• Maca

ni med barn som har gluten

Känner någon igen sig på dessa symptom Jag är en orolig mamma som har en son på 13mån som väger 8320g. Han har alltid varit tunn o i början trodde man att hade mjölkallergi då han hade mycket utslag o han fick gå på althera. gick upp hyfsat men har som bäst legat på -1 på viktkurvan (föddes 3500g). Kring 9mån introducerade vi gluten och mjölk första månaden gick han hyffsat upp i vikt men från 10mån - 12mån stod han helt still på 8160g.  Fick omgående börja med mjölkfri kost o har nu varit mjölkfria i 4a veckor. första veckan ökade han ingenting, andra veckan gick han upp 140g tredje veckan ingenting o nu 4e veckan 25g. o väger nu 8320 jag känner mig hjälplös. Han äter jätte bra o mycket. avföringen är hård o han har jobbigt att bajsa.Man har tagit blod prov på olika allergier samt gluten men allting visar på normal värden. Man har skickat remiss till gastroskopin men dom vill inte ta emot honom föränn vi har varit mjölkfria 8veckor men det känns så jobbigt då vi ser helt o klart att den mjölkfria kosten inte ger någonting.Han har även gått ner på längdkurvan från normal till nu minus 1, 5- är det någon som varit med om samma sak. Jag är fruktansvärt orolig. Han är hur pigg o glad som helst har mycket energi men vi har märkt att han blir tröttare tidigare på dagen o sover längre pass om dagarna. Han har uppblåst mage o magen är stenhård alltid.Jag är så orolig o ledsen vill bara gråta utav oro o frustration =(((((

• Svar på tråden ni med barn som har gluten
  • Maca

Snälla någon, känner ni igen symptomen? hade era barn liknande? kan det vara gluten?

• Moder1

Min son har tyst gluten ¨å han hade inga symtom.

Be dem ta ett blodprov så slipper du fundera. 

• Maca

Dom har tagit blodprov för gluten men de visar att han inte har det. Men alla de andra symptomen stämmer överrens med just gluten. Hur fick ni reda på att er son hade glutenintollerans hade han några som helst symptom?

• mia A

Sån var min dotter hon går fortfarande dåligt upp i vikt. Blir mkt förstoppad och gasig. Nu när hon är 9 år väger hon 24 kg.
    Och fått diagnos Autism.

• Maca

Hur växer/växte din dotter på längden? Började hennes problem redan vid spädbarnsåldern?

• mia A

Hon är nu bara 125 lång. Ja hon var liten och gick även ner i vikt med. Det syns inte på henne att hon har autism.
    Hon var hård i magen redan mkt tidigt. Inga blodprover visade på allergier men hon var mjölkfri en period.

Likaså min andra dotter är likadan men har ingen diagnos

• Moder1

Vi var med i en studie där de bl.a. Tog gluten prov när han var tre. Och blodprovet visade förhöjt, han var ofta stenhård i magen inga andra symtom.

• PilboNasse

jag vet inte hur det är med barn och gluten, men det borde ju vara som på vuxna. och då vet jag att gluten inte alltid ger utslag på prover. min mamma har vete allergi och hennes kompis har gluten allergi.. men man kan inte se på prover att det finns.. bara så ni vet ;)

• Musikmamman

Låter spontant som gluten m dålig viktuppgång och spänd buk. Det kan visa negativt på så små barn, men positivt vid ett senare test. Det är en kämpig tid innan man vet, men det är bara att härda ut och försöka göra så gott man kan m mat och sådant.

Barn tar igen det de missat, och han kommer må finfint och växa och utvecklas precis som han ska.

• Maca
    Nu har sonen äntligen fått tid för gastroskopi om 3veckor. (27nov) Jag är så glad men samtidigt så rädd han ska ju sövas ner. Någon med erfarenhet kring små barn (13mån) som sövts ner.. hur har de gått? hur lång tid tog det till dom vaknade efter själva proceduren?

Sen tänker jag också om sonen nu inte lider utav glutenintolerans men tex spannmålsallergi kommer dom kunna se att det är något annat som stör tarmen eller kan dom bara bekräfta om det är gluten eller ej?

Vi har gett sonen glutenfritt i 3dagar nu o vi måste självklart ge honom gluten produkter ifall de ska visa något på gastron men fråga är räcker det om vi håller honom glutenfri en vecka till o sen att vi ger honom gluten de resterande 2veckorna innan provet? för han reagerar jätte starkt nu med att han blir hård i magen skriker för att han inte kan bajsa är allmänt ledsen hängig o orkar inte äta alls.

jag är tacksam för alla tips o råd
  • LillyLolo

Det bästa är väl att låta honom äta gluten ända fram tills gastroskopin just för att de ska ta prov av tarmen. Och har han ätit glutenfritt så kanske tarmen ser mer frisk ut än vad den är?

Så sa de till mig när jag gjorde min. Men jag var ju inte ett sånt litet barn. Kanske är annorlunda?

• Brunnsbo

Låt han äta gluten för att inte riskera att det inte syns på provet.
    Min dotter var i den åldern när hon gjorde biopsi och hon fick lugnande.
    Det var inga problem för henne - värst för oss..... - hon låg mest och log som om hon var full.

Hon var hård i magen och kräktes och gick ner i vikt och var gnällig. Började när hon fick gluten men det tog några månader innan vi fattade att något var fel. Sökte flera gånger men de sa att hon var förkyld och att det berodde på att förkylningen satt sig på magen. Sen när de mätte hennes huvud och det hade blivit mycket mindre ihop övrig viktnedgång och svälld mage skickade de oss akut till sjukhuset. Fy - har aldrig varit så rädd.

Efter ett par dagar utan gluten var det som en helt annan unge <3 <3

Berätta hur det går!!

• Maca

Vi gjorde gastroskopin för 1vecka sedan tarmen såg frisk ut men vi måste vänta på svar från biopsin dom gjorde. Just nu kör vi helt havrefritt ibland får han väl någon brödskiva mest för att han vill ha det. O sen vet vi ju inte vad det beror på väntar på tid hos dietist. Hade nästan känts bättre om det hade visat gluten så vi vet varför han stannat av i vikt såhär fortsätter bara oron. :((. Sen är han förkyld konstant typ mycket slem som han hostar upp o rinnande näsa. Måste ju bero på maten.

• Lilia
    mia A skrev 2012-10-26 22:03:41 följande:
    Sån var min dotter hon går fortfarande dåligt upp i vikt. Blir mkt förstoppad och gasig. Nu när hon är 9 år väger hon 24 kg.

Och fått diagnos Autism.

Autism har inget alls med det här att göra!
  • Maca

Ne autism är det inte. Gjorde svettest häromdagen bra resultat på den så vi kan slappna av. Det är någon form utav spannmålsallergi. Sen vi tagit bort spannmålen helt så har han gått upp 500g på 4veckor. Han kan nu alltså inte mjölk soja spannmål o färska tomater. En hel del att hålla sig borta ifrån men det viktigaste är att han går upp i vikt. Han får utslag utav fruktkörnmjöl o guarkärnmjöl så många glutenfria produkter faller bort då de innehåller dom ämnena.

• saoura

Min dotter fick diagnosen Celiaki när hon var ca 1,5 år. Men hon visade de typiska symptomen för sjukdomen. Smala armar och ben, uppblåst mage konstant, gulaktig avföring. Hon har alltid gått upp lite i vikt och ca 5 månader efter 1 års kontrollen ringde alla varningsklockor för mig då hon blev smalare och smalare och hon såg inte ut som de andra barnen på dagis... 90 gram visade det sig att hon gått upp bara på 5 månader och remiss skickades direkt till barnsjukhuset för kontroll. De misstänkte diabetes eller Celiaki. Proverna visade kraftig förhöjning av det ämne som tyder på Celiaki sen gick det fort och hon fick tid för gastroskopi och direkt efter fick hon börja med glutenfri kost. Nu är snart 3 år, går upp i vikt och växer som hon ska men magen är fortfarande inte ok. Konstant hård i magen och får movicol var dag för att kunna göra nr 2 utan problem...
    Bra att ni ska få göra gastroskopi för det är bästa sätet att ev utesluten Celiaki. Hoppas ni får svar snart! Vet hur frustrerande det är att bara gå och vänta och veta att ens barn hade kunnat må bättre. Kan tillägga att min dotter var alltid pigg och glad ändå innan sin diagnos men hon var väldigt blek och alltid lite grå under ögonen symptom som försvunnit helt nu och man ser på henne att hon är "frisk" nu :)

Svar på tråden ni med barn som har gluten