• area

sömn snart 2-åring...

Har en snart tvåring som alltid varit strulig med sömnen sen han föddes. Han har mjölkallergi och magen har blivit mycket bättre med mjölkfri kost och det blir katastrof om han får i sig mjölk i någon form, sömnmässigt. Fortfarande vaknar han ett flertal gånger under natten och ska bäras...tungt! Samsover sen men vaknar ändå och ska bäras. Drömmer mycket nu och det kan väl vara det, men ändå!

Tips? ideer? 

Somna själv/somna om är uteslutet för han blir bara ledsen och det vill vi inte (skuöl bli ledsen som i panikledsen, det vet vi även om vi inte provat)

Enstaka bra nätter när han vaknar en gång och sen somnar om brevid och sover resten av natten.  

• Svar på tråden sömn snart 2-åring...
  • Natulcien

Menar du att ni kliver upp ur sängen och bär runt honom? Det fungerar alltså inte att bara ligga och hålla om honom i sängen? Skriker han då? Det är ju inte farligt om de blir lite ledsna så länge som man finns tätt intill och kan trösta och ge närhet.

• area

Jodå vi går upp och bär honom, han blir vansinnig annars...vi försöker ligga bredvid men han bara sätter sig upp/klättrar tills man går upp och går och han sommar om i famnen...

• Leiben
    area skrev 2012-10-26 14:55:47 följande:
    Jodå vi går upp och bär honom, han blir vansinnig annars...vi försöker ligga bredvid men han bara sätter sig upp/klättrar tills man går upp och går och han sommar om i famnen...
    Jag är en tolerant och "följande" förälder i mycket både vad gäller amning, kost och sömn men jag hade inte ställt upp på att bära mitt barn för att det skulle somna om. Då hade jag faktiskt tagit den kampen, som föregående sa, ni överger ju honom inte utan drar er gräns bara. Om ni väljer att bara vara nära och inte bära.
  • Bebis i Dec 2010

Jag förstår hur ni har det- vi har förutom bärandet exakt likadan situation och mjölkallergi som bov.
    Jag tror/vet att det är en sömnrubbning och ovana vårt barn fått från start pga allergin och att vi måste ta kampen ngn gång.
    Snart har vi syskon här och då behöver vi lugna nätter.
    Har inget direkt råd utan hoppas också på att ngn sitter inne med lösningen och delar med sig :)

Kom fram till hur du och din partner vill ha det, hur ni ska nå dit och när det är dags. Prata igenom olika scenario ordentligt och kämpa på!

• FrökenLöken

Jag är benägen att hålla med om att försöka låta bli att stiga upp. Min dotter hade en period när hon var ett och ett halv ungefär, hon vaknade och ville gå upp varje natt, blev fly förbannad när jag inte gick med på det  (tror det var någon mindre trevlig fas). Vi stannade i stängen, hon skrek och skrek, jag klappade, nynnade och ja, gjorde så gott jag kunde. Det var tufft (öh, säkert framför allt för grannarna), men gick bra. Jesus, ibland kunde vi ligga så i en haltimme (envis unge).

Ska tilläggas att det märktes att det var bara för att hon var förbannad hon skrek så hysteriskt, de första nätterna gick jag upp med henne, för jag blev helt förskräckt (hon har aldrig betett sig på det sättet förut), det hysteriska gråtet slutade i stort sett så fort man tände lampan, för då visste hon att mamma var vaken och på väg upp.

• area

Jo jag inser också att vi måste ta kampen men han har ju en storasyster också som vi inte vill väcka...får väl kanske göra så att en av oss reser bort med stora så den andre får ta fighten hemma.

Just nu härjar magsjuka här - inte riktigt läge för kampen alltså...

• WhoamI

Gör mjölkallergin att han sover dåligt? Vår son är också komjölksproteinallergiker men det har vi aldrig märkt. Jag förstår ju att det är olika. Jag har bara hört att sömnen kan påverkas om de får i sig mjölk men det antar jag att era inte får.

• Bebis i Dec 2010

Area: vad för slags säng har din son?
    Vår är fortf i spjälsängen och vi funderar på att köpa en växa säng alt madrass på golvet. Kanske ändrar sömnbeteendet?

WhoamI: vår som fick sömnrubbningar innan vi förstod att det var mjölkallergi. Därav att hans sömnbeteende är en ovana vi måste bryta. Tyvärr är skrikmetoden inte ngt vi vill göra och försöker hitta en alt lösning.

• WhoamI

Ja då förstår jag :) Fick faktiskt reda på det i förra vecka att just sömnrubbningar kunde vara ett symtom på allergi, hade ingen aning om det innan. Hoppas ni hittar en lösning snart!

• area

Bebisidec2010: han sover i spjälsäng fortf. Han känns för liten för att byta till madrass men kanske?

Samma här, sömnen var kass innan vi upptäckte mjölkallergi och nu får han mjölkfritt sen ett par månader och sömnen är bättre men inte alls bra.

Funderar på
    Omega 3/6 tillskott kanske?

• skånegås

Finns det nåt annat han inte tål?

Har själv en 1,5 åring med mjölkallergi som sovit uselt. Får han i sig mjölk sover han illa nu med. Han tål heller inte sojaprotein. Är en vanlig kombination...

När jag slutade amma var jag också tvungen upp och bära och han bara skrek... Prova att lägga er tidigare och tidigare varje gång. Efter att han somnat i famnen. Min måste ligga på armen för att somna... När han sedan somnat kan man dra undan den.

Förstår din frustration och skickar massor av styrkekramar!!!!!

Svar på tråden sömn snart 2-åring...