• Anonym (orolig)

En flaska vin och sedan minnesluckor

Jag tror jag har ett problem. Eller vet att jag har det. Min pappa är alkoholist och min mamma dricker mycket på helgerna. Men det är väl inte riktigt det jag vill fråga om. Utan vill bara höra med er där ute om ni någonsin får minnesluckor när ni är ute på puben?

Mig tillhör det vanligheten och det spelar inte så stor roll om det är en flaska vin jag druckit, eller fyra öl. Jag verkar vara oerhört känslig och har flertalet gånger glömt bort människor jag träffat, konversationer jag haft. Men nu på sista tiden har jag även flera timmars blackout trots att mina vänner ger mig ledtrådar så fattar jag inte vad de pratar om. Tydligen borde jag sluta dricka men jag förstår inte varför jag som dricker lika mycket som min vän en kväll ute får minnesluckor av exakt samma mängd, eller till och med mindre, när hon inte får det. Är det helt enkelt så att vissa har lättare att få minnesluckor?

(och snälla ni inga spydiga komentarer tack,   jag vet att jag har ett problem och att jag inte borde dricka överhuvudtaget)

• Svar på tråden En flaska vin och sedan minnesluckor
  • Bonanza

Jag kan få minnesluckor (väldigt små) efter bara ett eller två glas vin medan kompisar inte får det alls. Självklart är det väldigt olika!

• Anonym (Äpple)

Efter en flaska vin eller fyra (stark-)öl får jag också minnesluckor. Därför ser jag till att inte dricka så mycket. Min pappa var alkoholist, något som satt sina spår hos mig. Spår på så sätt att jag verkligen inte vill bli som honom. Jag har även högre, rent fysisk tolerans mot alkohol - men jag begränsar mitt intag.

• Anonym (orolig)

Ok. Skönt att höra:) Vet kompisar som kan uttrycka sig "oj vad jag blev full igår" fast de kommer ihåg allt.

• lnflrmn

Minnesluckor är dock en varningssignal att din konsumtion är för hög.

• Anonym (!)

om jag drack en hel flaska vin vet jag inte vad som skulle hända för det har jag aldrig gjort! Kan nog tänka mig det skulle bli en del minnesluckor ja. Jag dricker på sin höjd 2 glas...kanske tre men då är jag berusad så det räcker sen. Du undrar om du är känslig, men du kanske helt enkelt inte ska dricka en hel flaska?

• jagäraf

En hel vin flaska?! Då får jag inte bara minnesluckor utan massor med andra problem . En halv räcker bra för att åtminstone jag ska bli bra lullig och glömsk!

• Anonym

Jag har aldrig fått en minneslucka när jag druckigt. Dricker ifs inte så ofta heller typ en gång i kvartalet eller liknande. Jag kan faktiskt inte tycka att en flaska vin är så mycket om man är ute på party det är ju inte mer än ca 3 glas (7dl i en flaska och ett glas rymmer ca 2dl)

• Anonym (aldrig)

Du äter inga mediciner eller äter dåligt när du dricker?  . Mitt problem är väl nästan (tyvärr) det omvända tål hur mycket som helst känner mig möjligtvis lite dåsig på en flaska vin medan min sambo som är dubbelt så stor som jag blir berusad. Kan lätt sätta i mig 2 liter vin på en kväll och jag minns allt, som tur är dricker jag inte så ofta för mina baksmällor är inte roliga. 

• Takex

Jag skulle inte ens vara vid medvetande efter en flaska vin!

• Dr Mupp

Efter en flaska vin skulle jag vara helt borta så jag skulle inte dricka så mycket. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Jag också)

Ja, efter den mängden får jag också minnesluckor. Det är läskigt, och jag brukar därför försöka hålla igen så att jag inte hamnar där. Det konstiga är dock, att någon gång när jag har suttit på nätet när jag har varit berusad, och jag inte kan komma ihåg vad jag har skrivit, så har jag fått panik. Men när jag har sökt på mitt nick och kollat, så har jag bara skrivit "vanliga" saker - mina vanliga åsikter - sådant som jag skulle kunna skriva även nykter. Fast jag inte minns att jag har skrivit det, alltså. Så jag verkar ha kontrollen kvar även under de timmar som jag efteråt inte kommer ihåg.

• Anonym (orolig)

Ok jag ser att det varierar väldigt. Vissa kan dricka en klunk och vara helt borta medans andra kan dricka två liter vin och inte få minnesluckor.

Jag tror inte att det har så mycket att göra med kroppsvikt för vissa. Såklart jag förstår att en hundra kilos man och jag tål olika. Men jag vet att när jag var liten så kunde jag se på pappa att han var onykter efter två folköl och han är inte en liten man. Jag är ganska disträ i när jag är nykter förvisso men hatar när jag suttit på en efterfest för att sedan åka in till stan på cykel, ställa den på ett ställe och när jag kommer ut hittar jag den inte. Vet inte hur många gånger jag fått gå och leta efter min cykel dagen efter och kan känna mig helt ok när jag lämnar den på stället. 

Anonym (Jag också) skrev 2012-10-27 05:17:44 följande:
    Ja, efter den mängden får jag också minnesluckor. Det är läskigt, och jag brukar därför försöka hålla igen så att jag inte hamnar där. Det konstiga är dock, att någon gång när jag har suttit på nätet när jag har varit berusad, och jag inte kan komma ihåg vad jag har skrivit, så har jag fått panik. Men när jag har sökt på mitt nick och kollat, så har jag bara skrivit "vanliga" saker - mina vanliga åsikter - sådant som jag skulle kunna skriva även nykter. Fast jag inte minns att jag har skrivit det, alltså. Så jag verkar ha kontrollen kvar även under de timmar som jag efteråt inte kommer ihåg.
    De flesta säger också till mig att jag ser helt normal ut och pratar vettigt och verkar inte så full som man borde vara för att få en minneslucka. Jag brukar ha väldig ångest dagen efter eftersom jag inte kommer ihåg. Man vill ju veta och ha klart för sig vad kvällen handlade om. Men jag brukar inte ha gjort dumma saker heller som mina vänninor berättar.

• Bonanza

Men hjälp, hur låg tolerans för alkohol har folk? När jag går ut och dansar dricker jag alltid en liter vin först, det är perfekt.

• mliten

Du kan nog vara känslig men de flesta skulle väl bli iaf lite dragna efter en flaska.
    Fyra öl är väl medelintaget på en lugnare utekväll.
    Själv har jag aldrig fått minnesluckor och det efter både en, två eller tre flaskor vin.

Svar på tråden En flaska vin och sedan minnesluckor