• Anonym (Eh)

Buktande slidvägg

Hej! Jag undrar egentligen hur ska en "normal" främre slidvägg kännas? Upptäckte nyligen att min buktar inåt mot slidan, har inte märkt av det förut men vet inte om det alltid varit så utan att jag har tänkt på det?
    Precis vid slidmynningen och ett par centimeter in är främre slidväggen som U-formad, dvs om jag för ett finger åt endera sida så är det som att man får "plats" med fingret, som att slidväggen buktar endel alltså. Jättesvårt att förklara, det är inte direkt som en knöl utan mer som att mitten av slidväggen trycker inåt (mot motsvarande slidvägg alltså, inte mot kroppen).
    Har googlat lite och det enda information jag får fram är om framfall (jag är 25 och har aldrig fött barn så inte troligt) och cystor, men cystor beskrivs oftast som knölar och det känns inte som en knöl utan som att det är någonting inifrån slidväggen som "trycker" på och får slidväggen att bukta.
    Det gör inte ont eller ömmar heller för den delen.

Anledning till att jag är lite orolig över att någonting kan vara fel är också att jag kan få ont efter samlag med min kille, det kan värka i timtal efter sex och då har jag varit ordentligt plaskvåt under sexet.
    Tänkte ringa gyn nästa vecka för att göra en undersökning men känns fånigt om det faktiskt är helt normalt att det ska vara såhär -_-

• Svar på tråden Buktande slidvägg
  • Fia 28

Främre slidväggen buktar inåt mot slidan.. Förlåt men jag förstår inte vad du menar. Är det slidkransen/mödomshinnan du snackar om?

Det som man pratar om när man säger mödomshinna är egentligen den öppning där slidans yttre del övergår i den inre delen av slidan. Öppningen kan ha en oregelbunden form och öppningens kant kan vara lite veckig eller flikig.

• Anonym (Eh)

Nej, det är alltså själva slidväggen som buktar väldigt mycket inåt, på mitten. Det är så svårt att  förklara utan att kunna illustrera, så enkelt att förstå vad jag menar om man känner det själv.
    På främre slidväggen är det på de yttersta kanterna (vi säger vänster och höger, där mitten buktar inåt) nästan lite hålighet där jag får plats att lägga fingret eftersom det buktar SÅ mycket inåt. Som att slidväggen är helt U-formad inåt alltså och den är hyfffsat "hård". Blä, så svårt att förklara...

• Fia 28
    Anonym (Eh) skrev 2012-10-26 11:21:18 följande:
    Nej, det är alltså själva slidväggen som buktar väldigt mycket inåt, på mitten. Det är så svårt att  förklara utan att kunna illustrera, så enkelt att förstå vad jag menar om man känner det själv.
    På främre slidväggen är det på de yttersta kanterna (vi säger vänster och höger, där mitten buktar inåt) nästan lite hålighet där jag får plats att lägga fingret eftersom det buktar SÅ mycket inåt. Som att slidväggen är helt U-formad inåt alltså och den är hyfffsat "hård". Blä, så svårt att förklara...
    Du får nog gå till en gynekolog och kontrollera om du e rädd att det är något fel. Kan ju på samma gång fråga om denne ser någon orsak till varför du får ont vid samlag.

Förstår tyvärr inte alls vad du menar med buktande hit och dit, men jag har heller aldrig varit och undersökt slidan sådär utförligt. Detdär med U-formad låter bekant ändå, slidan är ju inte ett stort öppet rör.

• Anonym

jag har oxå så, fast jag har fött barn.
    det är tyvärr en typ av framfall
    men i ditt fall låter det ju konstigt, kan man ha framfall utan att ha fött barn?
    men jag får precis som du ont vid sex, det är ju något i vägen så att säga
    vi s slidmynningen är det som en extra flärp eller vad man ska säga som sticker ut.

Gå och kolla dig, det är säkert inget farligt,

• Anonym (Eh)

Alltså jag har inte direkt nån flärp eller något ovanligt som sticker ut, bara själva slidväggen inuti slidan som känns (vad jag tror) annorlunda mot förut. Ska ringa gyn nästa vecka och boka tid då behöver ändå utreda varför mina slemhinnor tycker att det ska göra ont efter sex.

• Anonym (undrar)

Hur gick det? Jag har liknande besvär.

Svar på tråden Buktande slidvägg