• Quineem

dagis eller dagmamma?

undrar vad folk väljer och varför! vet inte riktigt vad vi ska välja än, vill gärna höra andras för och nackdelar! =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden dagis eller dagmamma?
  • hannis

Solklart dagis, eller förskola som det egentligen heter. 

Jag vill ha mitt barn i en grupp med barn och med flera pedagoger som kompletterar varandra.

Jag vill att det skall finnas en förskolechef och en insyn från rektorn.

Jag vill inte att mitt barn skall behöva byta miljö och grupp för att dagmamman blir sjuk eller gravid. 

• Queenie70

Är kluven. Små barn har inget behov av dagismiljö, stora grupper där alla måste funka i samma mall, personal som kommer och går, vikarier, hög ljudnivå etc etc. Det är fan inte bra för småbarn alltså hur man än vrider och vänder på det. En ett eller tvååring har större behov av lugn trygghet och stabilitet än vilken pedagogik som helst. Men med en ensam dagmamma blir det ju mer utsatt, dels om hon blir sjuk och dels för barnets skull. OM dagmamman är ett sadistiskt monster eller bara ett vardagspucko så är det ju ingen annan som har insyn i det.

• mandolin76

Förskola är det självklara valet för mig. Fr.o.m. 2011 är förskolan en egen skolform som omfattas av en läroplan och där det ställs krav på pedagogernas utbildning. Läroplanens mål är kortfattat att barnet genom organiserad lek skall förberedas för skolstarten. Dagmammor eller "pedagogisk omsorg" som det egentligen heter omfattas inte av denna lag. Det enda krav som ställs är att man har erfarenhet av barn men det säger inte hur stor erfarenhet man skall ha.

• milli79

Dagmamma om det är rätt person. Mysigare med hemma miljö. Vi valde dock bort dagmamma eftersom det mest var yngre barn och vi kände att vår son behövde lite mer möjligheter till pyssel och utmanande aktiviteter eftersom han älskar att lära sig saker. Den dagmamma vi fick låg oxå lite för långt bort och vi kände att hon inte alls kunde förklara vad de gjorde om dagarna osv. Hon hade oxå hand om 7 barn och vår son skulle va äldst så det kändes som han skulle få lite för lite tid. 

För vår dotters skull som är 22mån hade vi gärna haft en dagmamma. 

• Regnig måndag

Både och beroende på behov.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • skogsvitter

Förskola har aldrig fungerat för vår dotter, jag anser att många barn tar skada av den miljön som är på dagens förskolor (i synnerhet känsliga barn) så nu när vi äntligen fått en dagmamma istället (dagbarnvårdare som det egentligen heter) så är vi otroligt nöjda med det och båda barnen trivs ypperligt! Jag önskar verkligen att det fanns fler dagbarnvårdare i vårt avlånga land, istället har de ju näst intill utrotats särskilt om man jämför med hur många som fanns på 80-talet.

• skogsvitter
    hannis skrev 2012-10-28 11:50:08 följande:
    Solklart dagis, eller förskola som det egentligen heter. 

Jag vill ha mitt barn i en grupp med barn och med flera pedagoger som kompletterar varandra.

Jag vill att det skall finnas en förskolechef och en insyn från rektorn.

Jag vill inte att mitt barn skall behöva byta miljö och grupp för att dagmamman blir sjuk eller gravid. 
    Våra barn är i en grupp med flera pedagoger som kompletterar varandra även fast de alla arbetar som dagbarnvårdare också. Det finns en förskolechef, hela verksamheten är kommunalt driven och alltså finns det full insyn i verksamheten. Allt dokumenteras och inget konstigt kan hända utan att det kommer fram. Om dagmamman mot förmodan skulle bli sjuk så har barnen visserligen en vikariedagmamma, men de träffar henne minst två gånger i veckan då alla dagmammor inklusive alla barn är tillsammans i gemensam förskolelokal. Men hittills har det aldrig hänt att dagmamman varit sjuk.

Det är vanligt att dagmammor idag arbetar tillsammans i arbetslag på det här sättet.
  • Natulcien

Det beror ju helt och håller på om det är en bra eller dålig förskola, en bra eller dålig dagmamma, och hur barnet är som individ.

Jag själv har både bra och dåliga erfarenheter av dagmamma från min egen barndom. En var fantastisk och en var rena mardrömmen.
    Så jag är lite skeptisk till dagmamma p.g.a. att det kan vara svårt att få insyn och veta om vederbörande är bra, eller inte.

Däremot tror jag att dagmamma kan vara ett bättre alternativ om förskolorna där man bor är av den sämre sorten med stora barngrupper, oengagerad personal etc.

Men vi har hittat en helt fantastisk förskola, så för oss är förskola ett självklart val.

• Bibbidi

Dagmamma först och sen förskola när barnet blir lite äldre?

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • strojes

Jag svarade dagmamma.
    Vi hade dagmamma till alla våra tre tjejer fram tills de var 5 år. Sista året innan förskoleklass har de fått gå i en förskolegrupp med enbart 5 åringar för att lära känna sina blivande klasskompisar inför skolstarten.

För vår del har det varit kanon med dagmamma. Lite mindre barngrupp, blir inte så stojigt och framförallt mindre sjukdomar och vabbdagar. Lugnare vilket framförallt har passat vår äldsta tjej bra eftersom hon är lite tyst och försynt av sig.

Svar på tråden dagis eller dagmamma?