• Anonym (Orolig78)

Någon som förlorat ett barn i PSD PLÖTSLIG SPÄDBARNSDÖD trots andningslarm

Jag har andningslarmet Babysense till lillan 3 månader.
    Jag är orolig för PSD och vet folk som drabbats av detta avskyvärda hemskaRynkar på näsan .

Men man hör ju ofta om experter osv som påstår att andningslarm INTE motverkar PSD. Detta låter konstigt i mina öron. Då kan man ju upptäcka det i tid, eller?

Finns det någon som förlorat ett barn i PSD PLÖTSLIG SPÄDBARNSDÖD trots andningslarm?
    I så fall vilket larm hade du? 
    Kram {#emotions_dlg.flower} 

• Svar på tråden Någon som förlorat ett barn i PSD PLÖTSLIG SPÄDBARNSDÖD trots andningslarm
  • Baralillajag

Har inte själv förlorat ett barn i psd men har en kompis som förlorade sin 1 åriga son i det. Hade dessvärre inget andningslarm. Vet att dessa fel larmar ganska ofta och fick ha ett på sonen när han föddes för tidigt men visst var det en trygghet. Jag tror defensivt att dom minskar risken för psd

• Notperfect

Lyssna inte så mycket på experterna. De sägs att andningslarm inte hjälper mot PSD men det finns inga kända fall där ett barn dött av PSD med andningslarm.

Vi använder ett som man fäster på blöjan. Det har vi gjort hela tiden och tänker fortsätta med så länge det går. Sonen är 6 månader nu. Det har aldrig felalarmerat men gör det såklart om man glömmer att stänga av det.
    Inga konstigheter.

Jag tycker att de är kanonbra!

• Notperfect
    Baralillajag skrev 2012-10-25 07:27:42 följande:
    Har inte själv förlorat ett barn i psd men har en kompis som förlorade sin 1 åriga son i det. Hade dessvärre inget andningslarm. Vet att dessa fel larmar ganska ofta och fick ha ett på sonen när han föddes för tidigt men visst var det en trygghet. Jag tror defensivt att dom minskar risken för psd
    1 åriga? Usch vad hemskt. Stackars stackars.. Det var väldigt sent. Då har man ju hunnit pusta ut både en och två gånger och oron för PS är ju princip borta.
  • viseversa

Nej. Dock hade vi larm på sonen. Det falsklarmade 3 gr på 8 mån och en gång tror jag det larmade på allvar. Han andades knappt alls och var alldeles stilla. Först när jag lyfte upp honom och petade på honom
    blev han "normal" igen. Fan vad det var obehagligt. Så jag skiter invald experterna säger. Hade han INTE haft larm så kanske han hade dött : (. Vårat larm är ett sånt man sätter på blöjan. Och det larmar om barnet inte andas normalt eller inte andas alls på 20 sek. Så jag tror det är lättare att få igång ett barn efter 20sek andningsstopp än efter en halvtimme. Nu väntar vi barn igen och jag kommer använda larmet även nu.

• Baralillajag

Ja det var veckan efter han fyllt 1år. Han hade sovit i sängen hela natten vaknat vid kl 5 och knölade lite sedan somnade han om. Kl 9 vaknar min kompis och tänker Gud vilken sov morgon så hon går upp lite försiktigt och gör gröt och ska sedan hämta sonen men det gick tyvärr inte. Hon ringde 112 och dom anvisade första hjälpen genom telefon men detta var för sent så hon stod och försökte blåsa in luft ända tills ambulans kom. Det är hemskt ingen ska behöva gå igenom detta.

• Anonym

Hade Angel care till sonen falsklarma inte mer än när jag glömde stänga det.

Larma en gång då hade han kräkt och hade kräket i munnen/halsen och jag är säker på att han hade dött utan larmet.

Ska använda det till lillasyster som kommer i dec.

Tycker det är en bra säkerhet precis som tex en bil stol.

• Jeff

Jag tänker som Viseversa, det är troligtvis lättare att få igång ett barn efter 15-20 sekunders andningsstopp än efter 30 minuter.

Vi har ett under madrassen och ett man fäster i blöjan för när hon sover på andra ställen än i sin säng, typ min säng eller i vagnen. Det har falsklarmat ett par gånger då blöjan blivit för tung och orsakat ett glapp men jag tar gärna tio falsklarm än ett uteblivit riktigt larm.

Vid ett tillfälle har det larmat på riktigt. Hon vaknade inte av ljudet eller vibrationen som hon gjort när det falsklarmat. Jag ropade på henne högt och ruskade henne ganska hårt i sängen innan hon tillslut reagerade och drog efter luft. Jag hade precis varit på väg att slita upp henne för att ge HLR och har aldrig känt sådan ångest i hela mitt liv innan hon andades igen.

Nu vet jag att barn ibland har lite längre andningsuppehåll och kanske hade hon ändå dragit efter andan efter 30 sekunder men å andra sidan så hade hon kanske inte det. Vi vill inte att det någonsin ska gå mer än max 20 sekunder mellan hennes andetag och tänker fortsätta med larmet tills hon är minst 18 månader (7 nu).

Jag vet att massa människor tycker det är överdrivet, inklusive BVC, men det skiter jag fullständigt i. Det är mitt barn och skulle hon vara ett av de barn som drabbad av PSD vill jag ha haft en chans att rädda henne och inte hitta henne död två timmar senare. Jag fattar inte inställningen många har, att andningslarm spär på rädslan. Vi var extremt mycket mer oroliga innan larmet.

• hymafr

Tror också att det är lättare att få igång barn efter bara 20 sekunder än efter många minuter.

Inte heller någon risk för hjärnskador efter så kort tid.
    Sen finns det förstås de barn som dör i alla fall, men då handlar det om t ex hjärtfel.

Jag hade ett larm från Techno Medica. Det är en platta man lägger under madrassen (måste vara en ganska tunn madrass. Vår var ca 5-7 cm tjock, men det finns såna madrasser att köpa som man kan lägga ovanpå en tjockare madrass om man behöver).
    Man kan även seriekoppla två plattor om barnet börjar röra sig runt i sängen. 

Vårt larm larmade fullt pådrag en gång men när jag lyfte upp dottern piggnade hon till, så jag vet inte om hon slutat andas eller om hon bara sov med väldigt lätta andetag. I övrigt kunde det pipa till någon enstaka gång, men inget som störde. (Det piper till med en kort signal efter 14 (?) sekunder och sen med full "brandlarmssignal" efter 21 (?) sekunder.       

• hymafr
    hymafr skrev 2012-10-25 10:10:06 följande:
    Tror också att det är lättare att få igång barn efter bara 20 sekunder än efter många minuter.

Inte heller någon risk för hjärnskador efter så kort tid.
    Sen finns det förstås de barn som dör i alla fall, men då handlar det om t ex hjärtfel.

Jag hade ett larm från Techno Medica. Det är en platta man lägger under madrassen (måste vara en ganska tunn madrass. Vår var ca 5-7 cm tjock, men det finns såna madrasser att köpa som man kan lägga ovanpå en tjockare madrass om man behöver).
    Man kan även seriekoppla två plattor om barnet börjar röra sig runt i sängen. 

Vårt larm larmade fullt pådrag en gång men när jag lyfte upp dottern piggnade hon till, så jag vet inte om hon slutat andas eller om hon bara sov med väldigt lätta andetag. I övrigt kunde det pipa till någon enstaka gång, men inget som störde. (Det piper till med en kort signal efter 14 (?) sekunder och sen med full "brandlarmssignal" efter 21 (?) sekunder.       

Glömde att skriva att man kan hyra larmet och alltså inte behöver köpa det. Då får man också full support från uthyraren. För 3 år sedan kostade det 350:- per månad plus en deposition som man får tillbaka när de fått larmet i retur.
Svar på tråden Någon som förlorat ett barn i PSD PLÖTSLIG SPÄDBARNSDÖD trots andningslarm