• eddans mamma

Ni som tappar vikt med LCHF. Era dagsmenyer tack!

Många gånger har jag provat LCHF. Lika många gånger har jag älskat det och mått fantastiskt bra. Lika många gånger har jag stadigt gått upp ännu mer och varit tvungen att sluta.

Nu ger jag det en sista chans, men jag behöver hjälp! 

Ni som tappar i vikt, gärna mycket vikt, med hjälp av LCHF vad äter ni på dagarna? Och hur stora är portionerna?

Vore hemskt tacksam för lite hjälp!        

• Svar på tråden Ni som tappar vikt med LCHF. Era dagsmenyer tack!
  • Qliana

Kör lchf sedan en vecka och är nyfiken på er andra. Jag får se ev resultat i morgon.

• Louella

Jag gick på lchf när jag ville tappa gravidvikten, ca 8 kg. Nu äter jag lite mer kolhydrater, men när jag körde strikt lchf åt jag så här: Frukost - omelett på tre ägg med lite mjölk stekt i en klick smör, ca 10 gram. Kaffe med mjölk till. Lunch: 1!kycklingbröst med sallad och fransk dressing, lite blåbär efter. Mellis: kaffe och en näve nötter. Middag: lax med ugnsrostade grönsaker (squash, broccoli, paprika, rödlök) med olivolja ringlad över. Serveras med creme fraîche med pressad citron. En ruta 90% choklad efter.

• Athema

Jag äter ca 2-3 ggr om dagen

Första målet brukar jag äta när jag blir hungrig mellan 10-11 tiden och då äter jag antingen en omelett och en chirizo korv till. Eller 1-2 köttfärsbiffar med någon sås och någon grönsak. 1,5 laxbit med dillsås och rivna morötter osv osv. samma med middagen som brukar intas kring 5-7 tiden.

Blir jag hungrig någon gång under dagen eller tidigt på morgonen gör jag en blåbärs smootie av 1 halv avokado 1 dl rysk yoghurt eller kesella, 1-2 msk blåbär, lite ekologiskt vaniljpulvet och ett rått ägg ibland en skvätt vatten eller grädde för att det ska bli lite rinnigare.

Dricker ofta Té på kvällarna för att få i min cocosolja.

Sen är det ju individuellt för alla, hur många kolhydrater man tål eller behöver för att må bra osv. Jag har tidigare när jag hållt på med LCHF gått ner ca 0,5 - 1,5 kg i veckan. Nu har jag precis börjat om så vi får se om det håller sig som förut :) 

Lycka till :)       

• Athema
    Athema skrev 2012-11-05 13:42:37 följande:
    Jag äter ca 2-3 ggr om dagen

Första målet brukar jag äta när jag blir hungrig mellan 10-11 tiden och då äter jag antingen en omelett och en chirizo korv till. Eller 1-2 köttfärsbiffar med någon sås och någon grönsak. 1,5 laxbit med dillsås och rivna morötter osv osv. samma med middagen som brukar intas kring 5-7 tiden.

Blir jag hungrig någon gång under dagen eller tidigt på morgonen gör jag en blåbärs smootie av 1 halv avokado 1 dl rysk yoghurt eller kesella, 1-2 msk blåbär, lite ekologiskt vaniljpulvet och ett rått ägg ibland en skvätt vatten eller grädde för att det ska bli lite rinnigare.

Dricker ofta Té på kvällarna för att få i min cocosolja.

Sen är det ju individuellt för alla, hur många kolhydrater man tål eller behöver för att må bra osv. Jag har tidigare när jag hållt på med LCHF gått ner ca 0,5 - 1,5 kg i veckan. Nu har jag precis börjat om så vi får se om det håller sig som förut :) 

Lycka till :)       

Dricker för övrgit bara vatten till alla mål och mellan alla mål. Försöker undvika LCHF bakelser med sötningsmedel då det triggar igång mitt sötsug och får mig att stanna i vikt.
  • Zvartaliljan

Har gått ner 9kg på LCHF på 6 veckor. Kör rätt strikt, absolut ingen mjölk, inga rotfrukter, inga nötter, tomater m.m blir endast lite hallon ibland om suget tränger på. Ett exempel på en dagsmeny: Frukost: 1 avokado 1 kokt ägg En liten bit fetaost Lunch: Ca.100g lax ugnsstekt eller stekt i smör Tillbehör kan vara blomkålsmos eller smörstekt vitkål. Middag: En köttbit typ entrecote eller fläskkarre Smörstekta grönsaker typ brysselkål Bearnaisesås eller kryddsmör, så mycket som krävs för att bli mätt. Händer det att jag blir hungrig o behöver mellanmål (händer sällan) tar jag lite keso med lite grädde i o kanel på det.

• Tessa606

Jag har ätit LCHF sen i januari gått ner 26kg. Jag har varit ganska strikt...

Min svaga punkt är frukost, klarar inte stekt mat, för mycket fett eller något som tar lång tid så jag kokar 3 wienerkorvar varje morgon, inte det optimala men det funkar för mig. Till lunch blir det ofta vad som serveras på lunchställena runt om i stan, en panbiff med sås och grönsaker eller köttfärssås med pizzasallad, där har jag ju inte så mycket kontroll över kolhydrater, men även det har ju funkat för mig På kvällarna blir det antingen en köttbit med sallad o bea eller ett par kokta ägg med majonäs.
    Ibland äter jag nötter (macademia) eller någon ruta mörk choklad. Kan även äta en finncrisp någon gång ibland eller hallon med vispad grädde men inte så ofta

Ibörjan drack jag väldigt mycket pepsi max men det "får" jag bara på helgen nu, dricker vatten, ramlösa och någon kopp kaffe med grädde. På den här tiden har jag druckit alkohol vid två tillfällen och då har det blivit lite av varje      

• Gladskit

Hej hej!
    Jag gick ner mina 12kg på 10-12v under våren 2011 och sen dess har jag legat kvar på samma vikt. Återinfört lite kolhydrater igen, främst i form av potatis och frukt. Men numera kan jag hantera det utan att vikten rusar. Älskar LCHF!

Jag är ingen frukostmänniska heller. Eller jo, jag måste ha i mig näringen för om jag inte äter så blir hela dagen knasig. Men jag är inte direkt sugen på frukost. Nu gör jag dock så att jag bakar LCHF-bröd en gång i veckan så att det alltid finns hemma. Då kan jag antingen äta frukost med familjen som vanligt eller så tar jag en proteindrink innan jag går hemifrån (proteinpulver med lägsta möjliga kolhydratinnehåll som jag blandar m 2,5dl vatten och 0,5dl grädde), och sedan äter jag min smörgås nån timme senare när jag kommer till jobbet. Jag har några recept som jag varierar men det här är favoriten http://miasnystart.blogspot.se/2012/08/frallor.html

frukost är oftast LCHF-fralla med smör, ost och skinka + en kopp the

Mellis brukar bli 1/2 avocado, 1/2 burk kesella m lite hallon, 1 proteindrink, ett par babybel, skinkrullar

Lunch är 9 dagar av 10 rester från gårdagens middag. Äter vi ute tar jag den rätt som verkar ha bästa proteinkällan, och sedan hoppar jag över kolhydraterna bara. Brukar även komplettera med typ oliver och sånt från salladsbuffén. Ibland om det serveras aioli, fetaoströra etc. så kan man be om lite extra.   

Middag då!?
    Jag lagar oftast maten och jag lagar inte annan mat till mig än vad resten av familjen äter. Däremot händer det ibland att jag kokar tillbehör såsom ris eller pasta som jag bara väljer att inte ta av. Igår hade sonen ätit hos en kompis så då blev det hittepå-mat. Jag kokade ett broccolihuvud och hettade upp en stekpanna. I pannan la jag fem-sex skivor pepparsalami som fick ligga där tills de blev lite knapriga. Sen hackade jag en tomat och lade i en skål, lade till hälften av broccolin. När salamin var klar klippte jag den i bitar och strödde över. När pannan ändå var varm stekte jag ett ägg. Det tog kanske 7 minuter totalt sett, men blev väldigt gott och mättande. Så särskilt avancerat behöver det inte bli. Utan det viktigaste är att man köper sig en schysst kokbok och byter ut livsmedlen i skafferiet hemma så att man alltid har ett basutbud att laborera med;.grönsaker som växer ovan jord, vitkål, broccoli, zucchini, lök, rysk yoghurt, grädde, keso, kesella, halloumi, fetaost, riven ost, babybel, brie, kött, fisk, kycklingfiléer, korv med hög fetthalt, bacon, nötter, fiberhusk, mandelmjöl, kokosmjölk, kokosfett, smör.    

Andra rätter vi ofta lagar;
    Korv stroganoff, brukar servera med blomkålsris eller så kokar jag vanligt ris fast jag själv väljer att äta mer grönsaker till.
    Köttfärssås med zucchinitagliatelle.    
    Fetaostbiffar. 
    Fajitas eller tacos (fast jag tar inget bröd)
    Lax i ugn med fetaost eller någon slags pesto. Serveras med kokt broccoli och sallad.
    Hemgjorda "fiskpinnar" på torsk. Serveras med blomkålsmos och yoghurtsås (rysk yoghurt el. gräddfil med massor av persilja eller dill + citron)
    Kycklingfilé panerad i ägg + riven ost blandat m lite parmesan. Stek i panna och baka färdigt i ugn.
    Kycklingfile i ugn m pesto på. När halva tiden gått häller man över ett par dl grädde = kyckling och sås i ett.
    Thai-kyckling av olika slag med lime, ingefära, sambal oelek, kokosmjölk, bambuskott, haricots verts mm.
    Pastasås på strimlad kyckling el. bacon där jag brukar smula ner 1/2 boursin-ost för att få bra smak. 

Under sommaren  så grillar vi också mycket vilket är perfekt LCHF-mat. Kött, fisk, grönsaker, champinjoner fyllda med cantadou-ost mm.

Svar på tråden Ni som tappar vikt med LCHF. Era dagsmenyer tack!