• Anonym

Snälla, om du har några råd, tips, föreslag

Hej Jag är en utlänning som behöver lite hjälp här som ni svenskar vet mycket bättre. Jag vet inte hur man startar det jag vet bara att jag känner så sjukt i magen och smärta i huvudet hela tiden. Jag och min sambo var tillsammans i 8 år. Vi har en son som fyller ett på bara några dagar. Vi bestämde oss för att separera i augusti när han kom hem till mig och sa att han hade lagt sin profil på internet dating och att han ville att det skulle vara slut mellan oss. Han knuffade mig mycket att flytta ut från sin lägenhet som ligger i centrala Stockholm. Jag var tvungen att köpa en annan lägenhet i Södertälje där jag arbetar. Tanken var också att genom att leva i Södertälje, kommer jag nära till allt, dagis, BVC, Vårdcentral, och mitt arbete. Lägenheten jag har i Södertälje är mycket trevligare och större än den han har i staden, bara 39 kvm. Jag tog för givet att jag kommer att ha min son med mig i Södertälje och vi aldrig diskuterade frågan förrän nu när jag ska flytta. Vi har gemensam vårdnad, så jag antar att han visste om detta, men han har aldrig sagt något. Just nu alla 3 av oss skriven i hans addressen. Jag har mamaledig 1 år nu och han kommer att starta sin föräldraledighet när min son blir 1 år gammal som är i ett par dagar. Jag har bett honom att ge tillåtelse för att flytta min son till Södertälje med mig och han vägrade. Han sade Stockholm-Kungsholmen har bättre skolor än i Södertälje. Men jag vet att han har sina egna skäl bakom det, vill han att hålla min son med honom. Och han vill att vi ska gå halv halv, en vecka vardera och dela alla helgdagar. Jag sa att jag kan tänka att om han får leva med mig, gå till skolan här i Södertälje och låta mig ta hand av honom. Han sa nej. Vi har varit Familjerätten utan uppnått resultat. Nu har jag inget annat val än att gå till domstol och jag sa till min sambo Jag kommer inte flytta ut förrän frågan är löst. Mina frågor är 1. Hur lång tid brukar det ta att domstolen meddelar ett priliminary decision_ 2. Vad är chansen jag kommer att vinna i domstol? För mig som mamma, att ha honom i min mage under 9 månader, amning honom 8 månader, stanna hemma i 1 år med varje bit av vård av honom, då precis efter 1 år, bara för att jag separera från sin far, jag måste lämna min son till honom låter oacceptabelt för mig. Min utländska sinne kan inte förstå detta om det händer. 3. Hur är det med domstolen? Alla säger stabilitet och continutity är viktigt. Men jag har inget annat val än att flytta eftersom det är hans lägenhet och han ville att jag skulle flytta. När det gäller Kungsholmen har bättre skolor än Södertälje, är detta en mycket stor viktig faktor? Hur mycket vikt kan detta vara? 4.Han kommer att börja sin föräldraledighet precis nu. Är det en riktigt dålig timing för mig? Jag känner nästan att jag luras. 5. Vi har båda jobb och hans far har en ny kvinna redan. Så han tillbringar mycket mer tid med henne. Jag kan tänka mig att han inte kommer att stanna i sin 39 kvm lägenhet för länge på grund av att han aktivt försöker bygga upp nya relationer och familj. Så han kommer att flytta ganska snart antar jag. För mig, kunde jag leva permenantly i Södertälje i många många år. Skulle det vara något argument? Jag är så orolig till döds och sjuka att magen bara för att tänka på detta. Jag känner verkligen hjälplös också som en ensamstående mamma med ingen annan familj här i Sverige. Söker advokat hjälp är verkligen mycket pengar som jag inte kunde verkligen råd och skulle hellre spendera dem på min son. Det är därför jag ber om hjälp här i detta forum. Snälla, om du har några råd, tips, föreslag, låt mig veta. Tack så mycket på förhand!

• Svar på tråden Snälla, om du har några råd, tips, föreslag
  • Anonym

Om du flyttar och lämnar barnet hos honom har du liten chans att få boendet sen. Det låter verkligen som en knepig sits. Var bostaden hans sen tidigare när ni flyttade in?

Svar på tråden Snälla, om du har några råd, tips, föreslag