• MaryCaroline

Svårt väcka bebis - Tips?

Min bebis, snart 3 veckor, är så svår att väcka. Jag behöver väcka henne för att ge henne mat emellanåt, men antingen vägrar hon att vakna eller så somnar hon igen efter ett par minuter in i amningen. Det medför att jag måste vänta med att amma henne till hon vaknar självmant, vilket jag tycker tar alldeles för lång tid. Det går för lång tid mellan målen, vilket jag inte tycker är bra. Hon har sådana här dagar ibland att hon sover massor men då äter för lite och att det går för lång tid mellan målen. Och andra dagar tycker jag hon sover för lite och äter massor. Är detta vanligt? Finns det någonting man kan göra? Eller är det bara att avvakta med tiden med tanke på att hon är så liten ännu?

• Svar på tråden Svårt väcka bebis - Tips?
  • Quineem

Var bebis är unik, men jag kan tycka att bebisen styr mat/sömn bäst själv. Är du orolig så prata med dom på BVC.

• Dixie

Går hon upp i vikt som hon ska? Gör hon det, låt henne sova!!

• MaryCaroline

Jo jag kan också tycka det. Om bebis är trött, varför ska den inte få sova? Sömn är viktigt för bebisar. Och om bebis inte är hungrig kan man ju inte tvinga den att äta. Men samtidigt blir man ju lite orolig när det går så många timmar mellan målen... 

Jag googlade lite och det verkar som att de flesta föräldrar INTE väcker sina bebisar för att ge dem mat. det är tydligen också så att bebisar kan få fysiologiska störningar och få kroppsliga skador med tiden (det framgår dock inte vilka) om man stör deras sömn hela tiden. Det är tydligen bättre att låta dem sova och själva säga till när de vill äta...  

Men hur långt ska det gå för att det ska räknas som skadligt när en bebis sover för länge utan att äta? När kan en bebis bli uttorkad utan att amma? Enligt sjukvårdsupplysningen (som jag för övrigt inte har mycket till övers för, litar inte fullständigt på dem i allmänhet) är det ingen fara att en bebis inte äter på länge om bebisen bajsar och kissar normalt...  

• MaryCaroline
    Dixie skrev 2012-10-26 12:48:44 följande:
    Går hon upp i vikt som hon ska? Gör hon det, låt henne sova!!
    Det är svårt att säga ännu. Hon är bara 3 veckor på söndag. I början hade hon gått ner i vikt och sedan gått upp 40 gram på en vecka, och sedan ytterligare 40 gram för att sedan gå upp 210 gram på en vecka. I måndags var hon uppe i födelsevikten igen och följer kurvan. Men det är svårt att säga ännu om hon går upp som hon ska, det går bara att säga att hon gått upp normalt sista veckan... Hon verkar ju må bra och så där, men man ser ju inte allt... Jag tycker bara att hon sover för mycket vissa dagar och då äter alldeles för lite, men eftersom det inte är så varje dag är det kanske ändå ingen fara...
  • MaryCaroline
    Mirali skrev 2012-10-26 12:57:33 följande:
    Det är klart att du inte ska väcka henne när hon sover, varför skulle du göra det?

Om hon inte går NER i vikt alltså. Då kunde det eventuellt vara motiverat.  

Min dotter sov 8tim i streck på natten sedan hon var 4v. Någon gång i den åldern hände det att hon sov 11tim i streck också. Då rådfrågade jag en barnmorska om ifall det var för länge, men hon sa att det absolut inte var tal om att väcka  henne för att mata.

Hur många timmar handlar det om för dig? 
    Nej jag tycker det är synd att väcka när hon sover. Väcker man bebisar får de ju ingen sammanhängande sömn. I övrigt äter hon ju normalt...

Sedan undrar jag varför alla barnmorskor och de på BVC jämt säger att man ska väcka dem med jämna mellanrum. Först sa de var 3e timme. Sedan sa de varannan timme då hon inte hade gått upp i vikt. Nu när hon gått upp normalt har de inte sagt någonting...  

Angående antal timmar... Hon somnade ganska sent inatt, jag tror klockan var runt 03.30... Men hon har fortfarande inte vaknat ordentligt och inte heller ätit speciellt mycket sedan dess... Hon har varit lite halvvaken och snuttat lite grann men somnat på en gång igen... (Det längsta hon sovit var över 12 timmar)... Nu ligger hon i babysittern och jag väntar på att hon ska vakna självmant... 
  • MaryCaroline
    Mirali skrev 2012-10-26 13:13:29 följande:
    Okej.. men om hon ätit lite under tiden skulle inte jag oroa mig, även om det går 12tim. Hur många gånger har hon tagit en liten slurk under natten då?

Alltså, sent igår kväll och inatt har hon ätit massor egentligen. Men efter att hon somnade inatt har hon sedan inte ätit "en liten slurk" förrän vid 10-tiden... Det gick alltså från 03:30-tiden till 10-tiden... Därefter har hon bara ätit "en liten slurk" två gånger och senast hon gjorde det var runt 11:30-tiden...

Det verkar som att hon håller på att vakna nu, hon skruvar på sig och låter lite, men det verkar segt... 
  • sommar2001

Fick barn för 3 v sen och på BB sa de att de ville att barnet skulle amma minst var 6e timme i början.

Svar på tråden Svårt väcka bebis - Tips?