• Linda87

7 månader bebis, kan ja styra hans sömn?

Min son är 7 månader. Han har fram till nu sovit ca 3 gånger per dag, då 30 min till 2 h. På dagen orkar han inte vara vaken mer än 2-3 timmar åt gången men på kvällen får han någon extra energi. Nu är det så om vi låter han somna sin 3 e gången för dagen vilket brukar bli runt 17:00 så är han vaken 4-5 timmar efter det! Det betyder alltså han vi kan få han att somna runt 22,00 vilket ja tycker är försent.

Ska man försöka hålla han vaken från 15,00 han är då super gnällig fram till 19:00 så uppenbarligen behöver han sin sömn.

Så min fråga är lite, när kan man börja styra sitt barns sömn?? 

• Svar på tråden 7 månader bebis, kan ja styra hans sömn?
  • jwrh

Min son är 7 månader och det är samma med honom, sover han andra vilan (han sover bara två) för sent så somnar han inte förrän 22-23. Brukar se till att han vaknar från andra vilan senast 16.30. Det är lite olika när han sover första vilan beroende på vad vi gör och när han vaknat på morgonen. Har han bara sovit en kort första vila så söver jag honom tidigare till andra vilan för tänker att han behöver sova längre. Har han sovit en lång förstavila så kan han somna lite senare till andra och sova en kortis. Ibland blir det att han behöver ta andravilan lite senare, och då får man ta att han är uppe länge. Så vi styr lite grann, även om vi inte har något strikt schema som vi följer, utan utgår från hans dagsform. 

• Mormor2007

Det är inte "sent" för barn i den åldern att somna vid 22-tiden, men kanske för er föräldrar, så visst kan du försöka styra hans sömn på så sätt som du själv föreslår.

• jwrh

Det beror ju på hur barnet är så sent på kvällen. Min son är trött och gnällig men kan inte komma till ro och somna om han vilat för sent på dagen. Hade han varit nöjd med att vara uppe till 22-23 hade det kvittat för mig då jag själv hellre är uppe sent på kvällarna och sover länge på mornarna. 

• syskonsförsök

Min son är nu 7 månader gammal och förra veckan tog jag tag i hans sömnschema. Han har tidigare sovit 3 ggr per dag. Varit vaken ca 2 timmar och sen sovit, vaken 2 timmar och sen sovit osv men sen började problemet med vila nr 3. Han var inte så pigg på att lägga sig då + att somnade han så blev allt förskjutet och fel så nu sover han enligt följande:

morgon kl 07
    vila 1 ca kl 09:15 (ca 1,5 timma)
    vila 2 ca kl 14:15 (ca 1, timma)
    natt 19:00

Det har funkat hur bra som helst. Han sover ca 12 timmar per natt och sen ca 3 timmar på dagen. Jag tycker det är lättare att veta ungefär hur dagen ser ut och han uppskattar det med eftersom det inte blir "fel" i dagsrytmen.

• Linda87
    syskonsförsök skrev 2012-11-06 22:30:55 följande:
    Min son är nu 7 månader gammal och förra veckan tog jag tag i hans sömnschema. Han har tidigare sovit 3 ggr per dag. Varit vaken ca 2 timmar och sen sovit, vaken 2 timmar och sen sovit osv men sen började problemet med vila nr 3. Han var inte så pigg på att lägga sig då + att somnade han så blev allt förskjutet och fel så nu sover han enligt följande:

morgon kl 07
    vila 1 ca kl 09:15 (ca 1,5 timma)
    vila 2 ca kl 14:15 (ca 1, timma)
    natt 19:00

Det har funkat hur bra som helst. Han sover ca 12 timmar per natt och sen ca 3 timmar på dagen. Jag tycker det är lättare att veta ungefär hur dagen ser ut och han uppskattar det med eftersom det inte blir "fel" i dagsrytmen.
    Jag har fått in nästa exakt samma rytm som du nu=) Det var lite jobb att hålla han vaken efter vila nr 2 men nu har han vant sig! MM ett pussel! Men jag tror att dom mår bäst av rutin och det måste vi ändå hjälpa dom lite med! =)
  • skogsvitter

Självklart kan man styra upp sömnen så att den passar familjens vardag och rytm för en så pass gammal bebis, det gör de flesta om inte alla och många gör det betydligt tidigare än så här. Man kan i allra högsta grad behöva styra vilor och den totala dagssömnen som bebisen får för att det ska fungera på sikt.

Det är kanske lite dumt att hålla honom helt vaken dock, vi har låtit våra ta en liten powernap vid bröstet (eller i sjalen/selen) kring 17-18 tiden och sedan har de somnat gott för kvällen vid en tid som varit ok för hela familjen. För äldsta dottern var det då runt 21-tiden och andra dottern fick börja lägga sig samtidigt som storasyster vid den åldern vilket var runt 20-tiden. En powernap kan vara 5-15 minuter och det har varit fullt tillräckligt.

Många går över från 3 sovtillfällen till 2 runt den här åldern, däremot får man räkna med en viss omställningsperiod så tänk på att det tar några dagar innan man känner att det fungerar smärtfritt.

Svar på tråden 7 månader bebis, kan ja styra hans sömn?