• Anonym (tveksam)

    Utvecklingssamtal förskoleklass

    Har en obekväm känsla och funderar över vad som är rätt eller fel. Blir inte klok på det...
    I förra veckan var vi föräldrar kallade till utvecklingssamtal för våra barn som går i förskoleklass. Vi bokade två efterföljande tider på en lista då vi har tvillingar.
    Vi kommer dit, båda barnen hämtas från sin klass samtidigt och samtalet kommer igång. Först avhandlades tvilling 1 och det var idel positivt och det visades framsteg osv. Inget negativt framkom. Sedan var det dags för tvilling 2. Inte heller här fanns något negativt men det var tydligt så att tvilling 2 inte alls ligger på samma nivå varken från grunden eller efter de månader som gått sedan de började. Det var inte förväntat heller då de är två väldigt olika individer (naturligtvis).
    Men det som kändes obekvämt då, som jag i efterhand irriterar mig på att jag inte sa till om där och då, är att båda barnen var med samtidigt. Varför skulle tvilling 2 sitta där och lyssna och uppenbart se, att h*n var en bra bit efter? Tycker ni att jag överreagerar?

    Sedan går det då ett par dagar, 3 vardagar senare kommer det ett mail till oss föräldrar från deras lärare. Tvilling 1 har upplevts "skrikig" och "bossig" (mitt ordval och omskrivning) i klassrummet den senaste veckan, vilket man inte upplevt tidigare. Jättepositivt med återkoppling och information. Men varför togs inte detta upp på utvecklingssamtalet som uppenbarligen ägde rum när dom hade börjat uppmärksamma detta? Jag ställde frågan tillbaka i ett mail och fick till svar att enligt Skolverket ska utvecklingssamtal hållas i en positiv anda "och dessutom var ju tvilling 2 närvarande".
    Alltså, jag vet inte, men är det inte konstigt att man dels inte talar om sån'a saker på ett utvecklingssamtal och dels själv väljer att ta med båda tvillingarna i samtalet men sedan anser att man inte kan vara öppen för att båda är med? Och varför var det ok för tvilling 2 som presterar lägre kunskapsmässigt att bli outad inför tvilling 1 men inte ok för tvilling 1 att bli outad som skrikig och bossig för tvilling 2?

    Jag får helt enkelt inte ihop det här och jag vet inte om jag ska låta det vara eller gå vidare i diskussionen. Vad tycker ni, hur hade ni reagerat och agerat? Ursäkta för långt inlägg...

  • Svar på tråden Utvecklingssamtal förskoleklass
  • Anonym

    Vilken inkompetent lärare. Jag skulle säga ifrån. Ingen annan än vårdnadshavare och det barn man ska diskutera kring ska närvara vid utvecklingssamtal!

  • Anonym (konstigt)

    Håller med ovanstående...

    dessutom ställer jag mig lite frågande till varför barnen ska vara med alls... eller så borde utvecklingsamtalen har 2 delar, varav den ena i "positiv anda" där barnet är med och sen med bara föräldrarna där man kan diskutera eventuella problem.

    Tycker också att det är märkligt att skicka ett mail till föräldrarna när barnen uppfört sig dåligt. Vad är det för fel på telefonen så man kan ha ett riktigt samtal?

  • Anonym
    Anonym (konstigt) skrev 2012-10-25 13:30:29 följande:
    Håller med ovanstående...

    dessutom ställer jag mig lite frågande till varför barnen ska vara med alls... eller så borde utvecklingsamtalen har 2 delar, varav den ena i "positiv anda" där barnet är med och sen med bara föräldrarna där man kan diskutera eventuella problem.

    Tycker också att det är märkligt att skicka ett mail till föräldrarna när barnen uppfört sig dåligt. Vad är det för fel på telefonen så man kan ha ett riktigt samtal?

    Utvecklingssamtal i skolan görs med barnen närvarande. I vår skola är det mer elev och lärare som pratar och de kommer fram till personliga mål, dels går de igenom hur de ligger till.

    Utvecklingssamtal i skola och förskola skiljer sig väldigt mycket.
  • Anonym (konstigt)
    Anonym skrev 2012-10-25 13:34:44 följande:

    Utvecklingssamtal i skolan görs med barnen närvarande. I vår skola är det mer elev och lärare som pratar och de kommer fram till personliga mål, dels går de igenom hur de ligger till.

    Utvecklingssamtal i skola och förskola skiljer sig väldigt mycket.
    Jo, jag förstår att utvecklingssamtalen sker med barnen närvarande. Tycker ändå att det är konstigt att det inte finns tillfälle för föäldrar & lärare att diskutera ev problem.


  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-25 13:34:44 följande:

    Utvecklingssamtal i skolan görs med barnen närvarande. I vår skola är det mer elev och lärare som pratar och de kommer fram till personliga mål, dels går de igenom hur de ligger till.

    Utvecklingssamtal i skola och förskola skiljer sig väldigt mycket.
    Självklart, men inte ska syskon i samma klass närvara på varandras utvecklingssamtal för det!

    Sen finns det utrymme för negativa saker också. Även om lärarna ska dokumentera utifrån ett positivt synsätt...
  • Anonym (tveksam)

    Jag kan iofs känna att är ok att barnen är med och att man diskuterar med barnet också samtidigt. Jag tycker också att samtalet kan hållas positivt även om man pratar om ett negativt beteende. Jag menar, det är en 6-åring och något som förekommit några gånger. Det är så klart bra att det tas upp direkt, men knappast någon så stor eller känslig sak att barnet inte klarar av att höra det.

    Jag funderar lite på vad det är utvecklingssamtalet egentligen ger, om det bara ska gälla det som är positivt. På något sätt är det ju så att det som är positivt kan läraren förstärka i skolan och vi föräldrar förstärka när barnen gör läxan. Om man inte tar upp eventuella negativa saker blir det ju en snedvriden bild och det där utvecklingssamtalet blir en peppning mot en bild som inte är sann.

    Med förbehåll för att jag förstorar hela saken... :-O

Svar på tråden Utvecklingssamtal förskoleklass