• Anonym (Pappa)

Vem ska stå för vad ekonomiskt?

Jag har lite frågor till er..

Jag har gemensam vårdnad om mina barn, bor 1.5h ifrån dom och jag är umgängesförälder. Barnen bor hos mamman eftersom vi ansåg vara det bästa med tanke på att deras dagis ligger där, annars skulle barnen vara hos mig med tanke på att barnen känner sig tryggare hos mig och inte mår så jättebra av att mamman skriker på dom och inte orkar med dom hela tiden..

Jag ska hämta och lämna barnen till dagis varje gång jag ska träffa barnen. Eftersom det är jag som får åka varje gång, vem ska stå för hämtning och lämning som jag ska göra?

Vem ska stå för blöjor? (varit mycket strul kring det)

• Svar på tråden Vem ska stå för vad ekonomiskt?
  • Anonym

Det beror på hur ofta du har dom per dygn per månad....och om du betalar fullt underhåll....

• jimbo

Varför tar du inte barnen hos dig o mamman blir umgänge om dom mår dåligt av att vara hos mamman ? Dagis går ju att byta ?

• Anonym (Pappa)
    jimbo skrev 2012-10-26 19:39:37 följande:
    Varför tar du inte barnen hos dig o mamman blir umgänge om dom mår dåligt av att vara hos mamman ? Dagis går ju att byta ?
    Jag vill inte ta ifrån barnen deras dagis.. Dom har ju en trygghet där med sina vänner och fröknar.. Jag tror att dom skulle sakna dom och jag vill inte slita ifrån dom det.

Tro mig, jag önskar att jag fick vara med dom varje dag. Det gör verkligen ont över att höra min femåring säga att jag ska hämta henne idag fast än hon vet att det inte kommer gå..

Dom har ju sina kompisar, sina rum och allt hos mamman och jag vill helt enkelt inte bryta deras rutiner..
  • Anonym
    jimbo skrev 2012-10-26 19:39:37 följande:
  • Anonym
    Anonym (Pappa) skrev 2012-10-26 19:43:34 följande:
    Jag vill inte ta ifrån barnen deras dagis.. Dom har ju en trygghet där med sina vänner och fröknar.. Jag tror att dom skulle sakna dom och jag vill inte slita ifrån dom det.

Tro mig, jag önskar att jag fick vara med dom varje dag. Det gör verkligen ont över att höra min femåring säga att jag ska hämta henne idag fast än hon vet att det inte kommer gå..

Dom har ju sina kompisar, sina rum och allt hos mamman och jag vill helt enkelt inte bryta deras rutiner..
    Menar du på fullaste allvar att det är bättre....?? Då behöver du läsa lite psykologi! För de kan bli minst lika trygg på ett nytt dagis med dig!

TA DITT ANSVAR, i synnerhet när du vet  hur mamman är!! Annars kommer barnen hata dig som vuxen när de förstår att du har vetat hur de har haft det och du valde att inte göra nåt för dagiset.....JISSES! 
  • Jojile

Först och främst, du bör ta över boendet du vet att mamman inte är optimal. Det finns inga ursäkter.

Till din fråga i Ts, jag har för mig att man ska dela på kostnaden utefter förmåga om avståndet är mer än 10 mil.

Men jag kan ha helt fel.

Blöjor ska du stå för.

• Tom Araya
    Anonym (Pappa) skrev 2012-10-26 19:43:34 följande:
    Detta är ett mycket litet problem i förhållande till missförhållanden hemma.
    De på dagis är ingen homogen grupp, barn och pedagoger kommer och går medan föräldrar består.
    Dessutom anpassar sig barn snabbt och tar till sig nya miljöer, situationer och människor relativt lätt.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym skrev 2012-10-26 19:46:31 följande:
    Menar du på fullaste allvar att det är bättre....?? Då behöver du läsa lite psykologi! För de kan bli minst lika trygg på ett nytt dagis med dig!

TA DITT ANSVAR, i synnerhet när du vet  hur mamman är!! Annars kommer barnen hata dig som vuxen när de förstår att du har vetat hur de har haft det och du valde att inte göra nåt för dagiset.....JISSES! 
    Men kära du.. Det är betydligt större än så.

För det första så gillar mamman att ha barnen för att det är det enda sättet hon kan nå min ömma punkt, enda sättet hon kan på något vis såra mig eller ta kontroll över mig. Det är så hon helt enkelt har sin makt, via barnen.

Jag har fått höra det ena och det andra, att hon är trött på att vara mamma, att hon är deprimerad och att hon vill att barnen ska bo hos mig istället .. Hon skriker på barnen hela tiden varje dag.. Hotar med att jag inte får träffa barnen någonsin om jag inte gör som hon vill.. Hon skriker till och med på mig och alla omkring henne. Men detta ändras fort då hon använder barnen för att få som hon vill massa gånger..

Hon skulle aldrig i livet låta barnen bo hos mig just för att hon då förlorar sin kontroll och makt, det skulle bara sluta i en vårdnadstvist hos tingsrätten och det kan jag helt enkelt inte genomföra just nu..
  • Anonym
    Anonym (Pappa) skrev 2012-10-26 19:56:14 följande:

För det första så gillar mamman att ha barnen för att det är det enda sättet hon kan nå min ömma punkt, enda sättet hon kan på något vis såra mig eller ta kontroll över mig. Det är så hon helt enkelt har sin makt, via barnen.

Jag har fått höra det ena och det andra, att hon är trött på att vara mamma, att hon är deprimerad och att hon vill att barnen ska bo hos mig istället .. Hon skriker på barnen hela tiden varje dag.. Hotar med att jag inte får träffa barnen någonsin om jag inte gör som hon vill.. Hon skriker till och med på mig och alla omkring henne. Men detta ändras fort då hon använder barnen för att få som hon vill massa gånger..

Hon skulle aldrig i livet låta barnen bo hos mig just för att hon då förlorar sin kontroll och makt, det skulle bara sluta i en vårdnadstvist hos tingsrätten och det kan jag helt enkelt inte genomföra just nu..

Av vilken anledning kan du inte genomföra en vårdnadstvist?? Vad är viktigare än dina barn??
  • Tom Araya

Jag tycker det bara låter som ursäkter för dig att inte ta ditt ansvar.

Det finns inget i detta som talar för att du inte kan få gemensam vårdnad och det huvudsakliga boendet.

Men om det är för jobbigt för dig att genomföra för ditt barns skull så kanske det är bäst att fortsätta låta det vara som det är.
  • Smecker

1: Spela in samtalen med din mobil.

2: Gå igenom en vårdnadstvist, använd samtalen som bevis.
    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym

Anmäl barnens situation till soc så de får göra en hemutredning, sedan säger du att du vill ha boendet....

• Barbamamah
    Tom Araya skrev 2012-10-26 19:55:25 följande:
    Detta är ett mycket litet problem i förhållande till missförhållanden hemma. De på dagis är ingen homogen grupp, barn och pedagoger kommer och går medan föräldrar består. Dessutom anpassar sig barn snabbt och tar till sig nya miljöer, situationer och människor relativt lätt.

• FrökenKanSjälv

TS, varför har du flyttat så långt bort från dina barn? Flytta tillbaka till ett rimligt avstånd från deras förskola och börja sedan utöka umgänget.

Det är ingen idé att stämma mamman på boendet så länge du bor så långt bort, det allra vanligaste är att Tingsrätten dömer boendet till den förälder som bor kvar på ursprungsorten. Sedan har du heller inget konkret att komma med. Att mamman skriker åt barnen kommer de inte att bry sig om, alla föräldrar skriker åt sina barn ibland. Du riskerar bara att domstolen ser det som att du är ute efter att snacka skit om mamman.

När det gäller kostnader så är det du som ska stå för både mat och blöjor som går åt hemma hos dig. Reskostnaden ska ni dela på om avståndet är över 10 mil enkel väg, MEN du kan inte tvinga mamman att betala dig utan att stämma henne i Tingsrätten.

• Anonym (Pappa)
    FrökenKanSjälv skrev 2012-10-27 13:24:15 följande:
    TS, varför har du flyttat så långt bort från dina barn? Flytta tillbaka till ett rimligt avstånd från deras förskola och börja sedan utöka umgänget.

Det är ingen idé att stämma mamman på boendet så länge du bor så långt bort, det allra vanligaste är att Tingsrätten dömer boendet till den förälder som bor kvar på ursprungsorten. Sedan har du heller inget konkret att komma med. Att mamman skriker åt barnen kommer de inte att bry sig om, alla föräldrar skriker åt sina barn ibland. Du riskerar bara att domstolen ser det som att du är ute efter att snacka skit om mamman.

När det gäller kostnader så är det du som ska stå för både mat och blöjor som går åt hemma hos dig. Reskostnaden ska ni dela på om avståndet är över 10 mil enkel väg, MEN du kan inte tvinga mamman att betala dig utan att stämma henne i Tingsrätten.
    Jag har inte valt att flytta så långt från mina barn

Mamman som har barnen är väl en typisk svensson förälder - ger barnen falukorv o köttbullar för att hon inte pallar göra mat, tycker sallad är ''kaninmat'', slösar barnbidraget på att festa och köpa dyra kläder och dator på 15 000 på sig själv medans barnen går med sina två års gamla kläder med hål i som en ihålig ost.

Oftast drar hon hem olika pojkvänner som barnen hinner prata om, sedan drar hon hem en annan och barnen tar alltid upp detta med mig trots att barnen är små på 5 år. Hon flyttar alltid ihop med en ny kille och just nu valde hon att jag inte får träffa mina barn på ett halvår medans ännu en ny kille flyttade in hos henne.

Men jag antar att detta är normalt.
  • FrökenKanSjälv

Du skriver själv i trådstarten att du bor 1.5h från barnen och att barnen bor hos mamman för att de har sin förskola där. Det tolkar jag som att du har flyttat bort från den ort där förskolan ligger.

Det enda relevanta i dina argument är att du inte fått träffa barnen på länge. Men om du hämtar via förskolan så är det väl bara att åka dit på din hämtningsdag. Att barnen får vanlig mat och att mamman har nya pojkvänner är inget som gör henne till en dålig förälder i lagens ögon.

• Anonym (Pappa)
    FrökenKanSjälv skrev 2012-10-27 13:44:22 följande:
    Du skriver själv i trådstarten att du bor 1.5h från barnen och att barnen bor hos mamman för att de har sin förskola där. Det tolkar jag som att du har flyttat bort från den ort där förskolan ligger.

Det enda relevanta i dina argument är att du inte fått träffa barnen på länge. Men om du hämtar via förskolan så är det väl bara att åka dit på din hämtningsdag. Att barnen får vanlig mat och att mamman har nya pojkvänner är inget som gör henne till en dålig förälder i lagens ögon.
    Ja jag bor 1.5h från barnen för att jag inte hade något val, det var min lägenhet som mamman lurade mig på annars skulle hon åkt ut med huvudet före.

Hon är en dålig förälder för att hon alltid måste hota med barnen och att dom inte fått träffa mig på 6 månader. Barnen har rätt till sina föräldrar, jag har ingen rätt till barnen och inte mamman heller. Det är tvärt om.
  • Anonym
    Anonym (Pappa) skrev 2012-10-27 13:48:33 följande:
    Ja jag bor 1.5h från barnen för att jag inte hade något val, det var min lägenhet som mamman lurade mig på annars skulle hon åkt ut med huvudet före.

Hon är en dålig förälder för att hon alltid måste hota med barnen och att dom inte fått träffa mig på 6 månader. Barnen har rätt till sina föräldrar, jag har ingen rätt till barnen och inte mamman heller. Det är tvärt om.

Vilken ynkrygg du är... du kommer bara med en massa undanflykter.. hoppas dina barn ser verkligheten sedan när de växer upp och ber dig fara åt h-e... det ahde jag gjort om du var min pappa....
  • Anonym (my god)

skärp till dig!!
    ALLT är mammans fel. t o m lägenheten du bor i!!
    OM det var sant att mamman beter sig så som du säger så hade du illa kvickt sett till att barnen inte fick ha sitt boende där det är jag säker på. Det du är ute efter är att jävlas och kasta skit på mamman! OM jag har fel så strunta i allt skit hon ögr och säger och stå upp för dina barn.

Du är väl inte omyndigförklarad??? hur fasen kan HON tvingat på dig en lägenhet 1.5 timme bort om du själv inte ville det. Då är du ju en mespropp! Skärp till dig och ta tag i ditt och barnens liv istället för att skylla allt på nån annan.

Jag har ett ex, barnen bor hos mig mest, och varannan helg hso exet. Han är fan och hans moster som ursäkt till varför han inte kan ha barnen mer . Han beter sig ungefär som du beskriver dina barns mamma! Finns inte en chans att jag skulle tillåta honom att ha barnen mer än han har även om han hade velat! BARNEN GÅR FÖRST och dina ursäkte är bara patetiska om jag ska säga vad jag tycker. Blir så arg att läsa om alla på fl som inte kämpar för sina barn och bara skyller allt på alla andra! 

• Anonym

blöjor är en förbrukningsvara och det betalar man var för sig. du betalar dom blöjorna barnen behöver hos dig och mamman hos sig.

sen läste jag bara en massa bortförklaringar och det orkar jag nog inte ens bemöta att besvara på. vet du att mamman mår dåligt och inte orkar ta barnen så ring soc, kräv boendet. 

Svar på tråden Vem ska stå för vad ekonomiskt?