• JojjoMys

    Fler som ska göra insemination i November?

    Hej! Är det fler än lilla jag som ska göra insemination nu i november?? Och vill följas åt i snacka om allt som hör till?! Nedregleras just nu med Synarela och påbörjar Gonal-f andra mensdagen. Hör av er! :)

  • Svar på tråden Fler som ska göra insemination i November?
  • Bubbi

    Jag ska :) Första försöket, i Danmark (bor här). Om det lyckas får jag den bästa födelsedagspresenten någonsin (fyller år i slutet av november, ungefär samtidigt som jag ska gravtesta). Vill gärna höra om dina erfarenheter Jojjo och dela med mig själv.. Jag ska göra det pga. av att min makes spermakvalitet är något nedsatt, vi har försökt länge själva. De har inte hittat något fel på mig, tvärtom säger de att allt ser toppen ut, så jag hoppas...

  • JojjoMys

    Hej!!! :))) Vad kul att du svarade! Jag bor i Skåne så då är vi inte långt från varandra ;) Vad spännande att det blir vid din födelsedag, då hoppas jag att du får den bästa presenten man kan få!! :) Detta blir vår andra insemination. Har haft en paus sen mars detta året. Så nu är vi på G igen ;) Vi har blivit utredda som oförklarligt barnlösa. Oh vad jag hoppas denna gång! Hur funkar det i Danmark? Gör ni privat eller det är landsting? Vad tar du för mediciner?

  • Bubbi

    Då har ni ju bästa chanserna! Jag håller tummarna för er! :) 
    I Danmark får man göra insemination gratis på privatklinik om man blivit hänvisad dit (men betala för medicinen själv, dyrt!! Är det lika dyrt i Sverige? En veckas hormonbehandling kostar 1300 kr..)
    Däremot måste man göra IVF på sjukhus om man inte vill betala själv.
    Varför tog ni paus - om du vill berätta? Var det jobbigt första gången? Har läst att en del tycker det gör ont. 
    Jag tar Puregon, dos 50, och började ikväll. Det kändes konstigt att sticka sig själv, men gjorde inte ont alls.     

           

  • JojjoMys

    Ibland "hoppas" man faktiskt att de skulle hitta "felet" så man vet varför det inte gått...men jag får tänka positivt så blir allt kanske bra :) Jag hade problem med sköldkörteln som upptäcktes vid vår utredning 2011, mådde skit och de ville inte behandla det för de trodde att det skulle läka ut av sig själv. Det gjorde det förvisso, men har ändå legat lite högt i värdena fram tills nu i måndags att värdet sjunkit och ligger perfekt nu :) Vi har tagit en paus för att jag mådde så dåligt, dels pga sköldkörteln och dels pga att jag hade ätit så mycket hormoner så till slut sa min kropp ifrån och vi beslutade att pausa. Jag var nog ganska deppig med, det är så tufft när hela ens liv blir kaos. Men som sagt nu är vi igång igen ;) Jag har bara hämtat ut synarela än så länge, den varar 15 dagar, betalade 1100 för den. Sjukt dyrt, men bra med högkostnadskort ;) blir ju gratis efter 2200 med mediciner. Inseminationen gick väl rätt bra sist, gjorde ganska ont när de skulle igenom slemhinnan och efteråt hade jag ganska kraftig mensvärk, men det är ju absolut värt det :) Efter första sprutan brukar det bli lättare att ta nästa :) ägglossningssprutan däremot (ovitrelle) tyckte jag var hemsk! Den är trubbig och mycket längre nål än Gonal-f som jag ska ta. Vet du ungefär när er blir av? Jag gissar på mitten av november i vårt fall och det är ju inte så länge till ;) väntar ju på mensen nu som jag tror kommer nästa helg sen kör jag igång med sprutorna. Hur länge har ni försökt och hur gamla är ni? Vi har försökt i två år, är 31 resp 33 år.

  • bromöllatjej

    vi ska förmodligen göra insemination i slutet av november.Började spraya mer synarela i måndags.Sen blir det gonalf sprutan
    Innan dess så åt jag pergotime i 3 månader men det hjälpte inte.
    Vi har försökt att få barn i nästan 2 år nu och utredningen visade att det är varken fel på mig eller mannen så jag hoppas detta lyckas nu.Vi är 27 och 33 år gamla och bor i skåne
     

  • Bubbi

    Jojjo: kul att ni är redo igen, vi får följas åt, ska bli spännande! Högkostnadskyddet i Danmark tar först in vid ca 3600 DKK, så det är ändå en del - men jo klart värt det! Jag tänker på de som bor i USA t.ex. och ska bekosta allt själva, så i det perspektivet är det ju nästan ingenting.
    Jag gjorde en sköljning av äggledarna i våras för att kontrollera fri passage, och det gjorde fruktansvärt ont, både under tiden och i två dagar efteråt. Därför är jag lite nervös för inseminationen, vet inte om jag kanske är extra känslig. Jag har haft mycket mensvärk när jag var yngre också, och det är något av det värsta jag vet. Jag blir 30 i november och min man är lika gammal. Jag hoppas på att vår insemination blir av runt den 6-7 november, men det beror ju säkert helt på hur jag svarar på hormonerna eftersom det är första försöket. Hur mår du av hormonbehandlingen? Det finns så många preparat och jag är fortfarande rätt grön, så jag har inte riktigt koll på skillnaden mellan dem..

    Bromöllatjej: håller tummarna för dig med! Är det första försöket med insemination?

  • JojjoMys

    Hej Bromöllatjej! Inte så långt ifrån mig faktiskt ;) välkommen till tråden :) jag började med med synarela i måndags :) inga biverkningar ännu ;) sist mådde jag skit. Hoppas på mildare biverkningar nu. Ska du med börja med Gonal-f andra mensdagen? Hoppas det går vägen för alla tre!! Bubbi, visste inte man bekostade själv i USA! Då ska man ju inte klaga :) Glömde skriva innan att vi skulle gjort en insemination i november förra året, men blev överstimulerad. Hade då fyra äggblåsor så risken för att flera ägg skulle befruktas fick dom att avbryta. Så därför blev det inte förrän februari första gången. Men eftersom man dom inte vet hur man reagerar på medicinerna blir det lätt så första gången. Jag svarade rejält på "normala" dosen så nu får man börja försiktigt. Men jag hoppas de har bättre koll på er :) Bromöllatjej, antar att vi går till samma läkare om ni inte går privat?

  • bromöllatjej

    ja ha var bor du?Jag går på csk hansen har jag som läkare.Ja jag ska börja med gonalf f men vet inte när.ska dit där i november så skulle vi se.
    Har du gjort insemination innan?Hur många försök gjorde du då?

  • JojjoMys

    Bromöllatjej, då har vi samma läkare :))) Jag skulle gjort första förra året men som jag skrev innan fick vi avbryta. Första försöket blev sen i februari i år. Sen har vi tagit en paus o nu är det dags för andra försöket. Har du känt av nån biverkning ännu? Bubbi, puregon är det till för att äggen ska växa? Jag har heller ingen koll på andra mediciner än dom jag tar :)

Svar på tråden Fler som ska göra insemination i November?