• Anonym (Svensk i Norge)

Jag bor i Norge med min sambo och vår mina två barn - fråga mig vad du vill! :)

....frågan står i rubriken ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-26 13:32
    "...och våra två barn", ska det stå! ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-26 13:32
    "...och våra två barn", ska det stå! ;)

• Svar på tråden Jag bor i Norge med min sambo och vår mina två barn - fråga mig vad du vill! :)
  • Anonym

varför flyttade ni till norge?

Jag flyttade hit själv,, tanken var att spara ihop lite pengar till framtiden. :) Jag träffade min sambo här i Norge då han var här av samma syfte :)

• Anonym

Hur gammal är du, dina barn och din sambo?

Anonym skrev 2012-10-26 13:33:38 följande:
    Hur gammal är du, dina barn och din sambo?
     Jag är 28, sambon likaså och våra barn är 2,5 samt 8 månader :)
  • Svea10

hej
    var i landet bor ni
    jag och min sambo och två barn flyttar snart till asker från kongsberg.

Svea10 skrev 2012-11-02 12:30:13 följande:
    hej
    var i landet bor ni
    jag och min sambo och två barn flyttar snart till asker från kongsberg.
    Hej! Vi bor vid Hemsedal! Lång ifrån Asker :(
  • Anonym (svenskan)

Hej. Vet inte om du fortfarande svarar i tråden, men jag och min familj planerar att flytta till Norge för att "börja ett nytt liv". Jobb, stad osv. spelar alltså ingen roll. Har du några råd till oss som vill flytta? Något speciellt man ska tänka på som skiljer sig från i Sverige?

Tanken är att min man ska 1, åka dit ensam och söka jobb. bor hos en släkting eller något billigare boende så länge. 2. när han hittat ett jobb ska vi söka lägenhet som vi kan bo i. 3. Jag och barnen kommer efter. 4. Jag börjar jobba och barnen skola/dagis.

Är det riskabelt att göra så? Vi vill alltså stanna för gott, så vi vill ha bästa möjliga förutsättningar.     

• Freksta

Svenskan, jag bor också i norge och tycker det du skrev verkar smart. När man ska hyra lägenhet eller som de flesta gör hyr halva huset av en privatperson så vill de flesta ha 2-3 månadshyror i deposition. Vi bor nära svenska gränsen och handlar då billigare mat

• Anonym (svenskan)

Tack! Jag har hört det också, med deposition.. Nu skiljer sig säkert hyrorna en hel del, men om man ska spara ihop en liten buffert till såna utgifter, vad kan man räkna med? Vi kommer vilja ha en 3:a eller 4:a (om hyran inte skiljer så mkt blir det en 4:a) och har ingen aning om vart det blir, det ska vara lagom avstånd till jobbet och skola/dagis. Det lär inte bli i Oslo.

• Freksta

Depositionen kan hamna mellan 20-30 tusen beroendes på vart i norge ni vill bo. Vi hade en 3a i fredrikstad som vi betalade 20 tusen för, fick billigare hyra då det var makens morbror som hyrde ut så vi betala bara 6500 i månaden. Men kan säkert bli billigare om man har tur Oslo har mycket jobb men att bo inne i oslo är snordyrt så då är det bättre att bo i pendelavstånd dit

Svar på tråden Jag bor i Norge med min sambo och vår mina två barn - fråga mig vad du vill! :)