• Kaf Ha Ya Ain Sad

Imorgon infaller Eid Al-Adha

Assalamu alaikum och hej,

Imorgon infaller Eid Al-Adha som fortsätter i tre dagar. Önskar alla Eid Mubarek och passar på att länka till filmen (The Message), en film som visar islams början. Filmen är regisserad av Al-Akkad och skådespelarna (engelska versionen) var:

Anthony Quinn som Hamza
    Irene Papas som Hind
    Michael Ansara som Abu Sufyan
    Johnny Sekka som Bilal
    Michael Forest som Khalid ibn al-Walid 

Titta på filmen  
    ">

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-25 23:30
    ikväll och inatt har det stått 4 miljoner pilgrimer på Arafat-berget. De ger sig till Ka´ba imorgon bitti. Titta på detta, filmat idag på eftermiddag i Arafat

• Svar på tråden Imorgon infaller Eid Al-Adha
  • Queenie70

Har aldrig fattat vad det är. En kort förklaring?

• VojneVojne

Va aleykummasalam!
    Vissa har redan börjat fira Eid al Adha idag, va sägs om det bro?

• VojneVojne

Filmen har en Oskar förresten, den är grym bra för de som vill förstå islam i grund, rekommenderas starkt...

• VojneVojne
    Rataxes skrev 2012-10-26 00:42:21 följande:
    Grattis eller nåt...
    tack
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • oOHalalOo

Wa alaikum assalam (och frid vare med dig,). Eld Mubarak (önskan om en god helg) till er alla. Må Allah (swt) acceptera våra syskons hajj (vallfärd)., ameen. Tack Rataxes, önskar dig en trevlig dag och helg.

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    Rataxes skrev 2012-10-26 00:42:21 följande:
    Grattis eller nåt...
    Tack!

Önskar dig och de som står dig nära en underbar helg!
  • Kakmonster

Eid mubarak! Min man är nere på Hajj nu. Själv är man hemma och tar hand om två busfrön. Känns bra det med.

• vanin
    Eid mubarek till er alla! Hoppas ni haft en underbar dag och får en fortsatt trevlig eid. 

Men är inte denna eid 4 dagar, inte 3?
  • Dalo3a

Eid mubarak, må Allah (swt) acceptera våra syskons hajj insha'Allah. Hoppas ni haft roligt under denna Eid! Vanin: Denna Eid är 4 dagar ja.

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    Kakmonster skrev 2012-10-26 11:32:14 följande:
    Eid mubarak! Min man är nere på Hajj nu. Själv är man hemma och tar hand om två busfrön. Känns bra det med.
    Må Allah acceptera hans hajj!
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    vanin skrev 2012-10-26 13:58:12 följande:
    Eid mubarek till er alla! Hoppas ni haft en underbar dag och får en fortsatt trevlig eid. 

Men är inte denna eid 4 dagar, inte 3?
    Ameen dig med!

Eid Al-Fitr bara en dag men Eid Al-Adha 3 dagar.  
  • iputonchrist

Dessvärre är detta ett människopåfund 

Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-10-25 22:39:46 följande:
    Assalamu alaikum och hej,

Imorgon infaller Eid Al-Adha som fortsätter i tre dagar. Önskar alla Eid Mubarek och passar på att länka till filmen (The Message), en film som visar islams början. Filmen är regisserad av Al-Akkad och skådespelarna (engelska versionen) var:

Anthony Quinn som Hamza
    Irene Papas som Hind
    Michael Ansara som Abu Sufyan
    Johnny Sekka som Bilal
    Michael Forest som Khalid ibn al-Walid 

Titta på filmen  
    " rel="nofollow" target="_blank">

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-25 23:30
    ikväll och inatt har det stått 4 miljoner pilgrimer på Arafat-berget. De ger sig till Ka´ba imorgon bitti. Titta på detta, filmat idag på eftermiddag i Arafat
    " rel="nofollow" target="_blank">

Dessvärre är detta ingen religiös högtid utan ett människopåhitt. Abraham har aldrig varit i Mecka och hade detta varit en högtid utfärdad av Gud så hade Judarna också vallfärdat till Mecka. Men det gör dem inte.
  • lizalolly

Alltså varför säger vissa tvärtom, att eid-al-fitr är 3 dagar och eid-al-adha 1?  Och vissa att båda är 3 dagar?

• oOHalalOo
    Queenie70 skrev 2012-10-28 11:53:34 följande:
    Jamen skit it då...

Oops vi har visst missat nåt här. Sorry.

Vi firar denna Eid för att pilgrimsfärden till Mecka är slut för året. Vi slaktar lamm (ja inte i Sverige då för det går inte), skänker allt det slaktade eller delar av det till fattiga. skänker pengar så att de som inte har så mycket också ska kunna fira lite extra. Eid dagen börjar med att man ber bön tillsammans. I Sverige samlas muslimerna i moskéerna och ber tillsammans. När jag bodde utomlands så samlades vi utomhus på ett stort fält där alla bad tillsammans. Sen firar man dagen med släkt och vänner, barnen får kanske presenter och man månar lite extra om sina grannar.
  • muhammad
    "skänker allt det slaktade eller delar av det till fattiga. skänker pengar så att de som inte har så mycket också ska kunna fira lite extra".

"och man månar lite extra om sina grannar".
    skänka "delar"... ehum, jaha... och dessutom tänker på grannarna. det gör man ju inte i vanliga fall förstår jag.
  • oOHalalOo
    muhammad skrev 2012-10-31 15:46:00 följande:
    skänka "delar"... ehum, jaha... och dessutom tänker på grannarna. det gör man ju inte i vanliga fall förstår jag.

Man får själv välja hur man vill göra givetvis, det finns ju familjer som inte har råd att själva köpa ett lamm och slakta utan får möjlighet till det via välgörenhet och det är rätt självklart att även familjen själv ska ha en del av det slaktade lammet och inte ge bort allt i sin tur i välgörenhet. Det är nog något som de flesta kan förstå, så du kan klura lite på det så kanske även du förstår poängen med det hela.

Jodå, man ser även till sina grannar i vanliga fall. Islam lär ju att man ska dela med sig och 'inte äta allt själv om grannen inte har något' exempelvis. Men däremot under helgen så bjuder man in varandra, delar måltider och kakor osv i en större utsträckning - just för att det är helg. Man delar helgen helt enkelt tillsammans.

Inte kanske som det är under julen i Sverige att det finns folk som sitter runt matbordet och äter allt själva och sen blir så proppmätta så att de nästan mår illa.

Utan dela med sig av både mat och glädje är det som gäller för muslimer under Eid.
Svar på tråden Imorgon infaller Eid Al-Adha