• Velputte

Hon har nattskräck och jag bryter ihop

Jag är ensamstående med två barn, en som snart fyller fyra och en på 1,5 år. Vi flyttade ifrån min familj för drygt 7 månader sedan för att jag skulle börja studera till USKA. Studierna och barnen har fungerat väldigt bra fram tills en månad sedan när lillflickan började utveckla nattskräck.

Till en början så kom hon och ville bara sova i min säng. Efter mycket om och men gav jag med mig och lät henne sova hos mig dom nätterna hon kom.
    Hon somnade alltid inne i sitt eget rum om kvällen och tassar/rusar in runt kl 00-02 om natten till mig.

Senare började hon vakna mellan kl 02-03 och SKRIKER som en galning! Kastar sig runt i sängen, gråter, spänner sig i en båge om man försöker peta på henne och prata med henne går inte. Jag ligger tyst bredvid och kan inte göra annat än att titta på.

Jag håller på att bryta ihop och vet inte vad jag ska göra riktigt. Jag har pratat med BVC och fick ringa en psykolog som jobbar inom BVC. Hon rabblade mest bara upp det man kan läsa om på 1177.se ang nattskräck...

Jag är så trött, håller på att somna under lektionerna, har ont i kroppen och idag känner att jag orkar inte mycket mera nu. Jag har försökt ansökt om någon form av avlastning så jag ska få sova. Men det enda jag får är ett ryck om axlarna och en "du får klara dig själv" attityd?     

Vad ska man göra? Jag pratar med dom allra flesta som jobbar inom barnormsorgen (dagis, öppna förskolan, BVC mina lärare...) men jag har mött av så mycket okunnskap och även av en chef inom barnomsorgen som faktiskt frågade vad nattskräck var för något?!  

Är det någon här inne som kan ge en tips och råd till en väldigt trött mamma? :(  

• Svar på tråden Hon har nattskräck och jag bryter ihop
  • Bianca 393

Oj vad jobbigt det låter. Finns det något speciellt som kan ha hänt som har gett din flicka ångest? Var separationen jobbig?

Vad gör du när hon skriker? Går det att väcka henne och hur reagerar hon då?

Jag förstod inte ifall det var 1.5 åringen eller 4 åringen som har nattskräck men jag antar att det är 1.5 åringen?

• Mother of 4

Vad jobbigt du har ingen som kan komma och bo hos dig på helgen nån gång så du kan sova ut på dagen?

• La Lola
    Velputte skrev 2012-10-25 08:09:27 följande:
    men jag har mött av så mycket okunnskap och även av en chef inom barnomsorgen som faktiskt frågade vad nattskräck var för något?!  
    Det är väl inget konstigt att en förskolechef inte vet vad nattskräck är?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

Vad händer om du tar upp barnet i famnen?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • AgnesLucia

Har du något socialt nät runt dig? Egna föräldrar eller vänner som kan ge dig lite avlastning? Annars kanske du kan vara hemma och sova ut någon dag då du har mindre i skolan och när barnen kan vara på förskolan? Kan du gå hem en stund mellan studier och hämtning så att du kan vila? 

• Bianca 393

Oj, nu såg jag att du lagt tråden under rubriken 1-2 år sorry.

• crimson

Hej ts! Jag har haft ett barn med nattskräck, i perioder varje natt men oftast 2-3 ggr i veckan i ca ett år. Jag vet hur jobbigt det är att bara sitta bredvid dug och se på. Det går inte att göra något annat än att vänta ut det.

Vi blev tagna på allvar på BVC och fick träffa en barnläkare och vi fick världens bästa råd som botade nattskräcken på två veckor.

Han sa att nattskräck beror på en omogen koppling i hjärnan ( typ) och när hjärnan ska gå över från REM-sömn till en annan sömn så kopplar den fel. Det han sa åt oss att göra var att föra sömndagbok i 1-2 veckor beroende på hur många utbrott hon har. Nattskräck börjar nämligen vid ungefär samma tid varje natt (precis som du oxå skriver)

När du vet vilken tid det är så väcker du barnet ca 20 minuter innan. Väck det helt och låt barnet sen somna om som vanligt.
    Efter att vi började göra det så försvann nattskräcken helt.

Testa!

• Velputte
    La Lola skrev 2012-10-25 08:19:21 följande:
    Vad händer om du tar upp barnet i famnen?

Hon skriker mer och mer, spänner sig och slingrar runt. Går inte att hålla om henne alls så bättre att hon ligger i sängen än att jag ska hålla fast och göra saken värre :(
  • Velputte
    crimson skrev 2012-10-25 08:29:38 följande:
    Hej ts! Jag har haft ett barn med nattskräck, i perioder varje natt men oftast 2-3 ggr i veckan i ca ett år. Jag vet hur jobbigt det är att bara sitta bredvid dug och se på. Det går inte att göra något annat än att vänta ut det.

Vi blev tagna på allvar på BVC och fick träffa en barnläkare och vi fick världens bästa råd som botade nattskräcken på två veckor.

Han sa att nattskräck beror på en omogen koppling i hjärnan ( typ) och när hjärnan ska gå över från REM-sömn till en annan sömn så kopplar den fel. Det han sa åt oss att göra var att föra sömndagbok i 1-2 veckor beroende på hur många utbrott hon har. Nattskräck börjar nämligen vid ungefär samma tid varje natt (precis som du oxå skriver)

När du vet vilken tid det är så väcker du barnet ca 20 minuter innan. Väck det helt och låt barnet sen somna om som vanligt.

Testa!

Ska prova inatt att väcka henne och se om det blir bättre :)

Inatt så kombinerade hon också med att gå i sömnen verkar det som. Hon klev ur min säng och gick runt i sovrummet en stund och sen bröt helvetet lös efter några minuter och blev helt hysterisk och tröstlös igen. Och det var vid samma tid som hon brukar få sina utbrott :( 
  • Bianca 393
    crimson skrev 2012-10-25 08:29:38 följande:

Testa!
    Oj vilket bra inlägg. Det här ska jag lägga på minnet ifall något av mina barn skulle få det. Tack.
Svar på tråden Hon har nattskräck och jag bryter ihop