• Längtanefterlilladig

Har fått bekräftat

I torsdags gjorde jag en titthålsoperation på Carlanderska sjukhuset i Göteborg. Där fick jag bekräftat mina misstankar. Jag har endometrios. Läkaren som opererade mig kom efter operationen och sa att jag hade härdar av endometrios på äggledarna, äggstockarna, urinblåsan & bakom livmodern. Hon brände bort det som fanns bakom livmodern. Det andra kunde hon inte ta bort. Jag hade "lite till måttliga" förändringar. Jag hade inga sammanväxtningar. Hon sa att för övrigt såg allt väldigt bra ut & jag hade fint flöde i äggledarna Detta ska inte påverka mina chanser att få barn. Jag har fått två tidiga missfall januari & mars 2012. Jag & min man har försökt få barn länge & går på barnlöshetsutredning. Därav denna operation. Läkaren menar på att eftersom jag kunnat bli med barn så kommer jag kunna bli det igen. Är det någon som har samma som jag & som fått barn eller är gravid nu som vill berätta? Jag är inte berättigad IVF ännu vad jag förstår. Jag är 28 år & min man är 30 år. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Har fått bekräftat
  • E Maria

En vän har endometrios. Vet inte hur mycket o så, men hon mådde så dåligt o hade jätteont vid varje mens sen hon tog ut spiralen, så dom skulle få hjälp om dom inte lyckades själva inom ett halvår.. Men efter 2 tidiga missfall så stannade det kvar och blev en frisk liten pojke.. :)

• Orkide

Jag fick en pojke och jag har endometrios. Stod i kö för IVF men tack vare munkpepppar så blev jag gravid i alla fall.. Går dock inte så bra med syskonförsök så det blir väll IVF :(

• Orkide

Jag tror jag har måttlig till lätt endo. Men jag ska till gyn i mitten på november för att få reda på mer om min endo.

Munkpeppar, Agnus castus i tedroppar, försenade min ÄL och den enda gången blev jag gravid. Nu hat
    Munkpepparn inte hjälp mig så då ska jag prova progesterall. Provar gärna hälsopreparat innan jag hostar upp 50 000 för IVF :)

• Gaaaa

Frågan är inte om man har lätt, måttlig eller mycket utan hur stora problem man har..

Jag har också endo lätt enligt läkarna, men sådana problem jag haft.. 3 veckor av 4 så hade jag rinnande nummer två. kunde inte behålla någonting, vansinnigt ont hade jag också. och läkarna bara körde på med IVF.

Det visade sig att jag hade bakterier i hela buken. hur j******k dumma kan man vara?? Självklart så fastnade inget där inne..
    Efter 6 månaders behandling så blev jag faktiskt gravid men tidigt MF.
    Det har nu i efterhand så visade det sig också att jag hypotyreos. problem med sköldkörteln. Och med levaxin mot det så har min endo nästan försvunnit helt jag har inga barn ännu men tiden får utvisa..

• NY I GBG

Hej! Jag hoppar in här med några frågor. Min sambo och jag har gjort tre IVF och en ÄD utomlands. Ingen graviditet. De vet inte varför. Troligtvis dåliga ägg, men då borde ÄD ha hjälpt. Under ett IVF försök visade det sig dock att jag har endo eftersom en "chokladsysta" kom ut. Jag har också alltid haft oerhörda menssmärtor. Så jag har endo. Men var och hur mycket är det ingen som vet. Dock är det så att de vägrar utreda detta. Dvs Sahlgrenska vill inte kolla upp detta, för de påstår att man inte kan åtgärda endo ur fertilitetssynpunkt. Men hur kommer det sig at så många andra får behandling mot endo i samband med tex IVF? Det jag undrar är om ni vet något om huruvida det är värt att kolla upp/behandla endo för att underlätta att bli gravid (via ÄD)? Har ni några tips om hur jag kluckas få en remiss på lapraskopi eller hysteroskopi? Stort tack på förhand från vilsen kämpe

• Längtanefterlilladig
    NY I GBG skrev 2012-11-27 20:13:56 följande:
    Hej! Jag hoppar in här med några frågor. Min sambo och jag har gjort tre IVF och en ÄD utomlands. Ingen graviditet. De vet inte varför. Troligtvis dåliga ägg, men då borde ÄD ha hjälpt. Under ett IVF försök visade det sig dock att jag har endo eftersom en "chokladsysta" kom ut. Jag har också alltid haft oerhörda menssmärtor. Så jag har endo. Men var och hur mycket är det ingen som vet. Dock är det så att de vägrar utreda detta. Dvs Sahlgrenska vill inte kolla upp detta, för de påstår att man inte kan åtgärda endo ur fertilitetssynpunkt. Men hur kommer det sig at så många andra får behandling mot endo i samband med tex IVF? Det jag undrar är om ni vet något om huruvida det är värt att kolla upp/behandla endo för att underlätta att bli gravid (via ÄD)? Har ni några tips om hur jag kluckas få en remiss på lapraskopi eller hysteroskopi? Stort tack på förhand från vilsen kämpe

Hej! Jag går hos en gynekolog som bland annat jobbar med barnlöshet. Men inte bara. Jag har berättat för honom sedan jag började gå där 2010 att jag har symtom på endometrios. Men det var först i somras som han tog mig på allvar & skickade iväg en remiss. Sedan opererades jag i oktober 2012. Jag TROR att operation kan hjälpa om man t.ex har sammanväxtningar eller cystor. Men de gör väl egentligen operationen mest för att se om man har endometrios eller inte. Min gynekolog påstår & jag har även läst att man kan ha lättare att bli gravid inom ett år efter en operation. Men jag är absolut ingen expert och jag vet inte. Men du borde kunna gå till en gynekolog & förklara dina symtom. Gå in på endometriosföreningen och läs. Där finns ett formulär du kan fylla i & lämna till din läkare. Jag opererades på Carlanderska sjukhuset i Göteborg hos doktor Saskia Eklind. Jag tipsar om henne. Hon verkar kunnig. Lycka till. Kram
  • NY I GBG

Hej längtan! Tack för svar. Jag har tagit kontakt med Carlanderska så vi får se vad som händer.

Svar på tråden Har fått bekräftat