Har man rätt till att avboka in bokade tider som timvikare?
Hej!
Jobbar som timvikarie på två kommunala verksamheter i samma kommun. Har haft en del tider inbokade på båda ställena, speciellt ett där de har bokat in mig på tider långt fram, på andra stället har det vart trögare då de har haft vikariestopp. Nu har de dock lättat på stoppet, samtidigt har en av de anställda blivit sjukskriven och jag har fått dennes tider vecka för vecka. Det har gått bra att pussla ihop tiderna även om det vart stressigt och jobbigt när man har fem minuter på sig att skynda till nästa. Nu har jag fått reda på att denna person inte kommer tillbaka före jul, och arbetsplatsen, som är väldigt nöjda med mig, vill att jag ska fortsätta. Jag vill väldigt gärna det med, men har ju en heldel tider inbokade fram till jul på andra arbetsplatsen. Så nu till frågan, kan jag säga till den andra arbetsplatsen att jag fått ett långt vikariat på 100% och boka av de tider jag har där? eller måste jag jobba alla tider. Eller gäller det samma som om de vill boka om, att jag måste ta alla tider inom två veckor?
Känner mig dum som sagt ja till alla tider så långt fram, men man måste ju ta alla tider man kan få som vikarie.
Tacksam för alla svar!