• zingo

Reaktion mot laktosfri mjölk

Har fått diagnosen laktosintolerans, på äldre dar.
    Jag har därför börjat med laktosfri mjölk osv och det har ju gjort livet lite enklare.
    Men faktum är att jag fortfarande får omedelbara reaktioner i  magen (dock inte lika omfattande) då jag dricker mjölk som är laktosfri. Samma sak gäller laktosfri yoghurt. Vad mer i mjölken kan orsaka detta, förutom laktosen?

• Svar på tråden Reaktion mot laktosfri mjölk
  • Helle333
    zingo skrev 2012-10-25 11:25:33 följande:
    Har fått diagnosen laktosintolerans, på äldre dar.
    Jag har därför börjat med laktosfri mjölk osv och det har ju gjort livet lite enklare.
    Men faktum är att jag fortfarande får omedelbara reaktioner i  magen (dock inte lika omfattande) då jag dricker mjölk som är laktosfri. Samma sak gäller laktosfri yoghurt. Vad mer i mjölken kan orsaka detta, förutom laktosen?

Mjölkrproteinet! Det kan vara så att du är allergisk mot mjölkprotein och inte är laktosintolerant. Då man är mjölkallergiker måste man äta HELT mjölkfritt. Laktosfritt hjälper inte då det fortfarande är mjölkproteiner kvar i dessa produkter. Har du ätit laktosfritt länge? Om inte kanske det är så att din mage fortfarande är jättekänslig och att det kommer ordna till sig med tiden men det skulle även kunna vara mjölkproteinallergi. Prata med din vårdventral och försöker de säga att det bara är barn som kan vara mjölkproteinallergiker så är det bara bullshit. Det finns ett antal vuxna som är det. Bla jag, min ena bästa vän, en vän till familjen med flera. Skulle det vara så att de tar prover och det inte visar något kan man ändå vara mjölkproteinallergiker. Jag har varit mjölkfri sedan jag var 12, jag är 30 idag. Gör jag tester så syns ingenting men äter jag saker med mjölk i så blir jag sjuk. Även när jag inte vet om att det är mjölk i =) Jag äter aldrig medvetet produkter som innehåller mjölkprotein.
  • FelisConcolor

det kan hända att du reagerar på proteinet, men jag är ju ingen läkare så det är bara en gissning :) hoppas att det löser sig för dig, annars så får du prova andra produkter som inte är gjort av mjölk o se om det blir bättre då :)

• Helle333
    FelisConcolor skrev 2012-10-25 11:30:47 följande:
    det kan hända att du reagerar på proteinet, men jag är ju ingen läkare så det är bara en gissning :) hoppas att det löser sig för dig, annars så får du prova andra produkter som inte är gjort av mjölk o se om det blir bättre då :)

Detta är dock inget du bör experimentera med själv utan prata med VCn först. Sedan när du gjort det kan du prova att vara HELT mjölkfri i några veckor (helst minst en månad) och se om det blir någon skillnad i magen. Sedan, helst under läkarbevakning, försiktigt introducera mjölk igen. Blir du sjuk igen så har man det rätt klart för sig vad som stökar.
  • zingo

Tack för alla svar.
    Detta är inget stort problem för mig men det känns ju inte jättebra att äta/dricka mjölkprodukter som läget är. Så jag får väl låta bli helt

Svar på tråden Reaktion mot laktosfri mjölk