• 3barnsmammanMadde

Autism & Vårdbidrag

Har ett par frågor..

Ni som har barn med autism/aspberger:

Hur gammalt är ert barn? 

Har ditt barn bara autism/asberger eller någon mer diagnos?

Hur mycket går ditt barn på dagis? Är det vanligt dagis eller specialdagis? 
    Om ditt barn går i skola är det vanlig skola eller special skola?

Har ditt barn resurs på dagis? Har ditt barn personlig assistent på skolan?

Har ni 1/4, 1/2, 3/4 eller fullt vårdbidrag?

Tog det lång tid från att beslutsdatumet var kommet till att du fick veta försäkringskassans beslut?

Ringde de upp dig eller fick du bara hem brev?

Ja, lite frågor kring det här, skulle någon som har barn med autism/asberger ha tid och lust att svara på dessa frågor så skulle jag vara väldigt tacksam =)

Jag har en son, William som är 5 år och har precis fått diagnosen autism med misstanke om utvecklingsstörning. Jag har sedan han var 2 år kämpat för att få hjälp med att ställa en diagnos.
    Har nu anmält vårdbidrag och fick veta att jag bara får 1/4 är inte det väldigt lite med tanke på hur MYCKET tid man lägger ner på honom. Hur bar ni er åt?

Alla tips och information mottages gärna =)
    Kram / Madeleine 

• Svar på tråden Autism & Vårdbidrag
  • pigglet

Bra tips inför hur man ansöker om vårdbidrag: boken "Att söka vårdbidrag" finns på vulkan.se både som vanlig bok och e-bok. Den är skriven av 2 mammor med barn med autism, MASSOR av råd om vilka saker man kan tänka på att skriva upp i ansökan. Hur mycket man får beviljat är ju liksom beroende på hur bra man kunnat beskriva varje liten sak som tar extra tid.

• Philippa

Min son fick diagnosen autism vid 3 års ålder. Vi har fullt vårdbidrag, han går på vanlig förskola med en resursperson på heltid.

• bebis maj 12

Min son fick diagnos (är fortfarande under utredning,har autismliknade symptom/drag)vid 3 års ålder,är nu 3 1/2 år.Han är hemma men börjar förskola nästa vecka,bara 1 timme 3 dagar i veckan för att öka ut eftersom..vi provade att börja förskola i våras men det gick inte.Han ska ha resurs 8 timmar i veckan sen.
    Vi har 3/4-dels vb.Gick jätte snabbt att få besked..skickade in ansökan,kom på intervju på f-kassan en måndag och på torsdag hade vi pengar,för två månader ( 1 mån retroaktivt) 

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael maj-12
  • Garderoben

Hur väl fick du fram i ansökan hur mkt tid du lägger på ditt barn? 1/4 är väldigt lite att få när man har barn med autism. MEN samtidigt är det så att man måste vara övertydligt gentemot FK i samband med att man beskriver sitt merarbete. Detta är ganska svårt eftersom man sällan vet vad som är merarbete, speciellt i de fall då det är första barnet i familjen. 

Jag skulle om jag var du söka om och skriva väldigt detaljerat vad du har för merarbete....

Vi har helt vårdbidrag för sonen som nu är 10 år fram till juni när han blir 19 år. Han går i en autismklass med inkludering halva tiden i normalklass. Fungerar väl för det mesta. Han har autism och ADD + en språkstörning (som vi inte märker så mkt av längre dock efter ett par år i språkförskola och nästan 2 år i tal & språkklass). 

Fick hem ett skriftligt beslut på vårdbidraget.

Kanske lite sent att svara nu men gör det ändå =))         

Svar på tråden Autism & Vårdbidrag