Hej hej!
Jag gick ner mina 12kg på 10-12v under våren 2011 och sen dess har jag legat kvar på samma vikt. Återinfört lite kolhydrater igen, främst i form av potatis och frukt. Men numera kan jag hantera det utan att vikten rusar. Älskar LCHF!
Jag är ingen frukostmänniska heller. Eller jo, jag måste ha i mig näringen för om jag inte äter så blir hela dagen knasig. Men jag är inte direkt sugen på frukost. Nu gör jag dock så att jag bakar LCHF-bröd en gång i veckan så att det alltid finns hemma. Då kan jag antingen äta frukost med familjen som vanligt eller så tar jag en proteindrink innan jag går hemifrån (proteinpulver med lägsta möjliga kolhydratinnehåll som jag blandar m 2,5dl vatten och 0,5dl grädde), och sedan äter jag min smörgås nån timme senare när jag kommer till jobbet. Jag har några recept som jag varierar men det här är favoriten http://miasnystart.blogspot.se/2012/08/frallor.html
Så frukost är oftast LCHF-fralla med smör, ost och skinka + en kopp the
Mellis brukar bli 1/2 avocado, 1/2 burk kesella m lite hallon, 1 proteindrink, ett par babybel, skinkrullar
Lunch är 9 dagar av 10 rester från gårdagens middag. Äter vi ute tar jag den rätt som verkar ha bästa proteinkällan, och sedan hoppar jag över kolhydraterna bara. Brukar även komplettera med typ oliver och sånt från salladsbuffén. Ibland om det serveras aioli, fetaoströra etc. så kan man be om lite extra.
Middag då!?
Jag lagar oftast maten och jag lagar inte annan mat till mig än vad resten av familjen äter. Däremot händer det ibland att jag kokar tillbehör såsom ris eller pasta som jag bara väljer att inte ta av. Igår hade sonen ätit hos en kompis så då blev det hittepå-mat. Jag kokade ett broccolihuvud och hettade upp en stekpanna. I pannan la jag fem-sex skivor pepparsalami som fick ligga där tills de blev lite knapriga. Sen hackade jag en tomat och lade i en skål, lade till hälften av broccolin. När salamin var klar klippte jag den i bitar och strödde över. När pannan ändå var varm stekte jag ett ägg. Det tog kanske 7 minuter totalt sett, men blev väldigt gott och mättande. Så särskilt avancerat behöver det inte bli. Utan det viktigaste är att man köper sig en schysst kokbok och byter ut livsmedlen i skafferiet hemma så att man alltid har ett basutbud att laborera med;.grönsaker som växer ovan jord, vitkål, broccoli, zucchini, lök, rysk yoghurt, grädde, keso, kesella, halloumi, fetaost, riven ost, babybel, brie, kött, fisk, kycklingfiléer, korv med hög fetthalt, bacon, nötter, fiberhusk, mandelmjöl, kokosmjölk, kokosfett, smör.
Andra rätter vi ofta lagar;
Korv stroganoff, brukar servera med blomkålsris eller så kokar jag vanligt ris fast jag själv väljer att äta mer grönsaker till.
Köttfärssås med zucchinitagliatelle.
Fetaostbiffar.
Fajitas eller tacos (fast jag tar inget bröd)
Lax i ugn med fetaost eller någon slags pesto. Serveras med kokt broccoli och sallad.
Hemgjorda "fiskpinnar" på torsk. Serveras med blomkålsmos och yoghurtsås (rysk yoghurt el. gräddfil med massor av persilja eller dill + citron)
Kycklingfilé panerad i ägg + riven ost blandat m lite parmesan. Stek i panna och baka färdigt i ugn.
Kycklingfile i ugn m pesto på. När halva tiden gått häller man över ett par dl grädde = kyckling och sås i ett.
Thai-kyckling av olika slag med lime, ingefära, sambal oelek, kokosmjölk, bambuskott, haricots verts mm.
Pastasås på strimlad kyckling el. bacon där jag brukar smula ner 1/2 boursin-ost för att få bra smak.
Under sommaren så grillar vi också mycket vilket är perfekt LCHF-mat. Kött, fisk, grönsaker, champinjoner fyllda med cantadou-ost mm.