Finns det någon här vars barn har haft ganglion?
Hur gick det? Gick det tillbaka av sig själv eller krävdes behandling?
Hur gick det? Gick det tillbaka av sig själv eller krävdes behandling?
Både mitt barn och jag själv. De gick inte tillbaks utan vi opererade bort dem på vårdcentralen när de störde och gjorde ont.
Jag fick ett i handleden när jag var ca 13 år. Det gick inte tillbaka av sig själv utan jag opererade bort det när jag var 25. Har även ett på foten som jag inte gjort något åt ännu. Tror inte att det kan gå bort av sig självt. Fick förklarat för mig att ett ganglion uppstår när en ledkapsel går sönder och läcker ledvätska och att denna ledvätska sedan kapslas in.
Min dotter är bara tre.. Men jo det kan gå tillbaka själv..
jag hade själv ett ganglion handleden när jag var liten men det försvan efter ca 10 år, så visst kan det försinna av sig själv!! jag fick höra att så länge man inte har ont så tar dm inte bort den, jag led ju aldrig av den!! men om din dotter klagar på att hon har ont så ska du kontaka sjukvården!
Fick en sådan på foten som gjorde ont, de skickade mig till ortopeden och jag fick köpa inlägg till skorna, den gör inte ont längre men den är ändå kvar.
Nej hon sa att det inte gör ontn, upptäckte det igårkväll.
Jag har en själv på handleden som återkommit ett par gånger. Jag har aldrig opererat den utan jag har helt enkelt tryckt bort den. Det gäller att pressa rakt på inkapslingen mot underliggande ben tills den spricker! Det gör inte ont att pressa bort den!
Nej hon sa att det inte gör ontn, upptäckte det igårkväll.
Hade/har ett på handleden som besvärade i tonåren, fick ta bort den samt få några behandlingar med kortisonsprutor och sen dess har den inte besvärat (även om den till viss del är kvar men inte lika mycket, den är mycket mindre än den var då). Risken är ju att de kommer tillbaka om man opererar bort dem.
Nu har jag en på foten som besvärar väldigt mycket och var hos ortopeden för några veckor sen. Han skickade en remiss till röntgen för han ville veta exakt hur den sitter och om det är något som går att operera. Väntar fortfarande tid till röntgen. Eftersom jag har bra erfarenhet av op + kortisonbehandling i handleden så är det det jag önskar att få på foten, för som det är nu behöver jag ta smärtstillande ganska ofta.
Och som nån annan skrev så gör de inget åt det om man inte besväras av det, just pga risken att det kommer tillbaka.
Min dotter hade en på handleden när hon va 1 1/2. Hon hade inte ont men den va hemskt stor. Är 2 nu o häromdagen när jag skulle titta va den helt borta :)