Ronjami skrev 2012-10-30 14:52:56 följande:
Här säger dom bara att man ska kontakta bup om det uppstår en mer akut situation och alla vet ju hur långa köerna är dit...just nu har vi inga egentliga problem men det kan ju förändras när som helst.
AS-center kan hjälpa till i vissa fall men det finns inget berättigat stöd därifrån.
Jag har talat med högt uppsatta på kommunen om det här men dom blundar för problemen, nyligen gick Stockholms kommun ut med att man minskar stödet till skolorna för barn med särskilda behov bara för att dom blivit så många..man kanske ska flytta härifrån snart

Men, men, men... så kan man väl inte göra?!? Ta bort stödet för att det är för många? Det känns som om jag inte riktigt fattar logiken
Ja, hade det inte varit massa andra faktorer, jobb, bostad och allt det andra så är det kanske dags att fundera på att flytta.
Jag bor som sagt i Kronoberg, Växjö som BUP/HAB ort. Här nånstans i området bor även Pcalma och några andra som brukar hänga i Barn/funktionshinder forumet. Ha, ha, låter som jag försöker ragga dig till att flytta hit

Så är det inte men jag menar att det kan vara bra att få reda på av andra hur man ahr det så man kanske skulle kunna kräva det samma av sin egen kommun. för mig låter det helt otänkbart att bara bli utlämnade så där efter en diagnos och få reda på att man får väl ringa om det är något men tänk på långa köer bla bla blaha...
Här är man helt tiden aktuell för återbesök, man är inte utskriven/"friskförklarad" bara för man har fått en diagnos. Det ska skrivas åtgärdsplan minst en gång om året, ev medicinuppföljning var 3-6 månad, hjälpmedel, datorprogram för skolarbete och en massa andra saker.
Alla personers diagnoser är ju olika men som det är för sonen så är han en i gänget i sin skola, han har kompisar och leker med både äldre och yngre skolbarn. Vi bor i en liten by med ca 60 elever mellan F-5-klass. "Alla" vet väl att det är något speciellt med Z. men han är accepterad som han är. Även om det är långt in till stan för oss och just i morgon ska vi till HAB och Z. är jättehypad av det så är det en fördel att bo här där vi bor ändå.