• Relax

Vi flyttar, vart är det bra att bo i helsingborg?

Vi flyttar till Helsingborg, men vet inte vilka områden som är bra att bo i????
    Vi är en liten barnfamilj, så det viktiga är att veta vilka områden som är lite extra barnvänliga - några tips?!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Vi flyttar, vart är det bra att bo i helsingborg?
  • LilaLavendel

Maria Park, Pålsjö Östra, Laröd, Hittarp och Domsten.

Undvik Drottninghög, Dalhem och Rosengården.

• decemberlycka

Dalhem och drottninghög håller jag med om att man bör undvika  men skulle nog inte säga rosengården dock, snarare fredriksdal hellre än rosengården. Fredriksdal gränsar till drottninghög så mycket av drottningshögs "bråk" ligger över fredriksdal också ...

Har bott i rosengården och jag tycker där är väldigt lugnt och mysigt, mycket småbarnsfamiljer där ! Dessutom i princip bara bostadsrätter istället för hyresrätter och det håller mycket av det icke barnvänliga borta ... till skillnad från ex fredriksdal och dalhem !

Maria park, pålsjö, laröd , hittarp domsten och ramlösa är ju lite mer ytterområden till helsingborg så om man trivs att bo utanför "staden" så är ju de självklart de bästa alternativen !

Inne i staden skulle jag iallafall säga husensjö, rosengården , wilson park... mycket lekplatser och grönområden som sköts väldigt bra! Även cykelvägar och liknande utan att behöva korsa vägar när man ska mellan de tre stadsdelarna, så det blir som ett enda stort område. Vet man inte var gränserna går så vet man inte ens att det är  olika stadsdelar.  Lummigt och mysigt! 
    Skulle nog kunna lägga till sofieberg där också.

• decemberlycka

Vill man förresten bo lite utanför helsingborg så glömde jag totalt rekommendera rydebäck! småbarnsfamiljernas bästa val skulle jag nog säga! egen strand, bra förbindelse med buss in till centrum och cykelväg ända från rydebäck in till staden längd hela kusten, förbi Råå.
    Lugnt och bra område, inget bråk, inga gäng eller kriminalitet. Så överväger man ramlösa och alla de övriga som nämndes tidigare ( som ligger lite untanför centrum) så är rydebäck absolut bäst av dessa !
    Inga studenter eller yngre festprissar som precis flyttat hemifrån eller liknande utan i princip enbart barnfamiljer som vill ha nära in till staden men samtidigt leva ett lugnt familjeliv med " bykänsla".

Svar på tråden Vi flyttar, vart är det bra att bo i helsingborg?