• Dina0001

Jag kan inte uppdatera min Samsung Galaxy Xcover

Jag behöver hjälp. Det går inte uppdatera några program i min telefon eftersom den säger att det är för lite systemminne kvar. Jag har ett SD-kort men det går inte att flytta några appar till den. SD-kortet har några gigabyte minne kvar.

Nu har en av apparna slutat fungera eftersom den inte är uppdaterad.

Är det någon som vet vad jag ska göra?

• Svar på tråden Jag kan inte uppdatera min Samsung Galaxy Xcover
  • slazh

Det är väl så att din mobil har en speciell avgränsad del av lagringsutrymmet där den kan lagra den här datan (en partition) för systemet. Det går ju att ändra storleken på det här lagringsutrymmet men det kräver antagligen att du rootar mobilen. Är du inte speciellt tekniskt kunnig så skulle jag nog avråda dig från att ge dig på det och istället köpa en ny mobil.

• inze

Är rätt vanligt på lite äldre mobiler. Jag har själv en Xperia arc som har 40-talet appar som behöver uppdateras men så fort man försöker göra det så säger den ifrån att det inte finns tillräckligt med utrymme för det. Ändå har jag så att stora delar av de flesta apparna kan sparas på minneskortet, men eftersom alla vill ha en liten del kvar i telefonminnet + att en del vill ha allt där så är mitt utrymme slut. Är det nån jag absolut vill uppdatera får jag bläddra igenom listan och välja ut nåt anat att ta bort för att frigöra lite utrymme.

Ser även att min telefon har dubbelt så mycket internminne som din (320 mot 150 MB) så det är nog inte så konstigt att du har fullt.    

Jag tror inte tillverkarna från början förstod hur mycket utrymmer användarna skulle vilja använda till appar. Numera verkar de ha tilldelat mycket mycket mer utrymme för det så nu måste problemet vara mycket mindre.

Så är det nån app du absolut vill uppdatera får du nog avinstallera nån eller några andra först, om du inte vill ge dig på att roota den eller nåt så att du då kanske kan styra lite mer över lagringsutrymme och sånt. Det vet inget om för det är lite överkurs för mig.   

• Dina0001

Tack för hjälpen. Jag köpte mobilen i somras och har laddat ner fem appar själv. Resten som facebook, youtube mm fanns där från början. 

Så jag är lite besviken att en så pass ny mobil är så dålig. Nästa gång ska jag se om jag kan finna information om hur många appar en mobil kan ladda ner i snitt och hur mycket minne den har. 

• inze

Vad är det för appar du laddat ner? Är de väldigt stora? Annars låter det ju lite konstigt att 5 st skulle fyllt upp minnet. Som sagt har jag betydligt fler än så. Man kan ju tycka att du borde kunna ha hälften mot vad jag har i alla fall.

Men det finns ju appar och spel som är 25-50 MB stora och då kan det ju bli fullt på bara några stycken. 

Om du går in under inställningar och sedan Hantera program (eller appar) så ska du kunna se hur mycket ledigt utrymme du har kvar. Tror telefonen börjar protestera när det är mindre än 10 % kvar.  

• Dina0001

När jag går in på hantera program så är det en lång lista. De flesta fanns där när telefonen startades. 
    128 MB är använt och 38 MB är kvar.

Det är 7 program som jag har laddat ner. Två slängde jag när det gick inte att uppdatera och för att frigöra mer minne. 

0,91 MB, 2,19 MB, 2,28 MB 650 KB, 4,41 MB , 3,5 MB och 9,52 MB. Så mycket minne är mina nerladdade program. 

Facebook är 20,37 MB och är förinstallerat.

• inze

Vad är det för program som inte går att uppdatera? Hur stort är det?  För har du 38 MB kvar borde du kunna uppdatera tycker jag. Min telefon brukar protestera när den kommer ner till nåt sånt men dottern som har en Samsung med ungefär lika mycket minne som du brukar kunna ladda ner till det är ca 15-20 MB kvar innan den börjar protestera.

• Binary

xcover är tyvärr en rätt låst mobil, den är byggd för att hålla rent fysiskt, men tekniskt saknar den en hel del som telefoner av samma modell har. Jämför till exempel den äldre Nexus S, som har ett år extra i ålder på Xcover, men som fortfarande har mer minne, snabbare processor med mera.

Xcover är mer typen av "arbetsmobil" än nått annat tyvärr. 

sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Dina0001

Har ni tips på en bra mobil som inte är dyr? Jag tänker högst 2 000 kr. Jag har kontantkort.

• Dina0001

Facebook går inte att uppdatera. Det går inte att göra en programuppdatering pga det är för lite minne kvar.

Nu surfar jag  inte så mycket på den så jag jag klarar mig ändå. Men visst vore det kul att ha de appar man vill ha.

• Binary
    Dina0001 skrev 2012-11-01 19:38:12 följande:
    Har ni tips på en bra mobil som inte är dyr? Jag tänker högst 2 000 kr. Jag har kontantkort.
    ny blir det svårt, men du kan nog hitta en begagnad galaxy S2 eller liknande för det beloppet
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
Svar på tråden Jag kan inte uppdatera min Samsung Galaxy Xcover