Hej.
Precis medlem på famlijeliv, och är "glad" över att ha "upptäckt" fler med samma problem. Tyvärr sitter jag i samma båt som er andra. Förvånad över att ha drabbats av "ofostrig graviditet" (som jag aldrig tidigare hört talas om) och nu förstått hur vanligt det är...
Min historia:
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i flera år. För två år sedan blev vi gravida på första försöket. Lyckan var total. Desvärre varade den inte länge. Missfall i vecka 11, men läkaren sa att fostret förmodligen dött redan i v 4-5. For sedan den närmsta dagarna mellan hemmet och sjukhuset stup i kvarten. Till slut skrapning och sedan var det över. Fick rådet att vänta minst en menstruation/ägglossning innan vi försökte igen. Lyssnade på allas tips & råd om att vi snabbt skulle bli gravida igen, med alla hormoner fortfarande kvar i kroppen. Ett litet ljus mitt i allt mörker tändes av tanken på att vi snart skulle ha en bulle i ugnen igen.
Dock var inte turen på min sida. Första menstruationen kom som sagt. Sedan tog det stopp. 1år gick och jag hade sammanlagt ca 4 menstruationer det året. Att vänta på ägglossning och ett plus är en sak, men när man även tvingas vänta på mensen.... Vet inte om min kropp på ngt sätt hamnade i ngn sorts obalans efter misfallet. Men till slut sökte vi hjälp, efter sammanlagt 1år. Det blev tabletter som framkallade mensen, sedan Pergotime som ska stimulera äggen. Efter 3:e försöket med Pergotime blev vi gravida. Helt överlyckliga. Nu skulle det juh gå vägen. Ett missfall är vanligt, men två st efter varandra, det fanns inte i min värld.
Men så var det, det där med den uteblivna turen. I v 7 började jag blöda. In till akuten (2 dagar sedan), där läkaren säger att det bara fanns en tom fostersäck... Mitt hjärta brast. Blev hemskickad för att vänta på att allt ska komma ut naturligt. Kroppen ska sköta sitt. Och här är jag idag... Väntar på att jag ska sluta blöda, så vi kan gå vidare. Vi kommer försöka igen så snabbt det går. Längan efter vårat första barn är obeskrivlig.
Sist sa läkaren att om jag inte skulle bli gravid på 3 försöket Pergotime, skulle han skicka en remiss på IVF. Har tid hos honom 18jan igen. Får se vad han säger då, vet inte om den här gången räknas som en graviditet?
Värmer otroligt mkt att veta att de finns fler som går igenom samma tragiska saker. Det finns inte många i ens närhet som förstår... Jag håller tummarna för er alla, och hoppas vi kan stötta varandra. Är rädd för oron som kommer att gnaga mig nästa gång jag blir gravid. 2 graviditeter och 2 missfall kommer hänga över mig som ett åskmoln... Men ser det som en jäkla utmaning. Kämpa på!