Jag är säljaren här och har fått/tagit emot handpenning men känner mig tyvärr lite lätt tveksam till om detta verkligen är ett vettigt hem för min lilla valp.
Du är inte tvungen att fullfölja köpet. Säg bara att du ångrat dig och betala tillbaka handpenningen (samt såklart se till att få bevis på att den återbetalats så att det inte strular till sig om de nu inte verkar vettiga).
Har ni skrivit på något avtal? Om ni har det så får ni ju utgå från vad som står i avtalet. Det är ju rätt bra om man som säljare har med i avtalet att man som säljare förbehåller sig rätten att dra sig ur om man anser att köparna inte är lämpliga som ägare.Om ni inte har skrivit något avtal har du inget som lagligt binder dig till att sälja dom köparna, men jag hade ju såklart lämnat tillbaka handpenningen.
Har ni inte skrivit något avtal alls så hade jag stått på mig om jag hade minsta lilla misstanke på att det inte var rätt köpare för valpen. Du har ett ansvar gentemot det lilla livet att se till så att de får en ägare som tar hand om den och ger den ett lyckligt hundliv.
Tack, måste nog ta och maila dom. Är ju bara hemskt tragiskt att jag inte kunde säga stopp när dom var här men tror ju att lite sura miner nu är bättre än ett otryggt liv för hunden.
Vi har inte skrivit något avtal så då borde allt vara lagligt och ok för mig att dra mig ur om jag tolkar er rätt
Betala tillbaka handpenningen bara.
Klart att dom ska få handpenningen tillbaka! Tänkte skicka den i rekommenderat brev, borde vara tillräckligt säkert. Har än inte tagit mig mod till att kontakta "köparna" men snart så måste jag ju.
Jag är osäker på om det bara räcker med att betala tillbaka handpenningen.
Minns ett fall där en köpare betalat handpenning på en speciell valp och säljaren sedan ångrade sig.
Rent juridiskt så var valpen tingad av köparen och säljaren kunde inget göra.
Därför tar jag aldrig handpenning utan köparna får betala hela summan samtidigt som kontraktet skrivs.
Kolla med SKK
Men det är blandrasvalpar, då vill väl inte SKK vara med och säga något? Gick det fallet upp i tingsrätten? Har du mer information om detta tar jag gärna det.
Ska registrera dom hos Blandis men lyckades inte få iväg ett mail till dom.
Klart att lagen gäller, det ifrågasätter jag faktiskt inte Men SKK är inte till hjälp för allmänheten!
Försöker få klarhet i hur jag ska göra nu, mailkonversationen är i full gång - minst sagt...
Varför skulle inte SKK vara till för att hjälpa allmänheten? SKK har hjälpt mig oerhört när jag varit i hundköpartankar exempelvis, och skulle aldrig köpa en blandras om inte omständigheterna vore väldigt speciella.
Varför hade du handpenning från början, tycker sådant är jättekonstigt... Jaja, bra att du inte säljer till vem som helst iaf. Hatten av för det, trots att du inte sade nej på en gång.