• Swagger

Fostervattenprov i Linköping?

Jag är i vecka 10+6 och var på inskrivning i tisdags. Jag fick då lämna blodprov för KUB. Barnmorskan sa att endast de med förhöjd risk på KUB får göra fostervattenprov.

http://www.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland-/Kvinnokliniken-i-Linkoping/Ultraljudsmottagning-for-gravida/KUB---Riskbedomning-for-kromosomavvikelse/

"Du får efter undersökningen besked om det väntade barnet har en låg eller hög sannolikhet för att ha Down's syndrom (trisomi 21). Om sannolikheten är låg erbjuds du inte fostervattenprov oavsett ålder."

http://www.lio.se/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2009/KUB-erbjuds-alla-gravida1/

"Bara i de fall där proverna visar på förhöjd risk för kromosomavvikelser görs fostervattensprov. Det innebär att färre foster behöver utsättas för ett prov som ökar risken för missfall med 0,5-1 procent."

Jag är 38 år och jag hade innan bestämt mig för att göra ett fostervattenprov, men det kan alltså bli så att jag inte får göra det. Jag tycker det är lite konstigt. När jag läser här inne så verkar det ju som att KUB är ganska opålitligt.

Det här med moderkaksprov då? Hur går man till väga för att få göra ett sånt

Jag vill verkligen inte ha ett barn med DS, då är jag hellre barnlös. Såg en dokumentär om två kvinnor som hade barn med DS på SVT för 6 månader till ett år sedan och jag vill verkligen inte ha det som dem.

Hur kan vården vara så otroligt olika i olika landsting? 

• Svar på tråden Fostervattenprov i Linköping?
  • MissAdelaide

Men om man är över 35 erbjuds man väl alltid att göra ett fostervattensprov även om man inte har fått dåliga resultat på Kub eller Nupp ?

• Swagger
    MissAdelaide skrev 2013-02-14 22:37:07 följande:
    Men om man är över 35 erbjuds man väl alltid att göra ett fostervattensprov även om man inte har fått dåliga resultat på Kub eller Nupp ?
    Inte i Linköping tydligen.

Tyvärr blev det missfall i vecka 12. Gråter 
Svar på tråden Fostervattenprov i Linköping?