• Anonym (mamman)

Kräktes en gång idag, inga mer syntom. Dagis på måndag?

Dottern kräktes idag efter förmiddagsfikat, vid halvtolvtiden. Hon hade ätit en del kakor och lite lördagsgodis, och det var det som kom upp. Först tänkte jag såklart att hon fått magsjuka, men när hon efter kräkan verkade pigg och glad igen så blev jag tveksam. Hon har ätit mat som vanligt och bajsat helt normalt (dvs inte löst). Kan det vara magsjuka ändå? Jag ser inte riktigt att jag kan hålla henne hemma på måndag men samtidigt så följer vi ju inte strikt den 48 h-regel som finns.

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Kräktes en gång idag, inga mer syntom. Dagis på måndag?
  • Azi

Det finns kräksjukor där man inte spyr särskilt ofta och är pigg mellan varven. Så nej jag hade inte chansat.

~*rabiat*~
  • Anonym

Tycker att det är självklart att hon ska vara hemma tills 48h har gått speciellt nu när vinterkräksjukan och andra magsjukor härjar.

• Anonym (gosh)

Om hon kräktes idag på fm och inte kräks mer innan måndag hade jag tagit henne till dagis. Det är ju nästan 48 timmar dessutom...

• Pudding

Om ingenting annat händer skulle åtminstone jag antagligen låta henne gå till dagis... jag håller själv rätt strikt på 48-timmarsregeln men alla spyor är ju inte magsjuka. Om illamåendet kom väldigt hastigt på och gick hastigt över utan andra sjukdomssymptom skulle jag gissa att det är allt socker som fick henne att kräkas.

• Anonym

jag skulle låtit henne gått på måndag OM det inte finns en tillstymmelse att hon mår dåligt något mer i helgen.

• Anonym (mamman)
    Anonym skrev 2012-10-27 21:31:02 följande:

Tycker att det är självklart att hon ska vara hemma tills 48h har gått speciellt nu när vinterkräksjukan och andra magsjukor härjar.

Azi skrev 2012-10-27 21:30:37 följande:
    Det finns kräksjukor där man inte spyr särskilt ofta och är pigg mellan varven. Så nej jag hade inte chansat.
    Det diffar tre timmar tills vi klarar 48-timmarsregeln.  Och det här med mellan varven, det har ju inte blivit något varv, hon kräktes en gång, thats it. Min egen teori är ju att hon smackade i sig för mycket fika och godis.

• Anonym (mamman)
    Pudding skrev 2012-10-27 21:33:05 följande:
    Om ingenting annat händer skulle åtminstone jag antagligen låta henne gå till dagis... jag håller själv rätt strikt på 48-timmarsregeln men alla spyor är ju inte magsjuka. Om illamåendet kom väldigt hastigt på och gick hastigt över utan andra sjukdomssymptom skulle jag gissa att det är allt socker som fick henne att kräkas.
    Min teori också. Sambon tycker det är självklart att hon ska gå och jag tycker nog ockås det, men vil inte att andra föräldrar ska se snett på oss. Och att de andra skule veta det är för att jag i en diskussion på fb skrev det. många föräldrar är med på fb och lär ah sett det. Har iofs skrivit att det nog ändå inte var magsjukan...
  • Anonym
    Anonym (mamman) skrev 2012-10-27 21:33:31 följande:
    Det diffar tre timmar tills vi klarar 48-timmarsregeln.  Och det här med mellan varven, det har ju inte blivit något varv, hon kräktes en gång, thats it. Min egen teori är ju att hon smackade i sig för mycket fika och godis.

Det trodde vi också en gång men det tog ett halvt dygn sedan låg alla utom en i familjen, fast det lär ni ju hinna märka innan måndag isåfall.
  • Anonym (absolut)

Om det inte är nåt som helst mer under helgen skulle jag definitivt lämna på dagis...
    Har själv ett "kräk-barn" som lätt kräks om han äter för mycket av nåt, eller om han tex är hostig och slemmig i halsen...
    Alla kräkningar är ju faktiskt inte magsjuka - och om det bara diffar tre timmar från 48h regeln skulle jag inte tveka.   

• Anonym

respektera förskolans regler Risken finns att hela personalen däckar i kräksjuken =stängd förskola Ingen chef sätter in enbart vikarier

Svar på tråden Kräktes en gång idag, inga mer syntom. Dagis på måndag?