• linaochliten

    Någon mer som går på Reproduktionscentrum på akademiska?

    Det skulle vara roligt att få "träffa" andra par som gör utredning i Uppsala och utbyta erfarenheter, finns det någon?

    Jag och min sambo fick en första tid för blodprov i september då blodprov gjordes och vi fick svara på frågor om hälsa och hur länge vi hade försökt. Sedan gick det en månad innan vi hörde något alls och då var det en avbokning på måndagen, de ringde fredag eftermiddag... Vi tackade självklart ja till detta och sambon producerade sitt prov och vi åkte de dryga 10 milen till Uppsala för att precis när vi svängde av motorvägen få ett telefonsamtal. Läkaren var sjuk! Frustration på hög nivå!

    Eftersom vi ändå var framme lämnade vi in sambons prov och kom in och bokade en ny tid, så måndagen den 5 november blir det istället. Då slipper vi komma några timmar för tidigt för att lämna spermaprov iallafall!

    Så den 5 november får vi veta hur det är med sperman, om den är bra eller inte. Dessutom ska jag få göra VUL. Nervöst, när vi skulle in hade jag mardrömmar hela natten, haha. Jag drömde att jag skulle ligga och visa upp mig för en stor grupp med andra människor när jag gjorde VUL.

    Dela med er av era erfarenheter!

  • Svar på tråden Någon mer som går på Reproduktionscentrum på akademiska?
  • HLC

    Hej!

    Jag och min man har startat vår utredning på Akademiska efter att försökt bli gravida sedan årsskiftet 2011/ 2012.

    Vi var på vårt första möte, blodprov och hälsodeklaration, i mars 2013. Fick kallelse till läkarbesök i mitten på maj. Vi plussade några dagar innan vårt läkarbesök och jag fick ringa och säga att vi var gravida. Lyckan var total!

    Vi gjorde ett tidigt ultraljud i v. 9 och ett kub-test v. 12 och allt såg fint ut. På rutinultraljudet i v. 18 fanns dock inget pickande hjärta utan vårt lilla pyre hade dött någon gång i v. 13-14. Min kropp hade dock fortsatt att vara "gravid".

    Vårt enda sätt att hantera detta var att ta kontakt med Reproduktions Centrum igen och vi var i september på vårt första läkarbesök där maken fick lämna spermaprov, vilket inte var så bra som vi önskat. Jag fick konstaterat att jag har stopp i min ena äggledare. Nu väntar vi på nytt läkarbesök i mitten av december för att lämna ett nytt spermaprov och utifrån det bestämma hur vi går vidare.

    Hur har det gått för er?

    Har ni fått komma på läkarbesök?

  • Greenvalleys

    Hej!

    Även vi genomgår behandling på akademiska. Inledde behandlingen i maj efter att ha försökt bli med barn i 3 år. Plockade ut ägg i juni men fick på grund av överstimulerings-risk vänta till efter sommaren för insättning. Satte in ägg i september och märkte att det inte lyckats efter cirka två veckor. Just nu har vi tagit en liten paus men skall snart sätta igång igen. 

    Hur upplever ni det känslomässiga stödet från uppsala? 

    Hoppas det går bra med ultraljudet!

    /K 

  • HLC
    Greenvalleys skrev 2013-11-10 17:24:02 följande:
    Hej!

    Även vi genomgår behandling på akademiska. Inledde behandlingen i maj efter att ha försökt bli med barn i 3 år. Plockade ut ägg i juni men fick på grund av överstimulerings-risk vänta till efter sommaren för insättning. Satte in ägg i september och märkte att det inte lyckats efter cirka två veckor. Just nu har vi tagit en liten paus men skall snart sätta igång igen. 

    Hur upplever ni det känslomässiga stödet från uppsala? 

    Hoppas det går bra med ultraljudet!

    /K 



    Hej K!

    Jag och min man träffade en kurator på gyn avd. där vi var inlagda vid vårt missfall. Jag har även träffat en kurator på rep. Centrum nu under utredningen.

    Trevliga och gulliga men gav oss/mig inte mer än vad våra nära och kära kan ge oss i hejarop och stöd.

    Hur har ni upplevt stödet?

    Hur lång tid tog det från beslut om ivf tills ni var igång med behandlingen? Kan tänka mig att det blir ivf för oss också.

    När får ni testa nästa gång?

    /H
  • Eija

    Vi ska precis börja vår utredning på Akademiska. Fick hem kallelsen till första mötet i dag... Har försökt i mer än 2 år.

    linaochliten - hur har det gått för er med provet?

  • HLC
    Eija skrev 2013-11-11 17:25:51 följande:
    Vi ska precis börja vår utredning på Akademiska. Fick hem kallelsen till första mötet i dag... Har försökt i mer än 2 år.

    linaochliten - hur har det gått för er med provet?



    Skönt att ni får komma igång med utredningen. Hoppas ni inte behöver vänta allt för länge!

    /H
  • linaochliten

    Vad kul att det är några som skriver här, det var lite mer än ett år sedan jag startade tråden så kan väl berätta vad som har hänt sedan dess..

    Utredningen visade inga fel på någon av oss och när detta konstaterades blev vi först erbjudna att prova att göra inseminationer. Två gånger gjorde vi detta med pergotime med negativtresultat. I våras gjordes en till insemination men denna gången stimulerades jag med Gonal-F och fick ta ägglossningsspruta, ovitrelle. Jag blev gravid men på VUL i vecka 8 upptäcktes det att graviditeten hade stannat och att inget foster hade  utvecklats. ¨

    Sommaren gick och jag blödde flera veckor efter missfallet. När de öppnade igen efter sommarstängningen började vi planera för IVF. I september plockades 7 ägg ut och ett toppenägg återfördes. Jag blev gravid igen men testen blev aldrig riktigt starka och blev tom svagare. Jag fick komma in för VUL lite tidigare. Ingen graviditet men gravidhormoner i kroppen. Ett nytt missfall alltså.

    Idag var jag till Uppsala igen och nästa IVF planerades. Jag kör på samma läkemedel, gonal-F, orgalutren och ovitrelle men kommer att få lite högre dos Gonal-F denna gång. Så fort mensen kommer så kör vi igen.

    Som jag har upplevt det så har vi inte behövt så mycket känslomässigt stöd från rpc utan vi pratar med varandra och jag pratar med min syster och min svägerska om detta. Jag bloggar också och skriver på familjeliv.
    Under mitt första missfall blev jag helt knäckt när vi fick beskedet och sköterskorna var väldigt snälla och förstående tyckte jag. Andra missfallet var nästan över innan jag fick det bekräftat och jag hade misstänkt det länge, grät mycket veckan innan men inget efter. Nu tycker jag bara att det är skönt att vara igång igen och att se framåt.

    Vi har inte behövt vänta alls på behandlingarna, de har föreslagit behandling som vi har sagt ja till och sen har vi kört så fort mensen kom. Det som har tagit tid är utredningen då det var länge mellan besöken så att det gick segt men när de väl är bestämt att vi ska göra något så har det gått fort.

     

  • HLC

    Hej Linaochliten!

    Vad skönt att höra att ni inte behövt vänta på behandlingarna. Jag tycker att det är all väntan som gör en lite smått galen :) Nu vill vi bara veta vad som blir vårt nästa steg!

    Har de gjort någon utredning på era missfall?

    Jag ångrar mig så mycket över att vi inte gjorde utredningen på vårt foster. Läkaren frågade just efter att allt var över och rådde oss att inte göra någon utredning då de sällan hittar något fel men jag kan inte sluta fundera på om de kunde ha hittat något...

    Hoppas att allt går bra för er den här gången!

  • linaochliten

    Hej HLC!

    De har sagt att ett missfall är vanligt, två är fortfarabde normalt men vid 3 missfall görs en utredning till oss.

  • linaochliten

    Hej HLC.

    Vi hade tidiga missfall och att få ett sådan är tydligen vanligt och även två nornalt. Inte förrens man har haft tre utreds de sa hon till mig i fredags. Vi hoppas såklart att vi slipper ett till :)

  • HLC
    linaochliten skrev 2013-11-18 17:54:38 följande:
    Hej HLC.

    Vi hade tidiga missfall och att få ett sådan är tydligen vanligt och även två nornalt. Inte förrens man har haft tre utreds de sa hon till mig i fredags. Vi hoppas såklart att vi slipper ett till :)



    Ja tyvärr är det ju vanligt.

    Jag har en vän som haft tre tidiga missfall men nu har två små fina killar. Det ger mig massor av hopp! :)

    Hoppas också att ni slipper gå igenom det igen och att det blir tredje gången gillt för er!
Svar på tråden Någon mer som går på Reproduktionscentrum på akademiska?