• angeiica

varför smakar osten så illa efter en vecka?

Om jag köper en ost som man hyvlar själv tycker jag att den blir och smaka gammalt efter ca en vecka.
    Vad beror det på och finns det något att göra åt det? Det är ju inte så kul och köpa en ost och få kasta halva efter en vecka.

• Svar på tråden varför smakar osten så illa efter en vecka?
  • Cheera

Hur förvarar du den? Många har faktiskt osten i en påse. Så fort man tar fram den så tar man i den och i en påse ligger den instängd och bakterier frodas.

Jag har ostkupa från tupperware som har silikonhål i locket. Vår ost håller till dess att den tar slut. Mannen har lagt osten i påse någon gång då ha inte orkat leta reda på kupan och då luktar den gammal tåbira efter ett tag.

• niky40

Ostkupan från TW är väldigt bra. Sen vet jag att vår ost började lukta när mina katter åt blötmat och det stod en sån öppnad burk i kylen, visserligen med lock på. Sedan vi gått över till bara torrfoder luktar aldrig osten, trots flera veckor i endast påse.

• angeiica

Har självklart haft den i en påse -.- låter bli att öppna den nya osten tills imorgon så jag hinner köpa en ostkupa då. :)

• Cheera
    angeiica skrev 2012-10-25 19:19:29 följande:
    Har självklart haft den i en påse -.- låter bli att öppna den nya osten tills imorgon så jag hinner köpa en ostkupa då. :)

Hehe. Anade nästan det Byter man påse ofta så kan man klara osten bättre men jag skulle inte säga att det är särskilt miljövänligt
  • Pudding

Jag förvarar min ost i påse men har aldrig upplevt att den tar skada av det... inte på en vecka i varje fall.

Men det är också skillnad på ostar och ostar. Vissa har sämre hållbarhet än andra och det finns även ostar som faktiskt ska lukta illa (svarta sara t ex).

• Bysan

Jag har slutat köpa billiga ostar, ( mindre dyra låter bättre) förut kunde jag ha problem. Men aldrig nu, köper bara Boxholms ostar. Jag kan lätt ha den i en månad, i plastpåse, jag bara byter påse ibland. Och har den inte nära annan mat som luktar starkt, som lök, citron, rökt fisk, eller andra starkt luktande ostar.

Nu har jag min ost i en månad, och den är som när jag köpte den.Glad 

Svar på tråden varför smakar osten så illa efter en vecka?