Utvecklingssamtal förskoleklass
Har en obekväm känsla och funderar över vad som är rätt eller fel. Blir inte klok på det...
I förra veckan var vi föräldrar kallade till utvecklingssamtal för våra barn som går i förskoleklass. Vi bokade två efterföljande tider på en lista då vi har tvillingar.
Vi kommer dit, båda barnen hämtas från sin klass samtidigt och samtalet kommer igång. Först avhandlades tvilling 1 och det var idel positivt och det visades framsteg osv. Inget negativt framkom. Sedan var det dags för tvilling 2. Inte heller här fanns något negativt men det var tydligt så att tvilling 2 inte alls ligger på samma nivå varken från grunden eller efter de månader som gått sedan de började. Det var inte förväntat heller då de är två väldigt olika individer (naturligtvis).
Men det som kändes obekvämt då, som jag i efterhand irriterar mig på att jag inte sa till om där och då, är att båda barnen var med samtidigt. Varför skulle tvilling 2 sitta där och lyssna och uppenbart se, att h*n var en bra bit efter? Tycker ni att jag överreagerar?
Sedan går det då ett par dagar, 3 vardagar senare kommer det ett mail till oss föräldrar från deras lärare. Tvilling 1 har upplevts "skrikig" och "bossig" (mitt ordval och omskrivning) i klassrummet den senaste veckan, vilket man inte upplevt tidigare. Jättepositivt med återkoppling och information. Men varför togs inte detta upp på utvecklingssamtalet som uppenbarligen ägde rum när dom hade börjat uppmärksamma detta? Jag ställde frågan tillbaka i ett mail och fick till svar att enligt Skolverket ska utvecklingssamtal hållas i en positiv anda "och dessutom var ju tvilling 2 närvarande".
Alltså, jag vet inte, men är det inte konstigt att man dels inte talar om sån'a saker på ett utvecklingssamtal och dels själv väljer att ta med båda tvillingarna i samtalet men sedan anser att man inte kan vara öppen för att båda är med? Och varför var det ok för tvilling 2 som presterar lägre kunskapsmässigt att bli outad inför tvilling 1 men inte ok för tvilling 1 att bli outad som skrikig och bossig för tvilling 2?
Jag får helt enkelt inte ihop det här och jag vet inte om jag ska låta det vara eller gå vidare i diskussionen. Vad tycker ni, hur hade ni reagerat och agerat? Ursäkta för långt inlägg...