Plötsligt styvförälder på heltid
För mindre än en vecka sedan kom min 11-årige styvson hit och ska bo hos oss. Han hade blivit vanvårdad hemma och akut omhändertagen av sociala myndigheter i ett annat land förra tisdagen. Hans pappa, min man, ska nu få ta hand om honom. Allt kom som en stor överraskning för oss. Vi anade att han hade haft det dåligt men tidigare kontakter med myndigheter hade varit fruktlösa. Det kändes som om vi hade gett upp hoppet om att någonsin få hit honom. Men nu blev det så efter 6 år och vi är ju jätteglada för det alla 3, jag ville också att han skulle flytta hit. Problemet är nu jag - styvmamman - som verkar ha hamnat i en kris. Det här har ju hänt på en dryg vecka och jag mår dåligt utan att veta varför. Jag sover bara 4-5 timmar per natt, är irriterad på min man och gråter för minsta lilla. En bidragande orsak kan vara att jag är gravid i v 27, då behövs det ju inte så stora förändringar för att man ska känna så. Det blir vårt andra gemensamma barn, det första är 2 år. Min man jobbar på dagarna och jag är hemma med barnen. Han förstår inte varför jag är ledsen och tror att det är på grund av hans son men det är det inte. Min styvson är helt underbar och jag tycker så mycket om honom. Han tycker om mig också men alla påverkas ju av att jag är ledsen. Min man blir arg och min styvson blir ledsen. Min 2-åring blir också gnällig och jag bara undrar hur bebisen i magen mår. Idag var jag hos läkare och jag kan bli sjukskriven och få lugnande så jag kan sova. Nu bara undrar jag om det är någon annan som känner ungefär som jag inför det här med att plötsligt bli styvförälder "på heltid", alltså att barnet plötsligt ska bo hos er. Har ni fått råd och stöd från kommunen? Något gott råd att ge hur jag ska bete mig? Tacksam för svar