• nikco87

Ledighet i samband med födelse

Hej alla, tycker det är lite oklart gällande denna ledighet för mig.

Vi väntar tvillingar och de kommer med snitt på bestämt datum.
    Jag jobbar natt, och har lagt in planerad FLED i samband med födelse då vi vet när dem kommer.

Min fråga är då, är det 20 arbetspass man har rätt till att ta ut, eller är det 20 sammanhängande dagar man får på följd kvitta om det är arbetsdagar eller lediga dagar?

• Svar på tråden Ledighet i samband med födelse
  • Frontline

Det är 20 arbetsdagar man kan ta,,,

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • nikco87
    Frontline skrev 2012-10-28 11:05:31 följande:
    Det är 20 arbetsdagar man kan ta,,,
    20 arbets dagar, d.v.s att jag har gjort riktigt då. 
    Om jag nu jobbar 2 nätter och är ledig två sedan jobbar tre under en vecka.
    Så ska jag ansöka om att vara ledig 5 arbetspass, fast själva ledigheten blir egentligen 7 dagar.

Sedan om detta sträcker sig ut till 6 veckor som i mitt fall är det också okej?
  • Anonym

du har 60 dagar på dig att ta ut dina dagar

min man skiftjobbar och har mestadels nattskift men har ändå räknat dagar och inte skift.  

• Frontline
    nikco87 skrev 2012-10-28 11:14:51 följande:
    20 arbets dagar, d.v.s att jag har gjort riktigt då. 
    Om jag nu jobbar 2 nätter och är ledig två sedan jobbar tre under en vecka.
    Så ska jag ansöka om att vara ledig 5 arbetspass, fast själva ledigheten blir egentligen 7 dagar.

Sedan om detta sträcker sig ut till 6 veckor som i mitt fall är det också okej?
    Jag jobbar 4 dagar ena veckan och 5 andra så när vi fick barn var jag då pappaledig enbart dom dagarna som jag skulle ha jobbat så sammanlagt var jag hemma 15 dagar med varje barn om jag räknar med dom dagarna som jag ändå skulle ha varit ledig..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anna Paulita

Du får inte ta ut arbetsdagar, det skulle ju ge dig hur lång ledighet sim helst. Du får vara ledig de 20 första dagarna efter dina barns förlossning.

• nikco87
    Anna Paulita skrev 2012-10-28 11:41:32 följande:
    Du får inte ta ut arbetsdagar, det skulle ju ge dig hur lång ledighet sim helst. Du får vara ledig de 20 första dagarna efter dina barns förlossning.
    Okej, då är jag med. Men hur räknas det då? Eftersom helger ingår i mitt schema?
    Räknar man vardagar eller hela veckor? 
  • niky40

Vad får du detta ifrån? Man får ta ut sina pappadagar fram till den sextionde dagen efter födelsen. Eller hur menar du?
  • Anonym
    Fel. Så här skriver Fk:

Du som är pappa eller andra förälder till barnet har rätt till ersättning med tillfällig föräldra­penning när du avstår från ditt arbete.

Du får ta ut dagarna ända till och med den sextionde dagen efter det att barnet kommit hem från för loss ningen. Du kan ta ut ersättning för hel, tre fjärde dels, halv, en fjärdedels eller en åttondels dag. En dag med tre fjärde dels, halv, en fjärdedels eller en åttondels ersättning räknas som motsvar ande andel av en dag. Det betyder att du kan välja att till exempel vara hemma i 20 halva dagar i  stället.
  • niky40
    Anonym skrev 2012-10-28 11:51:34 följande:
    Fel. Så här skriver Fk:

Du som är pappa eller andra förälder till barnet har rätt till ersättning med tillfällig föräldra­penning när du avstår från ditt arbete.

Du får ta ut dagarna ända till och med den sextionde dagen efter det att barnet kommit hem från för loss ningen. Du kan ta ut ersättning för hel, tre fjärde dels, halv, en fjärdedels eller en åttondels dag. En dag med tre fjärde dels, halv, en fjärdedels eller en åttondels ersättning räknas som motsvar ande andel av en dag. Det betyder att du kan välja att till exempel vara hemma i 20 halva dagar i  stället.

Eller 40 halva dagar som i TS fall.
Svar på tråden Ledighet i samband med födelse