• Sötsug

Hur få bebis att fortsätta sova?

Jag har en son som är lite drygt en månad.
    Han somnar ofta när jag ammar och kan sova hur länge som helst i min famn. 9/10 gånger vaknar han fem minuter efter jag lagt honom i sängen/vagnen och då somnar han inte om, utan då är han vaken till han ska amma nästa gång. Han gråter om han är ensam i sängen/vagnen, men ligger bara och tittar om man har han i famnen.

De gånger man lyckas lägga honom utan att han vaknar så sover han tills han ska äta nästa gång. Hur mycket oväsen man än för.

Självklart är han vaken länge på dagen också, flera gånger. Men då somnar han inte när man ammar.

Hur ska jag få honom att fortsätta sova när jag lägger honom i sängen/vagnen?

Han sover nästan hela nätterna (från 22-08), men om jag vaknar vid 2 och går och dricker vatten t ex så vaknar han och vill amma, vaknar inte jag så sover han till morgonen.

Han sömn ser ut såhär ungefär:
    22-07 - Sover
    07-07.30 Ammar
    07.30-09.30 - Sover
    09.30-10 - Ammar
    10-12 - Vaken
    12-12.30 - Ammar
    12.30-15.30 - Sover
    15.30-16 - Ammar
    16-18 - Vaken
    18-18.30 - Ammar
    18.30-20 - Sover
    20-20.30 - Ammar
    20.30-21.30 - Vaken
    21.30-22 - Ammar
    22-07 - Sover

Oftast är han vaken mer. Sover en liten stund här och där och är vaken en kvart här och där. Ibland är han vaken massor med timmar i sträck. Dock så skriker han inte utan vill bara ligga i famnen.

När han vaknar så lätt efter han somnat, beror det på att han egentligen inte är trött? För får man han att somna om så sover han ett par timmar.

• Svar på tråden Hur få bebis att fortsätta sova?
  • Natulcien

Kanske du kan prova en bärsele eller bärsjal på dagen? Då kan du göra vad du vill och bebisen får den närhet den behöver. Jag hade inte klarat mig utan. Glad

På kvällen/natten så liggammade jag till sömns, och då behövde jag aldrig flytta honom/lägga ner honom, utan han kunde lugnt sova vidare.

• Sötsug
    Natulcien skrev 2012-10-28 13:17:00 följande:
    Kanske du kan prova en bärsele eller bärsjal på dagen? Då kan du göra vad du vill och bebisen får den närhet den behöver. Jag hade inte klarat mig utan.

På kvällen/natten så liggammade jag till sömns, och då behövde jag aldrig flytta honom/lägga ner honom, utan han kunde lugnt sova vidare.

Jag brukar använda bärsele på dagen, men det hindrar mig lite också. Jag vill t ex inte hålla på plocka grejer från golvet osv för det känns som att han flyger fram och tillbaks. Laga mat vill jag inte heller så det stänker flott på honom :/

På natten liggammar jag, jag tror det är därför han sover så länge då, sen har vi kallare i sovrummet än övriga huset.
  • Natulcien
    Sötsug skrev 2012-10-28 13:24:06 följande:

Jag brukar använda bärsele på dagen, men det hindrar mig lite också. Jag vill t ex inte hålla på plocka grejer från golvet osv för det känns som att han flyger fram och tillbaks. Laga mat vill jag inte heller så det stänker flott på honom :/

På natten liggammar jag, jag tror det är därför han sover så länge då, sen har vi kallare i sovrummet än övriga huset.
    Ja, jag tyckte inte heller om att huka mig framåt med bärselen på. Men just grejerna på golvet kanske din man/sambo kan plocka upp när han kommer hem? Sen kan man ju laga den där maten som stänker när båda är hemma också, kanske? Oftast går det att hitta lösningar. Glad

Men vissa gör ju så att de värmer sovplatsen lite med t.ex. en vetekudde så att man kan lägga bebisen i en kroppsvarm säng istället för en kall. Kan ju hjälpa.

Sen är ju din bebis bara nyfödd än, och behöver ju massor av närhet ett tag till, så jag gjorde ofta så att jag helt enkelt satte mig i bästa fåtöljen med telefon/IPad/mat/dryck/böcker etc. inom räckhåll och tillbringade några timmar så med sonen sovandes/ammandes i famnen.

• skogsvitter

Man måste nog släppa hushållssysslorna en aning när man just har fått en bebis och ge sig tid till att faktiskt tillgodose bebisens behov i första hand. Det är ju faktiskt bra mycket viktigare än att plocka saker från golvet just när bebisen behöver närhet, eller att laga mat som stänker...

Själv hade jag en bärsjal som jag bar mina bebisar i, i en sån kan man utan problem vända sig upp och ned och bebisen sitter ändå där h*n sitter! Tyget skyddar också hela kroppen från eventuella stänk när man lagar mat, eftersom man packar in bebisens hela kropp (även fötter och ben) innanför tyget. Även huvudet läggs innanför tyget när det är dags att sussa. Så personligen anser jag att bärsjalen är totalt överlägsen som hjälpmedel med en nyfödd som har starkt närhetsbehov!

• Sötsug
    Natulcien skrev 2012-10-28 13:32:51 följande:
    Ja, jag tyckte inte heller om att huka mig framåt med bärselen på. Men just grejerna på golvet kanske din man/sambo kan plocka upp när han kommer hem? Sen kan man ju laga den där maten som stänker när båda är hemma också, kanske? Oftast går det att hitta lösningar.

Men vissa gör ju så att de värmer sovplatsen lite med t.ex. en vetekudde så att man kan lägga bebisen i en kroppsvarm säng istället för en kall. Kan ju hjälpa.

Sen är ju din bebis bara nyfödd än, och behöver ju massor av närhet ett tag till, så jag gjorde ofta så att jag helt enkelt satte mig i bästa fåtöljen med telefon/IPad/mat/dryck/böcker etc. inom räckhåll och tillbringade några timmar så med sonen sovandes/ammandes i famnen.

Jo, klart han får all den närhet han behöver. Men det är lite jobbigt att jag ska behöva gå hungrig ändå tills klockan 16 för att bebisen inte kan ligga ensam i tio minuter.
    skogsvitter skrev 2012-10-28 13:58:44 följande:
    Man måste nog släppa hushållssysslorna en aning när man just har fått en bebis och ge sig tid till att faktiskt tillgodose bebisens behov i första hand. Det är ju faktiskt bra mycket viktigare än att plocka saker från golvet just när bebisen behöver närhet, eller att laga mat som stänker...

Själv hade jag en bärsjal som jag bar mina bebisar i, i en sån kan man utan problem vända sig upp och ned och bebisen sitter ändå där h*n sitter! Tyget skyddar också hela kroppen från eventuella stänk när man lagar mat, eftersom man packar in bebisens hela kropp (även fötter och ben) innanför tyget. Även huvudet läggs innanför tyget när det är dags att sussa. Så personligen anser jag att bärsjalen är totalt överlägsen som hjälpmedel med en nyfödd som har starkt närhetsbehov!

Jovisst, nog har jag släppt 95% av alla hushållssysslor. Men ska man verkligen behöva släppa ALLT?

Klart bebisen behöver närhet och han får det - hela dagarna och nätterna. Men nog måste jag väl få låga lunch utan att man ska vara en bedrövlig förälder som inte ger sitt barn närhet.

Vi har en hund också som jag måste släppa ut i löplinan några gånger under dagen tills sambon kommer hem och kan fara och släppa lös han. Jag kan ju inte springa ut med bebisen i -14 för att knäppa fast han i kopplet.

Eller gå på toa. Ska jag måsta ha bebisen i famnen då?

Vi eldar också, ska jag måsta ha med han i famnen när jag ska lägga in mer ved eller göra upp eld?

Det är så mycket som spelar in som jag skulle kunna passa på att göra när han sover, men som jag inte kan för att han inte kan sova ensam någon minut..
  • Natulcien
    Sötsug skrev 2012-10-29 09:15:09 följande:

Jo, klart han får all den närhet han behöver. Men det är lite jobbigt att jag ska behöva gå hungrig ändå tills klockan 16 för att bebisen inte kan ligga ensam i tio minuter.

Jovisst, nog har jag släppt 95% av alla hushållssysslor. Men ska man verkligen behöva släppa ALLT?
    Klart bebisen behöver närhet och han får det - hela dagarna och nätterna. Men nog måste jag väl få låga lunch utan att man ska vara en bedrövlig förälder som inte ger sitt barn närhet.

Vi har en hund också som jag måste släppa ut i löplinan några gånger under dagen tills sambon kommer hem och kan fara och släppa lös han. Jag kan ju inte springa ut med bebisen i -14 för att knäppa fast han i kopplet.

Eller gå på toa. Ska jag måsta ha bebisen i famnen då?

Vi eldar också, ska jag måsta ha med han i famnen när jag ska lägga in mer ved eller göra upp eld?

Det är så mycket som spelar in som jag skulle kunna passa på att göra när han sover, men som jag inte kan för att han inte kan sova ensam någon minut..
    Varför ska du gå hungrig? Du kan väl laga mat som inte stänker fett? Eller laga maten på kvällen när sambon är hemma, så att du bara behöver värma den?

Jag både lagade mat, åt den, diskade och utförde lättare städning med sonen i bärselen. Funkade även att gå på toa med sonen i selen. Men det kanske beror på vilken typ av sele du har. Babybjörn är ju t.ex. helt värdelös. Det ska ju vara en ergonomisk.

Och det är ju ingen som tvingar dig att ha bebisen i famnen om du inte vill. Det är självklart upp till dig. Jag ger bara tips på hur jag gjorde eftersom jag vet att det är inte bra för en liten bebis att ligga ensam och vara ledsen.
    Blev jag akut nödig och sonen skrek, så tog jag helt enkelt och la honom på en filt framför mina fötter medan jag satt på toa, och då kunde jag klappa om honom och prata lugnt med honom. Allt går att lösa. Glad
Svar på tråden Hur få bebis att fortsätta sova?