• MollyMilly

Snart 4 månaders som äter varje timme under natten?

Hej!

Här kommer ett rop på hjälp, eller snarare råd. Min snart 4 månader gamla son föddes stor o har från början vetat vad han e här för-jo för att äta! Han har ätit länge o ofta ,från början. Nu äter han ofta men kortare stunder. Han gillar verkligen att va nära, o det får han va så mycket han vill :)
    Men senaste tiden har han börjat äta oftare, jag vet ju inte hur mycket som e hunger av det, o hur mycket som e mys/närhet. Han äter sista målet mjölk runt 22-23 tiden, sen somnar han o sover i vår säng ett par timmar. Han vaknar sen runt 01, jag lägger honom o ammar liggandes. Sen sover vi så hela natten, jag byter sida varje gång han ammas. 
    Innan åt han varannan , var tredje timme, hade man tur så kunde det finnas nätter med 4h mellanrum mellan amningarna. Men nu har det ändrats o han äter en gång i timmen...jag håller på att bli galen av att vakna varje timme. Känns som jag bara hinner stänga ögonen så e det dags igen. Efter som jag ligger o ammar får han verkligen så mycket närhet man kan ge, så det e inte problemet. Nån som har nått tips om hur jag får lite mer sömn?  

• Svar på tråden Snart 4 månaders som äter varje timme under natten?
  • skogsvitter

Vi har låtit pappan ge närhet på nätterna om det blivit perioder av för mycket amning. Vår ena dotter kräktes ner hela sängen i massor en period när hon ammade alldeles för mycket för sitt eget bästa. Då fick hon ligga nära pappan istället, då vaknade hon bara när hon verkligen behövde äta. Det kan ju bli en ond cirkel av att du har bebisen nära och brösten finns ständigt tillgängliga, då skapar ni ett samspel och en vana som bygger på kontinuerlig amning.

I perioder kan de dock vara i behov av både mer mat, och mer tuttande av andra orsaker (orolig sömn, utvecklingsfaser, närhetsbehov osv) men då märker ni nog det väldigt snabbt om ni testar att låta bebisen sova hos pappan och/eller på andra sätt än just vid ditt bröst. Det är ju en lång och för många väldigt jobbig utvecklingsfas vid 4 månader så det kan ju vara något sådant som spelar in också. Spädbarns rutiner och mönster är aldrig konstanta utan förändras hela tiden, så det kommer svårare perioder och så blir det lugnare igen emellan varven. Det går i vågor. Så det går över! Oavsett vad man gör så är det så det fungerar

• ModestyBlaze

Prova att kanske introducera lite 4-mån gröt? Vissa sover bättre och längre samt ammar mindre på det. Men man behöver komma upp i 2 portioner om dagen innan man utvärderar. Så öka långsamt, så magen hänger med.

• MollyMilly

Tack alla för tipsen! Det e lite i dom banorna jag funderat. Problemet med nätterna e tyvärr att min man sover tungt o "flaxigt", väldigt stor risk att han bara kastar ut en tung arm, eller rullar över.Skulle ju va en bra lösning om han inte hade det sovsättet han har.Jag skulle inte slappna av om vi skulle prova det.
    Sonen e inte 4 mån ännu, o jag tänkte vänta enligt rekommendationerna med mat, men gröt ska jag absolut prova när han har åldern inne :)
    Tack som sagt för tipsen! 

• Minion

Min son blir också 4 månader nu snart och var också rätt stor när han föddes och är hyfsat stor än :P Han äter också varje timme på natten, det har han gjort i nån vecka nu, och äter varannan timme på dagen.

Upplever du det som att han är hungrig och därför äter så ofta på nätterna, eller sover han bara oroligt och vill snutta mycket?
    För jag tycker nog att min son får i sig mer än tillräckligt, men han vaknar ändå. Dock räknar jag kallt med att det är något som kommer att gå över så småningom ;)

• MollyMilly

Minion: tack för orden! Ibland e det skönt art höra att andra har det ganska likt ð???
    Hur stor va din son när han kom? Min vägde 4,6 kg o va 54 cm lång. Nu väger han närmare 7 kg o 68 cm, ska på BVC o väga nästa vecka.

• Minion
    MollyMilly skrev 2012-10-31 09:26:45 följande:
    Minion: tack för orden! Ibland e det skönt art höra att andra har det ganska likt 😊
    Hur stor va din son när han kom? Min vägde 4,6 kg o va 54 cm lång. Nu väger han närmare 7 kg o 68 cm, ska på BVC o väga nästa vecka.
    Ja, jag försöker alltid påminna mig själv när det är jobbigt att det bara är tillfälligt. Om inte annat så ger det åtminstone med sig så småningom iom att dom blir äldre :P

Min var 4400g och 53 cm när han föddes, nu väger han drygt 8 kg och är också 68 cm lång, han blir 4 månader den 6e Glad
  • MollyMilly

Då va dom ju ganska lika i storlek, bara 200 g skillnad ð???
    Vår son fyller 4 månader på fredag !

• petra11

Hur har det gått för er, sover han bättre?? Är nämligen i samma situation med min 3,5 mån tjej.. Hon har ätit/snuttar varje timma inatt... Var det en fas för er eller har ni gjort något åt det?

• Mother of 4

Vi gör som så att jag ammar dottern tills hon typ kräks vid 23. Sen samsover hon och pappan tills hon vaknar allt mellan 4-6. Då kommer han ner med henne så hon ammas igen. Sen bär jag upp henne till honom och så somnar hon om till 9.

Har märkt att de nätter han varit borta och jag varit " tvungen" att ha henne har hon sovit väldigt illa. Om det är att jag luktar mat eller om det är att hon saknar honom vet jag ej. Dottern är 3,5 månad.

• Minion
    petra11 skrev 2012-11-20 07:11:45 följande:
    Hur har det gått för er, sover han bättre?? Är nämligen i samma situation med min 3,5 mån tjej.. Hon har ätit/snuttar varje timma inatt... Var det en fas för er eller har ni gjort något åt det?
    För vår del har det gått över i alla fall nu Glad
    Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • MollyMilly

Hej!
    Det e faktiskt bättre! Han äter fortfarande mycket/ofta. Men nu på nätterna brukar det va sista amningen runt 22, sen runt 02, sen 05, sen 07 o sen 08 innan vi går upp. Så allt e bättre än varje timme!
    Som tur e förändras saker som känns för evigt, ibland bara på ett par dagar.

Svar på tråden Snart 4 månaders som äter varje timme under natten?