• moonstar88

Är det noga med tiderna när man tar prasteron?

Hejsan!
    Jag har idag fått recept på prasteron (dhea) från min  ivf-klinik.
    På receptet står det att jag ska ta 3 tab./dag.

Så jag undrar nu med er som har tagit praseron om det är jätte noga med att man 
    ska ta medicinen exakta tider?

Tacksam för svar :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-25 18:46
    Kanske ska tillägga att jag ska ta prasteron i 3 månader innan nästa ivf försök.

• Svar på tråden Är det noga med tiderna när man tar prasteron?
  • Lillan15

Jag tog 2 tabl. om dagen. 1 till frukost och 1 till middagen. Jag fick aldrig veta när man skulle ta dem.

• moonstar88

Jag har inte häller fått någon info om det. Då kanske det inte är så noga. Hur har du reagerat på medicinen? Har du fått några biverkningar?

Lillan15 skrev 2012-10-25 20:46:27 följande:
    Jag tog 2 tabl. om dagen. 1 till frukost och 1 till middagen. Jag fick aldrig veta när man skulle ta dem.

• Lillstoran

Vilken klinik går du på? Vet bara att Falun skriver ut Prasteron men det kan hända att det är fler kliniker som gör det.

Såg att du bara är 23 år, trodde inte att det behövdes då men det kanske är bra även om man är ung! 

Lycka till!   

• moonstar88
    Lillstoran skrev 2012-10-26 10:05:30 följande:
    Vilken klinik går du på? Vet bara att Falun skriver ut Prasteron men det kan hända att det är fler kliniker som gör det.

Såg att du bara är 23 år, trodde inte att det behövdes då men det kanske är bra även om man är ung! 

Lycka till!   
    Tack för svar:)!
    Ja det är Falun som är min klinik som även skrivit ut receptet. Anledningen för att dom skrev ut receptet är för att min äggkvalitet troligtvis inte är så bra, det senaste ivf försöket fick vi ut 18 ägg varav bara 3 blev befruktade.
    Jag frågade då om dom trodde att prasteron skulle kunna hjälpa, jag tror dock att läkarna inte skulle komma på att prova detta om inte jag frågat om det.

Har du några erfarenheter va prasteron? 
  • moonstar88
    Herr Arvidsjaur skrev 2012-10-26 07:57:01 följande:
    Oj skrev vist i fel tråd:/. Ursäkta:)!
    Det är ingen fara:). Hoppas du hittade rätt.
  • Lillan15
    moonstar88 skrev 2012-10-25 21:09:13 följande:
    Jag har inte häller fått någon info om det. Då kanske det inte är så noga. Hur har du reagerat på medicinen? Har du fått några biverkningar?
    Biverkningar: Försenad mens 3-4 veckor. Lite svullen mage. Annars mådde jag som vanligt. Lycka till!
  • Lillstoran
    moonstar88 skrev 2012-10-26 11:06:59 följande:
    Tack för svar:)!
    Ja det är Falun som är min klinik som även skrivit ut receptet. Anledningen för att dom skrev ut receptet är för att min äggkvalitet troligtvis inte är så bra, det senaste ivf försöket fick vi ut 18 ägg varav bara 3 blev befruktade.
    Jag frågade då om dom trodde att prasteron skulle kunna hjälpa, jag tror dock att läkarna inte skulle komma på att prova detta om inte jag frågat om det.

Har du några erfarenheter va prasteron? 

Nej, inte alls men det är ju många som blivit hjälpta av det.

Jag tillhörde kategorin som fick ut få ägg, bara 4 st och 3 av dessa befruktade.

18 ägg är ju väldigt många. Konstigt att så få blev befruktade. Fick ni någon förklaring till detta?

• moonstar88
    Lillstoran skrev 2012-10-26 11:47:51 följande:
    Nej, inte alls men det är ju många som blivit hjälpta av det. Jag tillhörde kategorin som fick ut få ägg, bara 4 st och 3 av dessa befruktade. 18 ägg är ju väldigt många. Konstigt att så få blev befruktade. Fick ni någon förklaring till detta?    

På mitt första försök fick vi ut 4 ägg och bara 1 blev befruktat men tyvärr dog embryot så vi fick inget tillbaka. Därför blev vi överlyckliga då vi fick ut 18 ägg nu senast, men en stor besvikelse då dom ringde och sa att bara 3 blivit befruktat. På återföringen hade vi "bara" två embryon kvar, vi fick då tillbaka båda. Vart även gravid men det slutade i missfall 2 dagar efter positivt test:(. Det ända vi fått höra är att läkaren tycker att resultatet borde varit mycket bättre om mina ägg varit i bra kvalitet. Grundorsaken till att vi måste göra ivf är min mans spermier som är för få. Och nu har de troligtvis kommit fram till att det beror på båda två.
  • moonstar88
    Lillan15 skrev 2012-10-26 11:45:27 följande:
    Biverkningar: Försenad mens 3-4 veckor. Lite svullen mage. Annars mådde jag som vanligt. Lycka till!

Okej:) det låter ju inte så farligt. Hur blev resultatet för dig? Blev det bättre resultat? Är otroligt nyfiken och vill gärna fiska upp så mycket info som möjligt:)
  • Lillstoran

Konstigt att det kan variera så mycket som 4 och 18 ägg!

Normalt är väl äggen av väldigt bra kvalitet i din ålder och chansen jättehög för att lyckas.

Hoppas det går vägen!   

• moonstar88

Anledningen att det varierade så mycket beror nog på att jag först fick ganal-f som inte gav så bra resultat fick sen menopur vilket verkar fungera mycket bättre för just mig:)

• moonstar88

Puffar!
    Är det någon som vet något mer om just prasteron, hur det hjälpt till att göra äggena bättre,
    eller om några andra biverkningar?
    Mycket tacksam för svar:) 

• LittleE

Hej!
    Vet inte ang. praesteron, men jag fick dhea av min näringsterapeut för några år sedan och då fick jag order om att ta dem frukost, lunch och middag men inte mer exakt än så. Kanske kan du söka på lite alternativmedicinska sajter för att få veta mer om dhea?

Ang. antal ägg så sa min läkare att  de helst vill att man producerar 12-15 ägg, då är de tillräckligt många och ofta god kvalitet. Om man får väldigt många ägg är risken större att kvaliteten är sämre. Så hellre färre än 12 än fler än 15 -typ. Fast hos mig fick de bara 10 (så hon kanske mest ville uppmuntra mig) och det var ändå bara 3 som blev befruktade - fast alla blev bra så en i magen och två i frysen. 

• moonstar88
    LittleE skrev 2012-11-16 17:34:24 följande:
    Hej!
    Vet inte ang. praesteron, men jag fick dhea av min näringsterapeut för några år sedan och då fick jag order om att ta dem frukost, lunch och middag men inte mer exakt än så. Kanske kan du söka på lite alternativmedicinska sajter för att få veta mer om dhea?

Ang. antal ägg så sa min läkare att  de helst vill att man producerar 12-15 ägg, då är de tillräckligt många och ofta god kvalitet. Om man får väldigt många ägg är risken större att kvaliteten är sämre. Så hellre färre än 12 än fler än 15 -typ. Fast hos mig fick de bara 10 (så hon kanske mest ville uppmuntra mig) och det var ändå bara 3 som blev befruktade - fast alla blev bra så en i magen och två i frysen. 
    Tack för dit svar:).
    Angående tiden så har jag rådfrågat sjuksköterskan på kliniken så det har jag fått reda på.
    Jag tycket att 10 ägg är superbra:). Det som räknas är ju egentligen hur många ägg som blir befruktade. det är detta vi har haft problem med eftersiom det varit väldigt få av våra ägg som blivit befruktad:(
  • Cice
    LittleE skrev 2012-11-16 17:34:24 följande:
    Hej!

Hej LittleE

Grattis grattis och lycka till med ruvning...{#emotions_dlg.flower} 

Vad heter DHEa som du köpte ?
    Jag har använt  det vanliga DHEA under några månader. Jag har hört en hel del  det *DHEa som man köper hos aternativmedicin , jag jag blev nyfiken.

Tack  för förhand.

• LittleE

Tack Cice! Jag önskar jag mindes, det var några år sedan. Men generellt anses Alpha Plus och Holistics ha bra produkter och jag har bra erfarenhet av dem. Men det finns säkert fler. Tycker även Thorne research har bra produkter, ev har de dhea. Jag köpte direkt av min näringsterapeut. Ledsen att jag inte minns exakt!

moonstar88, hoppas dhea hjälper - jag håller tummarna!  

• moonstar88
    LittleE skrev 2012-11-19 19:34:43 följande:
    Tack Cice! Jag önskar jag mindes, det var några år sedan. Men generellt anses Alpha Plus och Holistics ha bra produkter och jag har bra erfarenhet av dem. Men det finns säkert fler. Tycker även Thorne research har bra produkter, ev har de dhea. Jag köpte direkt av min näringsterapeut. Ledsen att jag inte minns exakt!

moonstar88, hoppas dhea hjälper - jag håller tummarna!  
    Tack så mycket:)!
    Jag hoppas att det hjälper och att det blir en positiv förändring utav min äggkvalitet:)
    Det är "bara" att vänta och se...... 
Svar på tråden Är det noga med tiderna när man tar prasteron?