Dalhem och drottninghög håller jag med om att man bör undvika men skulle nog inte säga rosengården dock, snarare fredriksdal hellre än rosengården. Fredriksdal gränsar till drottninghög så mycket av drottningshögs "bråk" ligger över fredriksdal också ...
Har bott i rosengården och jag tycker där är väldigt lugnt och mysigt, mycket småbarnsfamiljer där ! Dessutom i princip bara bostadsrätter istället för hyresrätter och det håller mycket av det icke barnvänliga borta ... till skillnad från ex fredriksdal och dalhem !
Maria park, pålsjö, laröd , hittarp domsten och ramlösa är ju lite mer ytterområden till helsingborg så om man trivs att bo utanför "staden" så är ju de självklart de bästa alternativen !
Inne i staden skulle jag iallafall säga husensjö, rosengården , wilson park... mycket lekplatser och grönområden som sköts väldigt bra! Även cykelvägar och liknande utan att behöva korsa vägar när man ska mellan de tre stadsdelarna, så det blir som ett enda stort område. Vet man inte var gränserna går så vet man inte ens att det är olika stadsdelar. Lummigt och mysigt!
Skulle nog kunna lägga till sofieberg där också.