• Phillippa

Kan man baka kakor utan smör och jäst?

Hej

Jag tänkte aktivera mig och min "sjuka" dotter med att baka men tyvärr har vi inget smör hemma, bara rapsolja. Jäst har vi inte heller :(. Vi kan tyvärr inte åka och handla i nuläget men vi vill så gärna baka något gott. Är det någon som vet något recept på kakor eller bullar som inte kräver smör eller jäst?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Kan man baka kakor utan smör och jäst?
  • Lisa med barn

Ni kanske kan grädda pannkakor och göra pannkakstårta till lunch? Du bara staplar pannkakorna på hög och smetar ut lite sylt mellan pannkakorna.

• BuoBä

Morotskaka är det ofta bara olja i, och bakpulver. Men då behöver ni morötter såklart...

Det finns en sockerkaka helt utan fett som heter mosskaka. Googla för recept (kan inte länka just nu).

• Slug

Nu har du kanske inte alla ingredienser hemma men detta är en underbart god morotskaka! Det går säkert att skippa toppingen och laborera med andra smaksättningar om ni inte har allt hemma.

Ingredienser:
    2.5 dl rapsolja
    200 g strösocker (ca 2 1/3 dl)
    4 dl finrivna morötter
    3 ägg
    4 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 tsk bikarbonat
    0.5 tsk salt
    1 tsk kanel

Topping:
    200 g smör
    200 g Philadelphiaost
    180 g florsocker (3 dl)
    2 tsk vaniljsocker
    rivet skal och saft av 1 citron

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 200°. Vispa socker och olja vitt. Tillsätt morötterna och sedan äggen, ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Smörj och bröa en form och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen 30-35 minuter. Låt kakan svalna.

2. Smält smöret till toppingen och låt det svalna lite. Vispa det med de andra ingredienserna till en fluffig smet. Bred toppingen över kakan. Låt stå kallt ett tag så att toppingen stelnar.

• Phillippa

Tyvärr är det lite skralt med ingredienser här hemma så sirap, kokos och jordnötssmör har vi inte heller :(.

Som sista utväg får vi göra pannkakstårta men vi åt pannkakor till lunch igår.

Tack för tipsen i alla fall :).  

• Celes

Sockerkaka utan smör: 

3 dl socker

3 ägg
    2 tsk bakpulver
    3 dl vetemjöl
    6 msk kokande vatten

Vispa ägg och socker rejält pösigt. 
    Koka upp vattnet. 
    Blanda bakpulver och vetemjöl och rör sedan ner det i smeten.
    Rör ner det kokande vattnet i smeten och rör till den jämn smet.
    Häll ner smeten i formen och och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter i 200 grader 

• Lisa med barn

Om ni har ägg(vita) och socker hemma så kan ni göra maränger och roliga figurer av smeten.

• Phillippa

Hoppsan vi har inte ens bakpulver ;). Men tack för alla smarriga tips som jag kan prova när vi handlat. Kan man inte byta ut smöret mot olja i t ex det här receptet? Jag är inte så hemma i köket som ni kanske märker så jag kanske frågar dumma saker ;). Maränger kan vi ju alltid göra i och för sig...

Syltkakor
     200 g smör
    1 dl florsocker
    3/4 dl potatismjöl
    4 dl vetemjöl
    1 tsk vaniljsocker

Fyllning: 
    ca 1/2 dl hallonsylt

• BuoBä
    Phillippa skrev 2012-10-26 09:12:36 följande:
    Hoppsan vi har inte ens bakpulver ;). Men tack för alla smarriga tips som jag kan prova när vi handlat. Kan man inte byta ut smöret mot olja i t ex det här receptet? Jag är inte så hemma i köket som ni kanske märker så jag kanske frågar dumma saker ;). Maränger kan vi ju alltid göra i och för sig...

Syltkakor
     200 g smör
    1 dl florsocker
    3/4 dl potatismjöl
    4 dl vetemjöl
    1 tsk vaniljsocker

Fyllning: 
    ca 1/2 dl hallonsylt

Nej, det kommer inte bli bra med olja där. Eller, det kan gå men det kommer bli en annan kaka och troligen behöver du mer mjöl för att det ska hålla ihop.

Däremot borde det funka med olja i de flesta recept som använder smält smör/margarin, om än med lite annan smak och konsistens. Kladdkaka tex. Då behöver du inte bakpulver heller. 

• Celes
    Phillippa skrev 2012-10-26 09:12:36 följande:
    Hoppsan vi har inte ens bakpulver ;). 

Kör utan bakpulver och grädda kortare stund så blir det kladdkaka. 
  • Celes

Du har inte bregott hemma? Det brukar funka att baka med. 

• Lisa med barn
    Phillippa skrev 2012-10-26 09:24:22 följande:
    Kladdkaka blir det :). 

Tusen tack! 

Äsch! Nu blev jag också sugen på kladdkaka. Muuuums! 
  • Phillippa

Det blev en god kladdkaka!

Det blir till att handla ikväll och så får jag prova de andra recepten också. Det gav mersmak att baka :). 

• Celes
    Phillippa skrev 2012-10-26 10:17:26 följande:
    Det blev en god kladdkaka!

Det blir till att handla ikväll och så får jag prova de andra recepten också. Det gav mersmak att baka :). 
  • Badfantasten

maränger...
    Färga i olika färger. Har du inte karamellfärg funkar det med ngr droppar rödbets saft.

Svar på tråden Kan man baka kakor utan smör och jäst?