• Anonym (:-()

Snart flyttar jag härifrån :-(

Jag blir snart galen. Min sambo har en dotter på 19 år, som gick ut gymnasiet i våras. Hon gör ingenting! Hon har inte fått något jobb (har inte sökt så många heller) och hon vill inte gå på högskola.
    Jag är trött på att försörja en vuxen människa som går hemma och fortfarande tror att hon är ett barn. Hon gör nästan ingenting hemma, ligger hemma i soffan hela dagarna och tittar på TV.

Vi kan ju inte slänga ut henne, hon är ju min sambos dottern, men det tär så fruktansvärt på hela familjen att hon bara går hemma och inte gör något, inte hjälper till, ingenting. När vi tar upp det med henne så blir hon bara sur/ledsen och säger att vi inte kräver samma sak av hennes syskon (vilket beror på att hennes syskon är 14 och 7 år och går i skolan).

Jag orkar snart inte längre, utan jag kommer att flytta härifrån, för jag orkar inte ha en vuxen människa i mitt hem som jag måste bidra till att försörja och inte gör ett sk*t för att hjälpa till.

• Svar på tråden Snart flyttar jag härifrån :-(
  • Anonym

Jag förstår dig. Varför kräver inte hennes pappa att hon gör någonting? Ett krav borde ju vara att hon hjälper till hemma. Plus att hon aktivt söker jobb. Och så länge hon söker kan hon ju jobba frivilligt någonstans? Ingen mår ju bra av att ligga hemma i soffan och dega dagarna igenom. Det tar ju på hennes självkänsla och det blir en ond spiral. Nej hon måste aktiveras och din sambo måste visa henne at detta inte är ok.

• Ess

Se henne som en rumskompis eller inneboende, från och med nu så får hon sköta sig själv vad dig anbelangar. Gör hon inte mat så får hon gå hungrig tills pappa kommer hem och kanske förbarmar sig över henne.
    Hon kan be dig om en tjänst, men det finns ingen garanti att du ställer upp. Får du inget igen så säger du konsekvent nej.

När min mans tonåringar skulle va hemma hos mig så ställde jag kravet att dom fick sköta sig själva och inte ligga som last på mig, vilket min man tyckte var ok och sade till dem. Första dagen slöade dom och gjorde inte mat, varpå min man flög i luften och gav dem en blåsning ang att han inte hade lust att komma hem från jobbet och ställa sig och laga mat åt dem, då dom var fullt kapabla att göra det själva. Efter det så funkade det bra.

• Ess

Jag tycker inte du ska splittra familjen pga en vuxen människa, sätt lite fart på henne så flyttar hon snart.

Min sambo är lika förtvivlad som jag, men han kan ju inte slänga ut henne iom att det är hans dotter.
    Vi har ställt krav på att hon ska hjälpa till hemma, det funkar en dag eller två sedan är det samma igen. Man måste tjata sig blå i ansiktet för att hon ska göra någonting, och det blir så otrevligt hemma varje dag.
    Vi kommer hem, upptäcker att hon inte har gjort något av det vi kommit överens om, det ser skit ut på hennes rum, det är disk överallt, köket ser ut som ett slagfält etc. Jag orkar snart inte längre.
    Frågan är hur vi ska tvinga henne att göra något...det verkar inte gå. Jag blir galen.

Ess: Så du menar att hon ska laga sin egen mat? Att vi inte ska äta tillsammans. Det är klart vi kan göra så, men då äter hon bara mackor och te...

Och nej, jag vill inte flytta heller, men jag känner att jag inte orkar så länge till, att det bara blir tråkigheter. Känner mig som häxan surtant i och med att jag bara gnäller och är arg på henne, det är aldrig positivt. Vill inte att det ska vara så.
    Dessutom är jag sur på min sambo för att han inte lyckas med henne, grälen kommer mer frekvent och jag säger saker till honom som jag inte riktigt menar i och med att jag är så frustrerad av hans dotters beteende.
    Jag lägger ner ganska mycket pengar på vårt boende, mat och kläder så jag känner att det minsta hon kan ge tillbaka är att i alla fall se till att det ser OK ut hemma när vi kommer hem från jobbet (dvs hålla rent efter sig själv, jag städar alltid av innan jag går och lägger mig och det ser hyfsat fint ut i köket när vi ätit frukost). Att hon tex skulle kunna laga middag till familjen vore en dröm.

• Almare

Äsch, köp papperstallrikar, plastglas och plastbestick för att ha i nödfall. Sen säger ni åt henne att det är hennes ansvar att ta hand om all disk som står framme när ni lämnar huset fram till middagen. Plus att hennes egen tvätt är hennes eget ansvar. När ni kommer hem samlar ni ihop all disk som står framme, all tvätt och skrapar ihop allt skräp hon lämnat efter sig och så dumpar ni rubbet i hennes säng. Plasttallrikarna använder ni andra tills hon fattat galoppen. Det borde ta en dag eller två.

• Ess

Klart ni kan be henne flytta eftersom hon inte bidrar med något utan enbart ligger till last.

Men som första steg, sluta upp att göra saker för henne tex skjuts och andra tjänster. Berätta samtidigt varför ni säger nej.
    Det hade kanske varit lättare om du varit ensam med henne ett par veckor.
    Min mans barn hade ju inte den relationen till mig där dom vågade säga vad som helst, dessutom så hade jag bara ryckt på axlarna och skitit totalt i om dom inte ätit på tre dagar utav egen lathet. Som förälder så har man nog svårare (vissa i alla fall) att bara rycka på axlarna och strunta i vilket, sån är alltid lättare för en utomstående.

• Anonym (Deprimerad?)

Mår tjejen verkligen bra? Hon kan inte vara deprimerad? 

• Anonym
    Anonym (Deprimerad?) skrev 2012-10-27 19:45:21 följande:
    Mår tjejen verkligen bra? Hon kan inte vara deprimerad? 
    Vem skulle inte bli deprimerad av att bara ligga i soffan och se på tv? Just därför måste hon aktiveras på flera sätt.
Svar på tråden Snart flyttar jag härifrån :-(