• minafinastebarn

    Foder till utekaniner??

    Dessa kaniner har fri tillgång till hö... och pellets morgon o kväll. Samt grönsaker 1ggn/dag.


     Undrar lite över fodret.. De har alltid fått pellets. Bör man ge nåt annat eller nåt att blanda pellets med med tanke på minusgrader osv. de ska ju klara vintern. Tänkte på korn o vete?


    De är i gott skick, men tänkte om de behöver nåt "fetare" eller vad man ska säga så de klarar vintern.


     De har ju bo i förrådet som inte är isolerat, fri tillgång till att gå ut i den inhägnade "trädgården".

  • Svar på tråden Foder till utekaniner??
  • patriciaaah

    Ja för att de ska få lite extra näring nu till vintern kan du ju köpa ett annat foder som tex innehåller vete och havre m.m. och blanda ut med pelletsen. Mjölklinser är också bra att ge och även lite extra vitaminer att droppa i vattnet. eller vitamintabletter som man köper på djuraffären.

  • Mithra

    Du behöver inte blanda ut pelletsen med någonting. Ge bara som du gör (Haft kanin sedan december 99 samt har liten skala kaninuppfödning). Det är precis så som jag och dom uppfödare jag känner gör. Märker du att dom går ned i vikt så kan du öka pelletsen lite.

    Jag ger fri tillgång till hö och friskt vatten samt pellets (Krafft Groov 90 som egentligen är för hästar) en gång om dagen. Har 4 kaniner mellan 6mån och 3år + 3 kaninungar på 8 veckor. Dessa bor i inneburar på en inglasad balkong och det är minusgrader här i Dalarna.

    En kaninbur ska inte vara isolerad. Haft kanin i oisolerad utebur för två vintrar sedan då det var 27 grader kallt. Han fick endast den utfodring som jag beskrev och han var i riktigt fint hull.

  • Dr Mupp
    patriciaaah skrev 2012-10-29 00:24:07 följande:
    Ja för att de ska få lite extra näring nu till vintern kan du ju köpa ett annat foder som tex innehåller vete och havre m.m. och blanda ut med pelletsen. Mjölklinser är också bra att ge och även lite extra vitaminer att droppa i vattnet. eller vitamintabletter som man köper på djuraffären.
    Mjölklinser? Kaniner är herbivorer och ska inte äta mjölk. Kaniner behöver inga extra vitaminer om de får pellets. 

    En bra kost till kaniner består till 85-90% hö och som komplement ger man grenar, örter, bladgrönsaker och högfiber pellets. De behöver inte mer. Skulle de gå ner vikt så kan man öka på pelletsmängden lite (jag har inte behövt göra det på mina).

    Mina 9 (vuxna och ungar) kaniner bor ute i oisolerade burar. De har fri tillgång på hö, får 1/2 dl pellets (Supreme®science Selective Rabbit) per dygn (förutom min ungrex som får 1 dl), de får grenar ca varannan dag och så liter örter och liknande då och då. De är alla i perfekt hull, med välfungerade magar

     
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • bustjejen

    Mina 2 utekaniner har givetvis fri tillgång till hö. Under vintern har jag ökat pelletsgivan något (Oxbow adult), och så har de grenar att gnaga på.
    De brukar hålla sig fina i hullet på detta, men det är 2 väldigt aktiva herrar, så om jag ser att de börjar tappa hull så kan de få några solrosfrön som tillskott. 

  • hajna
    Mithra skrev 2012-10-29 00:40:47 följande:
    En kaninbur ska inte vara isolerad. Haft kanin i oisolerad utebur för två vintrar sedan då det var 27 grader kallt. Han fick endast den utfodring som jag beskrev och han var i riktigt fint hull.
    Vi har en kanin som bor ute i en jättebur med ett oisolerat bo som är upphöjt från marken. På vintern har vi i en massa halm så att den kan bo in sig ordentligt.. 

    Kaninen var helt oberörd av kylan i vintras. Dock utlovades -35 i en vecka så vi fegade ur vid -26 och satte in den i utebodan med ett element i några dar. Det gillade den inte så bra, och den var som sagt helt oberörd vid -26. Så nästa gång får den nog vara ute. 
  • hajna

    I trådfrågan så ger vi lite extra pellets nu på hösten, men annars inga ändringar i kosten. Det man får komma ihåg är att deras vatten fryser, och att de enligt lag ska ha vatten minst två gånger per dag. 

  • Emilya

    Och marsvinspellets. Som jag även blandar ut med havre. Fri tillgång till hö o vatten samt vitaminer i vattnet

  • PolyPond

    Hö och grenar är viktigast. Har de tillräckligt med det så klarar det sig. Många ger kaninerna för mycket annat, vilket gör att de äter för lite av sin basföda, vilket i sin tur gör att tänderna växer fel.

  • hajna
    Emilya skrev 2012-12-12 13:43:22 följande:
    Och marsvinspellets
    Marsvinspellets innehåller vanligtvis kalcium, vilket kaniner inte bör få. De tar upp allt kalk som finns i det de äter, och därför får de lätt överskott som måste ut via urinen vilket ofta leder till grus eller stenar i urinen. Det kan ge problem.

    Undvik att ge kaniner foder med kalktillskott i. 
  • Dr Mupp
    hajna skrev 2012-12-31 01:36:41 följande:
    Marsvinspellets innehåller vanligtvis kalcium, vilket kaniner inte bör få. De tar upp allt kalk som finns i det de äter, och därför får de lätt överskott som måste ut via urinen vilket ofta leder till grus eller stenar i urinen. Det kan ge problem.

    Undvik att ge kaniner foder med kalktillskott i. 
    Även kaninpellets innehåller kalcium och kaniner behöver kalcium. ca 0,6% Kalcium är ett lagom riktmärke. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    hajna skrev 2012-12-31 15:02:22 följande:
    Ja, de behöver kalcium, men inte lika mycket som marsvin. Marsvinspellets är olämpliga.

    Här skriver en veterinär om problemet: www.veterinaren.nu/kanin/sjukdom ar/urinvagarna/urinsten-och-urinsgrus-kanin
    Marsvin ska inte heller ha mycket Kalcium utan även på marsvin ligger 0,6% som ett bra riktvärde eftersom marsvin också drabbas lätt av urinstenar.

    Mitt kaninpellets har 0,6% Kalcium
    Mitt marsvinspellets har 0,5% Kalcium.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    hajna skrev 2012-12-31 16:39:49 följande:
    Hm. De marsvinspellets jag sett i djuraffärer har haft mer än så. 
    De bra varianterna har 0,25-0,8% Dvs inom samma nivåer som kaninfoder. 

    Sen finns det såklart mycket skit på marknanden.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Foder till utekaniner??