• Gurkan

Ångerrätt på accepterat anbud?

Har man någon ångerrätt på ett accepterat skriftligt anbud för utförande av tjänst?

• Svar på tråden Ångerrätt på accepterat anbud?
  • Gurkan

Kan tillägga att anbudet skrevs på i hemmet på ett besök som är lite svårt att avgöra vem som initierade. Säljaren tittade förbi. till

• Gurkan

Borde inte distans- och hemförsäljningslagen gå in? Den gäller ska ju gälla vid exempelvis hemförsäljning/tecknande av avtal i hemmet vid möte initierat av säljaren. Och då har man 14 dagars ångerrätt.

• Gurkan

Tack Archanda. Har läst lite men vet inte riktigt hur jag ska tolka det. Säljaren skulle enligt överenskommelse komma och överräcka en offert men kom med ett anbud som undertecknades. Vet att om en försäkringsmäklare kommer ut på avtalat möte i hemmet har du ångerrätt på avtal som tecknas. Men gäller det nu, säljaren hade fått tillåtelse att komma...

• Gurkan

Det rör sig om privatperson som tecknat avtal om tjänst av företag

• niky40

Verkar lite svårbedömt. Särskilt frågan om initiativ. Vad rör det för typ av tjänst?

• Gurkan
    niky40 skrev 2012-10-25 20:34:03 följande:
    Verkar lite svårbedömt. Särskilt frågan om initiativ. Vad rör det för typ av tjänst?

Dräneringsarbete av hus.
  • Gurkan
    Celest skrev 2012-10-25 20:35:00 följande:
    Är det ett avtalat möte är det inte hemförsäljning.

Frågan är vad som räknas som ett avtalat möte. Vi hade inte bokat tid och plats utan säljaren tittade förbi.
  • niky40
    Celest skrev 2012-10-25 20:35:00 följande:
    Är det ett avtalat möte är det inte hemförsäljning.

Nej det omfattas inte av det lagen ska skydda.
  • niky40
    Gurkan skrev 2012-10-25 20:37:51 följande:
    Frågan är vad som räknas som ett avtalat möte. Vi hade inte bokat tid och plats utan säljaren tittade förbi.

Det är detta som gör mig lite fundersam ändå. Men han tittade väl inte förbi utan att ni tidigare varit i kontakt ang. den aktuella tjänsten?
  • niky40
    Gurkan skrev 2012-10-25 20:37:51 följande:

Det är detta som gör mig lite fundersam ändå. Men han tittade väl inte förbi utan att ni tidigare varit i kontakt ang. den aktuella tjänsten?
  • Gurkan
    niky40 skrev 2012-10-25 20:41:42 följande:

Vi hade varit i kontakt med säljaren om att denne skulle lämna offert. Säljaren tittade förbi med ett anbud.
  • niky40
    Gurkan skrev 2012-10-25 20:43:09 följande:
    Vi hade varit i kontakt med säljaren om att denne skulle lämna offert. Säljaren tittade förbi med ett anbud.

Då är min bedömning att det inte faller under hemförsäljning med reservation för att jag inte kollat upp någon praxis eller förarbetena till lagen utan endast gått på ordalydelsen. Ring konsumentverket och fråga.
  • Gurkan
    niky40 skrev 2012-10-25 20:45:34 följande:
    Då är min bedömning att det inte faller under hemförsäljning med reservation för att jag inte kollat upp någon praxis eller förarbetena till lagen utan endast gått på ordalydelsen. Ring konsumentverket och fråga.

Tack för hjälpen.
  • niky40
    Gurkan skrev 2012-10-25 20:46:51 följande:
    Tack för hjälpen.

Lycka till!
  • Gurkan

Rådgivaren i min kommun har bara telefontid måndag-onsdag och då har eventuell ångerrätt gått ut.

Svar på tråden Ångerrätt på accepterat anbud?