• Lilia

Klippa klor på katt

Är det någon som har något tips på hur man ska lyckas klippa klorna på en katt som verkligen inte vill. Jag har försökt i tre dagar nu och de behöver verkligen klippas. Snart ger jag upp och tar henne till veterinären!

• Svar på tråden Klippa klor på katt
  • Jeff

Jag skulle faktiskt föreslå att du gör det och ber veterinären visa dig  en teknik som funkar på just din katt.

• Lilia
    Jeff skrev 2012-10-28 09:12:31 följande:
    Jag skulle faktiskt föreslå att du gör det och ber veterinären visa dig  en teknik som funkar på just din katt.

Ja, det vore kanske bäst!
  • listo

Det är ju jättesvårt att förklara i text, så jag håller med Jeff om at du  behöver få någon som visar dig.

• Queenie70

Jag brukade klippa

När de sov.

• Bysan

Samma här, jag väntar tills hon sover, sen tar jag oftast inte alla klor på samma gång. Utan släpper henne då hon börjar krångla. Håll inte fast henne, ta hellre lite i taget.

• Apopan

Det går ju att klicka in katter. När du väl har gjort det så kan en prova att göra proceduren stegvis genom klick och belöning. Googla hur det går till om du tycker det låter intressant.

• Regnig måndag

Vänj henne långsamt genom att klippa en klo varje dag.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Lilia

Tack för alla tips! Tyvärr får jag inte klippa en endaste klo, och hon sover ganska lätt. Hon har precis börjat sova helt öppet, innan sov hon under soffan. Hon är en fd skyggis, då katthemmet hittade henne hade hon två små ungar och höll på att dö (det var ett år sedan) Jag vet inte om det spelar någon roll. Jag tar henne till veterinären nu, så får jag träna på henne då det är mindre akut.

• anna8878

Jag har en kattunge från egen kull på 3 kattungar. Kattmamman har aldrig varit problem att klippa klor på. Sen kom dom 3 små. 2 av dom gick det bra med då jag vande dom snabbt. Men den tredje som jag har kvar ville inte klippa klorna. Jag har varit med om det tidigare, och har alltid kört på samma vis. Jag har varit bestämd. Jag håller i katten ordentligt i knäet och sitter på golvet. Sen i början när dom stretade ryckte jag lite i dom och röt lite. För som kattmamman hade hon inte accepterat olydnad. Jag skadar dom inte alls utan sätter en gräns. Nu när kattungen är 6 månader klipper jag klorna snabbt och effektivt. Hon vet att hon snart få gå och leka igen :) Men du måste såklart klippa klorna på katten och då är det kanske bäst att börja hos veterinären.

• IceJossan

Börja med att vänja henne vid att du petar på tassen. När du petat på tassen några gånger om dagen tills hon vant sig så börjar du klämma på en tå några gånger om dagen i några dagar tills hon vant sig, sen samma visa med att ta i hela tassen, sen klämma på hela tassen, sen klämma på tassen och hålla klosaxen emot klorna, sen klippa en klo i taget. Varje gång du gör detta så måste du uppmuntra henne med gos eller vad som nu funkar för henne som f.d. skyggis. Låt det ta ALL tid hon behöver. Det kan behövas flera veckor för varje steg, du kanske inte kan vänja henne fortare än då, eller så märker du om det går så bra att du ganska snabbt kan gå vidare till nästa och nästa steg. Men pressa henne inte genom att tvinga, lär henne istället att det inte är nån big deal att få klorna klippta.

Jag skulle inte ta henne till en veterinär i detta läge eftersom det kan störa hennes tillit till dig om det är känsligt. Det är bättre att själv hitta en taktik som funkar (men låt det ta tiiiiiid), såvida inte klorna vuxit in i tranpdynorna och hon MÅSTE få klorna klippta omgående. Men du kanske redan varit med henne till veterinär?

• Zizzy Zimsson

Varför klippa? Om hon är utekatt sköter hon det själv, är hon innekatt behöver hon någon typ av klöstorn eller klösmatta.

Jag har fem friska katter och har aldrig behövt klippa klorna.

Försöker inte vara någon besserwisser, men seriöst... klippa klor på katter är onaturligt och onödigt bara de får en chans att själv fila ned klorna på någonting bättre än skinnsoffan i vardagsrummet  

• nemo1

Jag klipper alla katters klor en gång i veckan, de vässar sina klor på klätterträden. Självklart ska man klippa klorna på innekatter så att de inte fastnar i saker.

• Zizzy Zimsson
    nemo1 skrev 2012-12-08 16:14:51 följande:
    Jag klipper alla katters klor en gång i veckan, de vässar sina klor på klätterträden. Självklart ska man klippa klorna på innekatter så att de inte fastnar i saker.
    Kan ju lugnt säga att mina katter inte "fastnar i saker".

Undrar hur katterna evolverade utan människors kloklippande  
  • nemo1

"Evolverade" var en ny form av ordet hahaha...  Katter "utvecklas" nog både med och utan kloklippning SkrattandeEftersom mina katter är innekatter så anser jag att man självklart behöver hjälpa dom med den biten.

• Svinto

Hehe, inneboende med två- snart tre katter.

Här hemma klipps klorna för att katterna lätt fastnar annars, vet inte hur många lakan som gått i sönder pga katters klor här hemma.
    Sen är det faktiskt rätt skönt att mysa med en katt i knäet utan att de sätter in alla klorna genom jeansen eller tröjan i ren mysattack  

När det gäller att klippa klorna är min taktik att vänja dem tidigt, vara bestämd o visa vem som bestämmer. Då brukar det gå fort att vänja dem då de vet att de inte kommer undan
    Klipper klorna på mina katter när de ligger på rygg i mitt knä. De gillar det inte men ligger fint o lugnt ändå då de vet att det snart är över. 

Svar på tråden Klippa klor på katt